پنج‌شنبه 02 مي 2024 - 13 ارديبهشت 1403
میوه ای فوق العاده برای سالمندان
میوه ای فوق العاده برای سالمندان
چهار‌شنبه 03 خرداد 1391 - میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی و شاتوت می‌تواند در حفظ توانایی‌های ذهنی افراد در سالمندی موثر باشد.
میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی و شاتوت می‌تواند در حفظ توانایی‌های ذهنی افراد در سالمندی موثر باشد.

 بر اساس تحقیقات جدیدی كه در این زمینه انجام شده است، مصرف نوعی از توت‌ها مانند توت‌فرنگی یا شاتوت كه حاوی فلاونویید است می‌تواند كاهش توانایی‌های ذهنی در زنان سالمند را تا 2.5 سال به تاخیر اندازد.

زنانی كه هر هفته دو بار میوه‌هایی مانند شاتوت یا توت‌فرنگی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار می‌دهند دیرتر با مشكل فراموشی و كاهش توانایی‌های ذهنی مواجه می‌شوند.

به این ترتیب تنها با استفاده از تغییرات جزئی در برنامه غذایی افراد می‌توان بسیاری از مشكلات دوران سالمندی را كه محدودیت‌هایی به همراه دارد به تاخیر انداخت.

در این تحقیق گروهی 120 هزار نفره از پرستاران در سنین 30 تا 55 سال شركت كردند و از نظر برنامه تغذیه‌ای و مصرف میوه‌های مختلف در برنامه غذایی روزانه مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد با افزایش مصرف توت‌فرنگی و شاتوت، مواجه شدن با مشكلاتی نظیر فراموشی و زوال عقل به میزان قابل توجهی به تاخیر می‌افتد.

به‌طور كلی می‌توان گفت مصرف میوه‌ها و مواد غذایی كه حاوی مقادیر قابل توجهی از تركیباتی مانند آنتوسیانید و فلاونویید باشد می‌تواند تاثیر مهمی در بهبود عملكرد حافظه داشته باشد و انواع توت به‌عنوان منبعی از این تركیبات، در دستیابی به این هدف به افراد كمك می‌كند.

توت‌فرنگی میوه‌ای است كه می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطانی موثر بوده و خاصیت ضدالتهابی داشته باشد.

آنتوسیانید‌ها موادی هستند كه به عنوان یك آنتی‌اكسیدان قوی عمل كرده و با محافظت از ساختمان سلول‌های بدن مانع از تخریب اكسیدان‌ها و آسیب‌دیدگی سلول‌های بدن می‌شوند.

توت‌فرنگی منبعی غنی از پتاسیم، فیبر، امگا3، منیزیم و همچنین ویتامین‌های گروه B وC است و می‌تواند به‌عنوان بهترین منبع برای تامین ویتامین Cمورد نیاز بدن در دوره سالمندی مورد استفاده قرار گیرد.

شاتوت نیز میوه‌ای است كه به‌عنوان میوه سلامت از آن نام برده می‌شود.

این میوه سرشار از مواد مغذی است و می تواند به‌عنوان منبعی مناسب برای تامین نیاز روزانه افراد به انواع مواد مغذی در برنامه غذایی افراد و بویژه در دوره سالمندی لحاظ شود.

شاتوت نیز مانند توت‌فرنگی مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زای عفونی را افزایش داده و رادیكال‌های آزادی را كه برای سلامت سلول‌های بدن مضر است از بین می‌برد.

از آنجایی كه شاتوت حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های B، اسیدفولیك و نیاسین است در سوخت‌‌وساز كربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها نیز موثر است بنابراین می‌توان توت‌ها را از جمله میوه‌های خوشمزه دانست كه می‌توانند شگفتی آفرین بوده و در بهبود سلامت بدن موثر باشند.