شنبه 20 آوريل 2024 - 01 ارديبهشت 1403
یه درد دل ساده
یه درد دل ساده
سه‌شنبه 25 تير 1392 - دوستان عزیز تصور کنید، طفلی نوپا، وارد زندگیتون می شه. دو روز پس از به دنیا اومدنش، از بخش غربالگری با تلفنتون تماس گرفته می شه و بهتون گفته می شه که فرزندتون پی کی یو داره. برای چند لحظه یا شایدم چند روز هنگ می مونی. پی کی یو چیه؟
یه درد دل ساده
دوستان عزیز تصور کنید، طفلی نوپا، وارد زندگیتون می شه. دو روز پس از به دنیا اومدنش، از بخش غربالگری با تلفنتون تماس گرفته می شه و بهتون گفته می شه که فرزندتون پی کی یو داره. برای چند لحظه یا شایدم چند روز هنگ می مونی. پی کی یو چیه؟
 اسمشو تا حالا نشنیدم. پی کی یو یعنی اینکه بچت هیچی نمی تونه بخوره. پی کی یو یعنی اینکه وقتی با خانوادت می ری رستوران، بچه تو باید بشینه کباب خوردن بقیه رو تماشا کنه، پی کی یو یعنی اینکه وقتی با دوستات میری یه فست فود ساده بخوری، بچه تو حتی ساده ترین ساندویچ رو هم نمی تونه بخوره.
پی کی یو یعنی اینکه تو اجبارا باید زندگی گیاهخواری رو انتخاب کنی. یعنی اینکه علاوه بر گوشت و مرغ و ماهی و میگو، تو حتی نمی تونی تخم مرغ، شیر، پنیر یا حبوبات بخوری. البته یه کم نون و یه کم برنج در حدی که بتونی طعمشو بچشی می تونی بخوری اونم نه نون سنگک یا بربری. می دونی اگر بخوری چه بلایی سرت می یاد؟ تا قبل از 4 سالگی پروتئین توی مغزت انباشته می شه و به مغزت آسیب جدی وارد می کنه و به همین راحتی تبدیل به یک بچه عقب افتاده می شی. بعد از 4 سالگی هم، تمرکزت رو از دست می دی، دچار فراموشی می شی و بدنت بوی بد می گیره، رنگدانه های موها و چشمات هم از بین می ره.
ولی خوب این بچه ها بالاخره باید از یه جایی پروتئین به بدنشون برسه. یه سری محصولات رژِیمی وجود داره که تو ایران ساخته نمی شه و باید اونا رو از اروپا و امریکا تهیه کنی. اما با این گرونی ارز و اوضاع تحریم ها، تصور کنید چه فشار مالی وحشتناکی به خانواده های این بیماران تحمیل می شه؟ اکثر بچه ها تو این اوضاع اقتصادی دارن آسیب می بینن.
 دوست عزیزم شاید کمک مالی تو بتونه بچه ای رو از آسیب جدی نجات بده، شاید الان برای خیلی از ما، تنها لذت خوردن باشه، اما افراد پی کی یو از این لذت هم محروم هستن. دوست عزیز شاید هزینه یه بار رستوران رفتنت رو بتونی به لبخند شیرین یه کودک پی کی یو ببخشی. اگه دوست داری سهمی توی کمک به این افراد داشته باشی می تونی به شماره حسابی که داخل سایته پول واریز کنی . .

تمام کمک های مردمی، خرج هزینه دارو و درمان، انجام آزمایشات ماهانه و تهیه مواد غذایی مخصوص وارداتی پی کی یو (از جمله شیر، پنیر، شکلات صبحانه، آرد رژیمی، پودر بستنی و ...) برای خانواده های بی بضاعت می شه.

اعظم رفیعی