پنج‌شنبه 28 مارچ 2024 - 09 فروردين 1403
ریزمغذی چه نقشی در بدن دارد؟
ریزمغذی چه نقشی در بدن دارد؟
سه‌شنبه 10 مرداد 1391 - بدن انسان برای انجام فعالیت‌های حیاتی به مقداری ویتامین و املاح نیاز دارد. كمبود این مواد كه به آن ریزمغذی می‌گویند عوارض زیادی را برای فرد به دنبال دارد.
بدن انسان برای انجام فعالیت‌های حیاتی به مقداری ویتامین و املاح نیاز دارد. كمبود این مواد كه به آن ریزمغذی می‌گویند عوارض زیادی را برای فرد به دنبال دارد.

شاید واژه ریزمغذی را شنیده باشید. غذاها از مواد مغذی تشكیل شده است. ریزمغذی‌ها دسته‌ای از عناصر و تركیبات شیمیایی است كه به میزان جزئی مورد نیاز بدن است، اما همین مقدار كم نقش مهمی در فرآیند‌های شیمیایی بدن دارد و از این طریق به حفظ و ارتقای سلامت انسان كمك می‌كند.

این مواد مغذی از دو دسته تشكیل شده است؛ درشت‌مغذی مثل مواد قندی، پروتئین‌ها و چربی‌ها و ریزمغذی كه مواد تشكیل‌دهنده آن ریز و كم است؛ مثل ویتامین و املاح، روی، آهن و ویتامین‌های گروه B كه همه اینها را ریزمغذی می‌گویند.

موادی كه گاهی چند گرم یا چند میكروگرم در روز نیاز داریم، سلامتی ما را تأمین می‌كند، پس ریزمغذی‌ها به این علت گفته می‌شود كه به مقدار زیادتری در روز به آنها نیاز است و مثلا در مورد چربی‌ها، 30 گرم و پروتئین‌ها 50 یا 60 گرم در روز به آنها نیازمندیم.

نكته دیگر این‌كه آنچه در بین ریزمغذی‌ها بسیار مورد نیاز است، كلسیم است. به هر حال، این مواد مغذی دارای نقشی بسیار حیاتی در بدن است و كمبود آن مشكلات جدی و جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌كند.