يكشنبه 12 مي 2024 - 23 ارديبهشت 1403
 زخم سوخته را نبايد با آب خنك و يخ شست‌و‌شو داد
زخم سوخته را نبايد با آب خنك و يخ شست‌و‌شو داد
سه‌شنبه 03 خرداد 1390 - رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:‌ هنگام سوختگی نباید زخم را با آب خنک و یخ شست‌وشو داد بلکه باید به مدت 10 دقیقه با آب معمولی آن را شست.


محمد جواد فاطمي اظهار داشت: اگر فردي با مواد شيميايي سوخته باشد بهتر است محل زخم را با آب شست و شو دهيم اما در برخي موارد ديده مي‌شود زخم فرد را با آهك مي‌شويند كه اشتباه بزرگي است.

رئيس مركز تحقيقات سوختگي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: بايد در نظر داشت استفاده از آب خنك و يخ براي قرار دادن روي زخم سوخته ممنوع است. در شست و شوي زخم بايد با آب معمولي به مدت 10 دقيقه زخم را خنك كرد. همچنين بايد در سوختگي فرد را گرم نگه داشت و زخم را سرد.

فاطمي تصريح كرد: از طرف ديگر بايد از نظر تنفسي مراقب بيمار باشيم و اينكه آيا شكستگي در گردن و راه تنفسي بيمار وجود دارد يا نه؟ و وضعيت گردش خون و ضربان قلب فرد كنترل شود.

وي اضافه كرد: بهترين كار اين است كه بيمار سوخته را با ملحفه سفيد بپوشانيم و از ريختن بتادين، زردچوبه، سيب‌زميني، خميردندان و ماست روي زخم خودداري كنيم چرا كه بسياري از آنها مي‌توانند ميزان عفونت‌هاي زخم را افزايش دهند و ترميم زخم را به تأخير بيندازند.

فاطمي گفت: ريختن آهك روي زخم مي‌تواند موجب كزاز و افزايش طول درمان شود و حتي نبايد پماد سوختگي روي زخم ماليد چرا كه وقتي فرد سوخته نزد پزشك برده مي‌شود بايد آن پماد پاك شود تا پزشك بتواند زخم را ببيند كه اين كار زمان طلايي رسيدگي به درمان فرد را مي‌گيرد.

وي اضافه كرد: زخم‌هاي سوختگي به 3 نوع درجه 1، 2 و 3 تقسيم مي‌شود كه معمولاً نوع 1 و 2 خود به خود درمان مي‌شود اما نوع3 كه شدت سوختگي در آن بالاست و معمولاً ضخامت پوست در آن از بين مي‌رود نياز به ترميم دارد.