يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
جلبكها براي بدن مفيد هستند
جلبكها براي بدن مفيد هستند
چهار‌شنبه 24 فروردين 1390 - یکی از محصولات کشاورزی که سالهاست در جهان بعنوان جانشین شایسته منابع دارو و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش موثر و اثبات شده‌ای در تامین سلامت دارد، نوعی ازجلبکهای سبز بنام «کلرلا» است.

يكي از محصولات كشاورزي كه سالهاست در جهان بعنوان جانشين شايسته منابع دارو و غذا مورد استفاده قرار مي‌گيرد و نقش موثر و اثبات شده‌اي در تامين سلامت دارد، نوعي ازجلبكهاي سبز بنام «كلرلا» است. حتي امروزه از كلرلا بعنوان غذاي فشرده و جيره غذايي براي كوهنوردان، گردشگران كوير، سربازان، نظاميان و حتي فضانوردان استفاده مي‌شود. متاسفانه در كشور ما استفاده از جلبكهاي خوراكي چندان شناخته شده نيست.

بر اساس مقالات علمي، محققان خواص بسياري را براي جلبكهاي خوراكي برشمرده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

۱. بررسي هاي متعددي در اروپا، آمريكا و ژاپن نشان داده كه كلرلا به بدن كمك مي‌كند تا سموم شيميايي نظير دي اكسين‌ها راحت‌تر از بدن دفع شوند. دي اكسين‌ها از جمله سموم بسيار پايدار موجود در محيط زيست تلقي مي‌شوند كه بعنوان توليد جانبي در فاضلاب‌ها، سموم دفع آفات كشاورزي، حشره‌كشها و نيز در كنار بسياري از صنايع نظير توليد كاغذ، صنايع PVC و صنايع جانبي كه از پروسه كلرينه كردن در آنها استفاده مي‌شود، توليد مي‌شوند.

۲. ميزان بالاي كلروفيل آن براي بهبود وضعيت دستگاه گوارش و رفع يبوست موثر است. ضمنا كلروفيل در درمان كم خوني، نوع هيپوكروم موثر است.

۳. كلرلا با تقويت سيستم دفاعي بدن مانع موفقيت ويروس‌ها، باكتري و مواد شيميايي مي‌شود.

۴. ‌كلرلا خاصيت قليايي دارد و به متعادل نگه داشتن PH بدن كمك مي‌كند. به دليل رعايت نشدن رژيم غذايي سالم مانند استفاده از فست فود، غذاهاي بيش از اندازه پخته شده، غذاهاي فرآوري شده و نوشابه‌ها، ميزان PH خون و مايعات بدن اغلب افراد متعادل نيست. اغلب بيماري‌ها در محيط اسيدي بيشتر بروز مي‌كند اما در محيط قليايي دوام نمي‌آورند.

۵. يد و آهن موجود در آن در عملكرد درست غده تيروئيد موثر است.

۶. به شادابي و رنگ طبيعي مو كمك مي‌كند.

۷. براي سلامت پوست مفيد است و پوست را در ترميم عوارض اشعه ماورا بنفش خورشيد ياري مي‌دهد.

۸. داراي درصد بالايي از انواع پروتئين و اسيدهاي عالي ضروري است.

۹. چربي كلرلا بسيار اندك بوده و كم كالري است. از سوي ديگر با كنترل اشتها در كنترل وزن بدن مفيد است.

۱۰. كلرلا غني از فيبر است به همين جهت براي كنتترل وزن و بهبود دستگاه گوارش مناسب است.

۱۱. تحقيقات حاكي از افزايش سطح پروتئين آلبومين در خون با استفاده مرتب از كلرلاست. آلبومين يكي از باارزش‌ترين عوامل انتقال ويتامين‌ها، املاح معدني، اسيدهاي چرب غيراشباع، هورمونها و ساير مواد و تركيبات با ارزش در كل سيستم بدن است.

۱۲. كلرلا داراي خاصيت ضد تومور و ضد التهاب است و خصوصا در سنين بالا و كهولت يكي از برترين تقويت كننده‌هاي رشد سلولي و كسب سلامتي در انسان هستند.

گفتني است، كلرلا يك محصول دارويي نيست و در كمپاني‌هاي داروسازي توليد نمي‌شود بلكه محصول يك فعاليت كشاورزي است.