يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
ميز كار يا ميز ناهار؟
ميز كار يا ميز ناهار؟
شنبه 03 ارديبهشت 1390 - شاید شما هم روزهای زیادی ناهارتان را پشت میز کار می‌خورید؛ ساندویچی را که از خانه برده‌اید، غذایی آماده یا شاید هم تند و سریع کنسروی باز کرده و آن را به عنوان ناهار میل می‌کنید. البته هر روز به محض تمام شدن غذا همه چیز فراموش می‌شود!

شايد شما هم روزهاي زيادي ناهارتان را پشت ميز كار مي‌خوريد؛ ساندويچي را كه از خانه برده‌ايد، غذايي آماده يا شايد هم تند و سريع كنسروي باز كرده و آن را به عنوان ناهار ميل مي‌كنيد. البته هر روز به محض تمام شدن غذا همه چيز فراموش مي‌شود!

اما همان طور كه چكيدن قطرات سس و باقي ماندن لكه‌هاي غذا روي ميز نشان از غذا خوردن سريع و باعجله شما دارد، مشكلات سلامت ناشي از چنين غذا خوردني نيز بالاخره روزي بروز خواهد كرد.

اگر شما هم چنين تجربه‌اي داريد و روزهايي به اين شكل غذا مي‌خوريد، بدانيد كه تنها نيستيد. طبق نظر متخصصان حدود 75 درصد كاركنان اداري در آمريكا چند روز در هفته به اين ترتيب غذا مي‌خورند. دليل اين وضعيت هم هر چه باشد مهم نيست، آنچه اهميت دارد اين است كه بدانيد اين شيوه غذا خوردن نه تنها بعضي روزها با انتخاب غذاهاي ناسالم بدن شما را با كمبود مواد غذايي مهم و لازم روبه‌رو مي‌سازد، بلكه از نظر سلامت و ايمني غذاها نيز با مشكل روبه‌رو خواهيد شد. علاوه بر اين موارد، با اين كار فرصت بودن در جمع دوستان و خانواده را نيز از دست خواهيد داد.


انتخاب مناسب مواد غذايي سالم

متخصصان تغذيه تاكيد مي‌كنند چنانچه ناچار هستيد پشت ميز كار و در حال كار كردن ناهارتان را بخوريد، حداقل سعي كنيد از مواد غذايي مفيد و مغذي استفاده كنيد. مثلا چنانچه براي ناهار ساندويچي آماده مي‌كنيد، مي‌توانيد گوجه‌فرنگي، كاهو، خيار و ديگر سبزيجات را تا حد امكان در آن قرار دهيد. به اين ترتيب مي‌توانيد به سلامت خود كمك كرده و بيماري‌هاي ناشي از مصرف مواد ناسالم را كنترل كنيد. اما با اين شرايط هم متاسفانه غذا خوردن پشت ميز كار براي شما لذت بخش نبوده و از چشيدن طعم خوب غذا بهره‌اي نخواهيد برد. در هر صورت ميز كار هيچ وقت براي غذا خوردن طراحي نشده است و به همين دليل مي‌تواند مشكلاتي را براي شما ايجاد كند.

ناهار پشت ميز كار و ميكروب‌هاي بيماري‌زا

ميكروب‌هاي بيماري‌زا مشكلي ديگر در اين زمينه هستند. سطح يك ميز در محيط كار تا 100 برابر بيشتر از ميز آشپزخانه ميكروب و آلودگي دارد. علاوه بر اين، رايانه و تلفن نيز آلوده‌تر از ميز بوده و بايد دائم تميز شوند. تصور كنيد براي صرف ناهار به رستوراني برويد كه روميزي‌هايش را هيچ وقت نشسته و تميز نمي‌كنند، آيا در چنين مكاني مي‌توانيد براحتي غذا بخوريد؟ متاسفانه امروزه كاركنان بي‌توجه به سلامت خود، پشت ميزها و حتي بدون نظافت آنها براحتي غذا مي‌خورند.

همچنين اگر هنگام غذا خوردن مجبور به جواب دادن به همكاران شده، با تلفن صحبت كنيد يا براي تمام كردن كاري خاص كمي بيشتر وقت بگذاريد، غذا سردتر از حد طبيعي شده و با باقي ماندن در دماي اتاق براي مدتي طولاني، شرايطي مساعد براي رشد باكتري‌ها ايجاد مي‌شود.


عدم تمركز و پرخوري

يكي ديگر از مشكلاتي كه براي اين گروه از افراد ايجاد خواهد شد، عدم تمركز هنگام غذا خوردن است. در چنين شرايطي به جاي اين‌كه فرد به غذا خوردنش دقت داشته باشد، ايميل مي‌فرستد، به تلفن جواب مي‌دهد يا مدارك را جمع مي‌كند. در حقيقت چنين برنامه‌اي هنگام صرف غذا منجر به پرخوري شده و براي افزايش وزن شيوه‌اي فوق‌العاده است.

طبق نظر متخصصان، غذا خوردن پشت ميز كار و در حال كار كردن باعث مي‌شود فرد بي‌توجه غذا خورده و در نتيجه بيش از حد لازم به اين كار ادامه دهد. علاوه بر اين، با اين كار شما نه تنها 8 ساعت در روز بلكه بيشتر از آن پشت رايانه بوده و به سلامت خود آسيب مي‌زنيد. همچنين با اين كار شما مدت زمان بيشتري سر جاي خود نشسته و فرصت راه رفتن و ايستادن را نيز از دست مي‌دهيد.


نكاتي براي تغذيه بهتر در محيط كار

متخصصان به اين افراد توصيه مي‌كنند كه هيچ وقت و در هيچ شرايطي دقايق ناهار و غذا خوردن را مقابل رايانه و در حال كار كردن نگذرانند. در واقع آنها عقيده دارند هيچ وقت نبايد هنگام كار كردن، غذا خورد. اما چنانچه فردي نتواند براي ناهار به رستوران رفته يا غذايش را در ناهارخوري بخورد، بهتر است با رعايت نكاتي ساده به سلامت خود كمك كند.

- ‌‌ به آنچه مي‌خوريد، دقت كنيد؛ به اين معنا كه هر وقت پشت ميز كارتان مشغول غذا خوردن هستيد، به هر چيزي كه در دهان مي‌گذاريد دقت داشته باشيد. همچنين هيچ وقت بيش از حد غذا نخورده و در اين كار زياده‌روي نكنيد.

- ‌ از خانه غذا ببريد. ناهار فرصتي فوق‌العاده براي تغذيه سالم در اختيار شما قرار مي‌دهد. بنابراين با خودتان غذايي ببريد كه سرشار از فيبر و پروتئين بوده، چربي كمي داشته و تازه باشد. همچنين خوب است سالاد، ميوه و كمي آجيل نيز همراه داشته باشيد. هنگام حمل غذا نيز دقت كنيد كه مسموم نشده و زياد در دماي محيط قرار نگيرد.

- ‌ تا مي‌توانيد راه برويد. انسان به طور ذاتي بايد تحرك داشته باشد. بنابراين پس از گذشت چند ساعت كار به صورت نشسته و بدون هيچ تحركي، ناهار خوردن در همان مكان و در نتيجه عدم تحرك نيز ايده خوبي نخواهد بود. بنابراين بايد از هر فرصتي براي راه رفتن استفاده كنيد، مثلا مي‌توانيد براي آوردن آب كمي راه رفته و از پشت ميز بلند شويد.

- ‌‌ ميز را دائم تميز كنيد. هر روز ميز كار را تميز كرده و بكوشيد آن را از آلودگي‌ها پاك كنيد. البته با لوازم و پاك‌كننده‌هاي مناسب اين كار را انجام دهيد تا هيچ گونه ميكروبي باقي نماند.

در نهايت سعي كنيد غذا خوردن پشت ميز كار براي شما تبديل به عادت نشود و هر وقت مي‌توانيد براي صرف ناهار ميز كار را ترك كنيد.