جمعه 29 مارچ 2024 - 10 فروردين 1403
اثربخشی زردچوبه در کاهش گسترش سلول‌های سرطانی پروستات
اثربخشی زردچوبه در کاهش گسترش سلول‌های سرطانی پروستات
يكشنبه 07 آبان 1391 - تحقیقات نشان می‌دهد: فعالیت کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند مانع از تشکیل متاستاز در سرطان پروستات شود.
تحقیقات نشان می‌دهد: فعالیت کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند مانع از تشکیل متاستاز در سرطان پروستات شود.
محققان آلمانی با انجام آزمایشات خود در مدل حیوانی دریافتند که وجود یک ترکیب طبیعی در زردچوبه می‌تواند در پیشگیری اولیه از سرطان پروستات و نیز در جلوگیری از متاستاز و گسترش سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت دیگر به منظور پیشگیری ثانویه بسیار مؤثر باشد.
 
محققان با مشاهده فرایندهای مولکولی که به طور غیر طبیعی در سرطان پروستات تنظیم می‌شوند و بررسی سرطان‌های پروستات و همچنین سرطان پستان که اغلب با واکنش‌های التهابی مزمن و یا پنهان همراه هستند و سلول‌های تومورال آنها منجر به تولید التهاب سیستم ایمنی می‌شوند، افزودند که ماده آنتی‌اکسیدانی کورکومین به طور خاص واکنش پروتئین‌های التهابی سیستم ایمنی را کاهش داده و این عمل با اثر کاهش بروز متاستاز در مدل موش‌های مورد مطالعه همراه بوده است.
 
این محققان با اشاره به نتایج حاصل از این تحقیق می‌گویند: مصرف روزانه هشت گرم کورکومین بلامانع است و خاصیت ضدالتهابی آن به مدت طولانی در طب سنتی شرقی مورد استفاده بوده است و مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات و همچنین زنان با سابقه سرطان سینه نیز می‌توانند یک گروه هدف برای پیشگیری اولیه و یا ثانویه از این بیماری‌ها باشند.
 
نتایج حاصل از این تحقیق همچنین نشان داد که با وجود این یافته‌ها از کورکومین نمی‌توان به عنوان یک جایگزین برای درمان‌های معمولی بهره برد، اما این ترکیب قبل از تشکیل تومور همواره دارای نقشی حفاظتی در بروز آن داشته و یا می‌تواند از متاستاز سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.