يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
غذاهاي‌ تان را بخارپز كنيد
غذاهاي‌ تان را بخارپز كنيد
دوشنبه 22 فروردين 1390 - بخارپز کردن، یکی از روش ‌های مفید پخت غذا است که البته بیشتر در مورد سبزیجات به کار برده می ‌شود.

بخارپز كردن، يكي از روش ‌هاي مفيد پخت غذا است كه البته بيشتر در مورد سبزيجات به كار برده مي ‌شود؛ البته سبزيجاتي كه كنار غذا مورد استفاده قرار مي‌ گيرند بهتر است به شيوه ي بخارپز طبخ شوند تا ويتامين ‌هاي‌ شان حفظ شود.

در روش‌ هاي ديگر پخت، ويتامين‌ ها كاملا يا تا حدي از بين مي ‌روند ولي در روش بخارپز بيشتر مواد مغذي از جمله ويتامين‌ هاي حساس به حرارت باقي مي ‌مانند. به همين علت بخارپز كردن را بيشتر براي سبزيجات استفاده مي ‌كنيم تا هم نرم‌ تر شود و هم هضم ‌شان راحت ‌تر باشد و هم ارزش تغذيه ‌اي خود را حفظ كنند.

البته اگر از لحاظ زماني امكان تهيه ي باقي مواد غذايي به روش بخارپز وجود داشته باشد، اين مواد هم مزه ي بهتري خواهند داشت و هم مواد مغذي بيشتري در آن ها حفظ مي ‌شود. حتي فرض كنيد برنج را مي‌ توان به روش بخارپز با استفاده از دستگاه بخارپز تهيه كرد.

بهترين كار اين است كه يك سبد فلزي را روي قابلمه قرار دهيد، سبزيجات را داخل سبد بچينيد و در قابلمه را ببنديد و اجازه بدهيد همراه با پخت غذا سبزيجات مورد نظر نيز پخته شوند يا يك ظرف آب روي گاز بگذاريد و در يك فاصله بسيار كم غذا را روي اين ظرف قرار دهيد و در آن را هم ببنديد تا با بخار آب مواد غذايي بپزند.

يادتان باشد كه انواع سبزيجات سالادي(كه اگر خام مصرف شوند نفاخ خواهند بود) را مي ‌توان با اين روش آماده خوردن كرد.

برخي از مواد غذايي را هم مي‌ توان به وسيله ي آب خودشان تهيه كرد ولي بايد حرارت اجاق را پايين آورد. به اين ترتيب كه پياز، هويج، كدو، بادمجان و انواع سبزيجات را مي ‌توان خرد كرد، در ظرف گذاشت و در آن را بست و با حرارت حداقل اجازه داد آن ها با آب خود بپزند. اين شيوه ي پخت بسيار بهتر از طبخ آن ها در روغن است.

بعد از اين كه اين سبزيجات به اين روش بخارپز شدند، مي ‌توان مقداري روغن زيتون يا چاشني ‌هاي ديگر را به آن ها اضافه كرد تا آماده ي مصرف شوند.