شنبه 27 آوريل 2024 - 08 ارديبهشت 1403
يك دندان خراب
يك دندان خراب
شنبه 03 ارديبهشت 1390 - برای بسیاری خرابی دندان تنها به معنی درد کشیدن است در واقع تصور عمومی این است که خراب شدن دندان غیر از درد مشکل دیگری ایجاد نمی‌کند، اما نگاه پزشکان در این خصوص کاملا متفاوت است.

براي بسياري خرابي دندان تنها به معني درد كشيدن است در واقع تصور عمومي اين است كه خراب شدن دندان غير از درد مشكل ديگري ايجاد نمي‌كند، اما نگاه پزشكان در اين خصوص كاملا متفاوت است.

به عقيده متخصصان، سلامت دندان سلامت كل بدن است. رابطه خرابي دندان‌ها با امراض گوارشي بسيار واضح و شناخته شده است.

به همين دليل پزشكان معتقدند سلامت دهان و دندان از ملزومات دستگاه گوارش بوده و سهم بسزايي در سلامت دارد. اما اين تمام ماجرا نيست.

تحقيقات نشان داده سالخوردگاني كه داراي دندان‌هايي با ريشه‌هاي خراب هستند تا حد زيادي در معرض ابتلا به بي‌نظمي ضربان قلب قرار دارند.

يعني دندان‌هاي به اصطلاح كرم خورده و پوسيده نشانه اين است كه وضعيت عمومي صاحب دندان خوب نيست و ممكن است مبتلا به بيماري‌هاي قلبي يا بيماري‌هاي ديگر باشد.

لثه‌ها همچون پوست، محافظ بدن در مقابل ميكروب‌ها محسوب مي‌شوند. هنگامي كه لثه‌ها سالم هستند، باكتري‌هاي موجود در دهان معمولا وارد جريان خون نمي‌‌شوند، اما بيماري لثه امكان ورود باكتري را به درون جريان خون فراهم مي‌كند.

برخي پژوهشگران اعتقاد دارند باكتري‌هايي كه از دهان وارد جريان خون مي‌شوند و به شريان‌هاي قلب مي‌رسند، بر دستگاه قلبي ـ عروقي تاثير مي‌گذارند.

احتمال داده مي‌شود باكتري‌هاي دهاني كه وارد جريان خون ‌شده است به پلاك‌هاي چربي در شريان‌هاي كورونر (رگ‌هاي تغذيه‌كننده عضله قلب) متصل مي‌شوند و ايجاد لخته روي آنها را تحريك مي‌كنند.

در نتيجه رگي كه به علت وجود پلاك ديواره آن ضخيم و سفت شده و فضاي داخلي آن از قبل تنگ شده، مسدود مي‌شود و حمله قلبي رخ مي‌دهد.

محققان دانشكده دندانپزشكي هاروارد نيز در تحقيقي به اين نتيجه رسيدند كه بيماري لثه و افتادن دندان‌ها خطر ابتلا به سكته مغزي را افزايش مي‌دهد.

در واقع بيماري لثه و دندان‌ها باعث ايجاد عفونت و رشد باكتري‌ها مي‌شود. اين باكتري‌ها دندان‌ها را از بين مي‌برند و وقتي از طريق زبان جذب بدن شدند بر سيستم خون و قلب تاثيرات بسيار منفي مي‌گذارند و باعث سكته مغزي و قلبي مي‌شود.

به همين دليل پزشكان توصيه مي‌كنند سالخوردگان مرتب براي معاينه دندان‌هاي خود به دندانپزشك مراجعه كنند. پژوهشگران معتقدند بيماري‌هاي لثه حتي با زايمان زودرس نيز ارتباط دارند.

برخي پژوهش‌ها نشان داده است كه باكتري‌هاي بيماري‌زا درون دهان زن باردار مي‌توانند به جفت يا مايع آمنيوني وارد شوند و احتمالا با افزايش ميزان عوامل زيست‌شناختي القا كننده زايمان باعث زايمان زودرس شوند.

زنان بارداري كه دچار بيماري دندان يا لثه هستند، ممكن است تا 7 برابر با احتمال بيشتر نوزادي به دنيا آورند كه زودرس باشد يا وزن كمي داشته باشد. همچنين زنان بارداري كه بيماري‌هاي بافت‌هاي اطراف دنداني آنها در جريان بارداري بدتر مي‌شود، در معرض خطر بيشتر داشتن نوزاد نارس هستند.

به همين علت است متخصصان زنان و زايمان توصيه مي‌كنند پيش از باردارشدن اطمينان از سلامت دهان و دندان و ارزيابي دندانپزشكي صورت پذيرد.