شنبه 20 آوريل 2024 - 01 ارديبهشت 1403
پيراشكي
پيراشكي
شنبه 22 خرداد 1389 - ممكن است ، فرزند شما طعم چند نمونه از اين سبزيجات را دوست نداشته باشد . مي توانيد با حذف و اضافه كردن بعضي از اين سبزيجات ، طعم آنرا تغيير دهيد به شرط انكه في جابجا نشود .
طرز تهيه خمير پيراشكي

مواد لازم

مقدار

ميزان في

آرد رژيمي

ارد سفيد

شكر

مخمر

روغن مايع

آب

150 گرم

50 گرم

يك قاشق غذا خوري

3 گرم

دو قاشق

يك ليوان

22.5

260

 

3.5

مجموع في

286

 

 

ابتدا خمير پيراشكي را به شرح زير تهيه مي كنيم

آرد رژيمي و آرد سفيد و مخمر ( مي شود از جوش شيرين استفاده كرد ) و شكر ونمك را مخلوط كرده و نصف ليوان آب به آن اضافه مي كنيم ، خوب به هم زده و خمير را خوب ورز مي دهيم تا كاملا جا بيفتد . مقداري از اب ليوان را هنگام ورز دادن اضافه مي كنيم تا خمير مطلوب به دست آيد . روي خمير را يك پلاستيك يا پارچه مي كشيم و يك ساعت در كنار بخاري مي گذاريم تا كاملا ور بيايد .

 

طرز تهيه پيراشكي :

 

مواد لازم

مقدار

ميزان في

لوبيا سبز

هويج

كدو

بادمجان

سبزي خورش

فلفل سبز

پياز

نمك / فلفل / ادويه / دارچين

روغن مايع

30 گرم

20 گرم

20 گرم

20 گرم

10 گرم

10 گرم

50 گرم

به مقدار كم

 

دو قاشق

20

56.

10

10

15

3

15

مجموع في

79.5

 

 

تا خمير آماده مي شود ، لوبيا سبز ، هويج ، كدو ، بادمجان و فلفل سبز را ريز خرد كرده و آن را با كمي روغن تفت مي دهيم . سپس پياز داغ گرفته و با نمك و فلفل و دارچين و ادويه مخلوط كرده و بعد مواد پخته شده را به آن اضافه مي كنيم و مخلوط را مي گذاريم تا سرد شود . خمير را پس از آماده شدن به 20 قسمت تقسيم كرده و به اندازه يك تخم مرغ ريز گلوله كرده . وسط گلوله را سوراخ و يك قاشق از مخلوط آماده شده را داخل آن ريخته و سپس آن را مي بنديم . داخل ظرفي را چرب كرده و گلوله هاي خمير را درون ظرف چيده و در داخل فر بگذاريد پيراشكي بعد از 15 دقيقه آماده مي شود . ( اگر تمام گلوله هاي خمير شما به يك اندازه باشد هر گلوله همراه با مخلوطش داراي 18 في مي باشد )

 

 

سعي كنيد چونه هاي درست كرده را با ترازو وزن كنيد تا في همه آنها برابر شوند . في دو تا جدول را جمع كنيد ، بعد تقسيم برتعداد چانه ها كنيد تا ميزان في هر كدام به دست آيد . گلوله ها را از هم فاصله دهيد ، چون وقت پختن پف مي كند و به هم نزديك مي شود .