شنبه 27 آوريل 2024 - 08 ارديبهشت 1403
بيماري برفك در شيرخواران
بيماري برفك در شيرخواران
چهار‌شنبه 24 فروردين 1390 - برفک در شیرخواران به صورت دانه‌های سفید و بیشتر در ناحیه زبان، حلق و گونه‌ها ظاهر می‌شود؛ اغلب والدین بر این باورند که این دانه‌های سفید داخل دهان به دلیل باقیماندن شیر بر روی زبان شیرخوار بوده که این تصور اشتباه است.

برفك در شيرخواران به صورت دانه‌هاي سفيد و بيشتر در ناحيه زبان، حلق و گونه‌ها ظاهر مي‌شود؛ اغلب والدين بر اين باورند كه اين دانه‌هاي سفيد داخل دهان به دليل باقيماندن شير بر روي زبان شيرخوار بوده كه اين تصور اشتباه است.

منصور بهرامي ، متخصص اطفال ، برفك دهاني را يكي از بيماري‌هاي شايع در شيرخواران بيان كرد و اظهار داشت: قارچ مهمترين عامل برفك به شمار مي‌‌رود.

وي گفت: برفك در شيرخواران به صورت دانه‌هاي سفيدرنگ و بيشتر در ناحيه زبان، حلق و گونه‌ها ظاهر مي‌شود؛ اغلب والدين بر اين باورند كه اين دانه‌هاي سفيدرنگ داخل دهان به خاطر باقيماندن شير بر روي زبان شيرخوار بوده كه اين تصور اشتباه است چرا كه شير، خورده شده و بزاق دهان آثار آن را از روي زبان پاك مي‌كند.

اين متخصص اطفال با بيان اينكه برفك دردناك نيست، افزود: اين بيماري در سلامت عمومي كودك تأثير سوء ندارد البته در بعضي از اوقات همزمان با برفك در دهان، اين بيماري در ناحيه تناسلي شيرخوار به صورت سوختگي ادرار نيز ديده مي‌شود و اين عارضه عموماً با پمادهاي سوختگي و ضد قارچ درمان مي‌شود.

وي ادامه داد: برفك دهان شيرخوار مي‌تواند سينه مادر را درگير كند؛ زماني كه شيرخوار سينه مادر را براي شير خوردن به دهان مي‌گيرد، برفك دهان طفل با نوك سينه مادر تماس پيدا كرده و همين امر موجب آلوده شدن سينه مادر به اين عارضه مي‌شود.

بهرامي اضافه كرد: در صورتي كه برفك به موقع درمان نشود، كاهش مقاومت بدن به ميكروب‌ها و عدم تمايل به شير مادر در شيرخوار به وجود خواهد آمد؛ درمان برفك دهان شيرخوار به تنهايي مؤثر نيست و بايد اقدامات درماني براي نوك سينه مادر كه آلوده به اين بيماري شده است، صورت گيرد.

وي خاطرنشان كرد: توصيه مي‌شود مادران قبل و بعد از شير دادن، نوك سينه خود را بشويند همچنين پستانك و سر شيشه شيرخوار بايد فاقد هر گونه آلودگي باشد.