سه‌شنبه 14 مي 2024 - 25 ارديبهشت 1403
اسکناس‌هاي كثيف موجب انتقال بيماري کچلي مي‌شوند
اسکناس‌هاي كثيف موجب انتقال بيماري کچلي مي‌شوند
چهار‌شنبه 05 بهمن 1390 - متخصص قارچ شناسي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه گفت: اسکناس‌هاي كثيف مي‌توانند موجب انتقال بيماري کچلي شوند.
اسکناس‌هاي كثيف موجب انتقال بيماري کچلي مي‌شوند

متخصص قارچ شناسي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه گفت: اسکناس‌هاي كثيف مي‌توانند موجب انتقال بيماري کچلي شوند.

دکتر علي ميکائيلي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: عوامل ميکروبي اعم از ويروس‌ها، قارچ‌ها و باکتري‌ها با چسپيدن به جرم‌هاي غيرقابل پاک شدن، بر روي اسکناس قرار مي‌گيرند و با توجه به اينکه طول عمر اين جرم‌هاي ميکروبي متغير است ممکن است عمرشان از چند ساعت تا چند ماه و سال طول بکشد.

وي افزود: قارچ‌ها معمولا داراي طول عمر بيشتري نسبت به ساير عوامل ميکروبي هستند به خصوص اگر اسپور قارچ بر روي وسايل و اجسام قابل رد و بدل کردن و عمومي همچون دسته کليد، دستگيرها، نرده‌ها و ساير اسناد همچون پول قرار گرفته باشد تا سالها بر روي آنها باقي مانده و در مورد قارچ‌هاي پوستي يا درماتوفيت‌ها در صورت تماس با پوست افراد ديگر، ايجاد بيماري پوستي به خصوص بيماري پوستي کچلي مي‌کنند.
 
اين متخصص قارچ شناسي تصريح كرد: اين دسته از بيماري‌ها مسري بوده و با قرار گرفتن بر سطوح مختلف همچون اسکناس به پوست افراد سالم منتقل مي‌شود که اين مشکل در اماکن عمومي همچون آرايشگاه‌ها، هتل‌ها و استخرها نيز وجود دارد اما پول به دليل رد و بدل شدن زياد احتمال گرفتاري بيشتري را ايجاد مي‌کند.
 
وي تاکيد کرد: قارچ هاي مسري در خط اول انتقال توسط پول هستند که در اين ميان احتمال انتقال قارچ هاي کچلي که داراي اشکال مختلف است به مراتب بيشتر است که به شکل غيرمستقيم و با انتقال از طريق انواع اجسام به ويژه اسکناس شيوع مي‌يابند.

استاديار دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه گفت: با توجه به اينکه ده‌ها گونه عامل بيماري پوستي وجود دارد علائم بيماري قارچ‌هاي پوستي از اشکال خفيف به شکل شوره مختصر تا قرمزي، تورم و التهابات چرکي و بسته به اينکه کدام قسمت بدن را مبتلا مي‌کند، متغير است.

دکتر ميکائيلي تاکيد کرد: 65 تا 70 درصد عفونت‌هاي قارچي را در کشورهايي غير از کشورهاي توسعه يافته کچلي تشکيل مي‌دهند که علت اصلي آن توجه نکردن به موارد بهداشتي است.

وي با اشاره به نامناسب بودن نگهداري اسکناس‌ها که باعث آلودگي مي‌شود، طريقه صحيح نگهداري اسکناس به صورت تا نخورده و در کيف، قرار ندادن اسکناس‌ها بر روي ميز، عدم تماس دست مرطوب با اسکناس به دليل سهولت بيشتر انتقال را از راه‌هاي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري برشمرد.

دکتر ميکاييلي گفت: درصورت شستشوي دست‌ها چند ساعت پس از آلودگي‌هاي قارچي مي‌توان از تشکيل جرم‌هاي قارچي و کلني سازي قارچ‌ها جلوگيري کرد.