پنج‌شنبه 25 آوريل 2024 - 06 ارديبهشت 1403
غذاهاي مفيد در اگزما
غذاهاي مفيد در اگزما
سه‌شنبه 24 اسفند 1389 - اگزما شرایط مزمنی است که به وسیله ی پوست خارش دار، پوسته پوسته شده و خشک تشخیص داده می شود. علائم شما ممکن است به صورت اتفاقی رخ دهد و از بین برود و در اثر استرس، قرار گرفتن در معرض آب و آلرژن ها و تغییرات دمایی بدتر شود.

اگزما شرايط مزمني است كه به وسيله ي پوست خارش دار، پوسته پوسته شده و خشك تشخيص داده مي شود. علائم شما ممكن است به صورت اتفاقي رخ دهد و از بين برود و در اثر استرس، قرار گرفتن در معرض آب و آلرژن ها و تغييرات دمايي بدتر شود.

علاوه بر نخاراندن نقاط خارش دار، پرهيز از حمام و دوش خيلي داغ و پمادهاي معمولي، يك رژيم غذايي مغذي و متعادل مي تواند به بهبود علائم شما كمك كند.

براي بهترين نتيجه، قبل از اين كه تغييرات قابل ملاحظه اي در رژيم تان اتخاذ نماييد، نظر پزشك و يا رژيم شناس تان را در اين باره جويا شويد.

مواد غذايي زير براي افرادي كه به اگزما مبتلا هستند، مفيد است:


ميوه ها و سبزيجات:
ميوه ها و سبزيجات مهم ترين تامين كننده هاي آنتي اكسيدان ها در بدن هستند. آنتي اكسيدان ها مواد مغذي اي هستند كه به توانايي بدن شما براي دفاع و حمايت از خودش در برابر بيماري ها و عفونت ها كمك مي كنند.
ويتامين C آنتي اكسيداني كه به وفور در ميوه ها و سبزيجات رنگي يافت مي شود، مي تواند به عنوان يكي آنتي هيستامين و كاهش دهنده ي علائم  اگزما نيز مطرح شود.

ميوه ها و سبزيجاتي كه از نظر ويتامين C غني هستند، عبارت اند از: توت فرنگي، ديگر توت ها، مركبات، طالبي يا گرمك، كيوي، گوجه فرنگي، سيب زميني پخته شده با پوست، سيب زميني شيرين، سبزيجات برگ دار، كلم بروكلي، كلم بروكسل و فلفل دلمه اي قرمز.


گوشت هاي لخم:


گوشت هاي لخم مقدار قابل ملاحظه اي پروتئين و مواد مغذي مانند روي، ويتامين هاي گروه B و آهن را تامين مي كنند. غذاهايي كه غني از عنصر روي و پروتئين هستند به طور خاص براي افرادي كه از اگزما رنج مي برند مهم است، زيرا موجب ترفيع سيستم ايمني بدن و تقويت آن مي شوند و جايگزين خوبي براي منابع پروتئيني التهاب زا مانند گوشت هاي پُرچرب هستند.
براي اين كه بهترين نتيجه را براي كاهش اگزما بگيريد گوشت سينه ي مرغ و بوقلمون بدون پوست را جايگزين گوشت هاي قرمز و فرايند شده مثل سوسيس و كالباس نماييد. گوشت چرخ كرده هاي كاملاً بدون چربي و لخم و همچنين جوجه كباب، اردك و گوشت بر�'ه نيز از انتخاب هاي خيلي خوب هستند.

از تكنيك هايي براي پخت غذا استفاده نماييد كه به روغن كمتري نياز است مانند استفاده از فر اجاق گاز و كباب كردن به جاي سرخ كردن در روغن، تا فوايد بيشتري از آن، عايدتان شود.


روغن هاي گياهي:

روغن هايي كه از گياهان حاصل مي شود، اسيدهاي چرب غيراشباع را در دسترس ما قرار مي دهند كه اين اسيدهاي چرب، جذب مواد مغذي و عملكرد مغز را بهبود مي بخشند و به سلامت قلب كمك مي كنند.

توصيه ها مبني بر اين است كه كره و مارگارين را با روغن زيتون خيلي خالص، روغن كنجد و روغن تخم كتان به منظور بهبود اگزما جايگزين نماييد.

از ديگر روغن هاي بر پايه ي گياهان مي توان به روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، روغن ذرت، روغن سويا و روغن كانولا اشاره كرد.

روغن بذر كتان و روغن كانولا همچنين حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 نيز هستند كه مي تواند به كاهش التهاب كمك كند.


ماهيان چرب:


ماهي هاي چرب نيز مانند روغن كانولا و روغن بذر كتان، مقدار قابل ملاحظه اي از اسيدهاي چرب امگا 3 را براي بدن فراهم مي كنند.
از آن جايي كه روغن ماهي به طور خاص غني از چربي هاي امگا 3 است، استفاده از آن به صورت منظم در افرادي كه از اگزما رنج مي برند، توصيه مي شود.

ماهي هايي كه غني از امگا 3 هستند عبارت اند از: ماهي سالمون، آلباكور، شاه ماهي، ماهي كد، خال مخالي، ساردين و ماهي هاليبوت.

ماهي هاي چرب همچنين منبع فوق العاده اي از نظر عنصر روي نيز هستند.


ماست:


ماست علاوه بر تأمين مقادير قابل قبولي از كلسيم، ويتامين D و پروتئين، پروبيوتيك هايي را نيز در دسترس بدن قرار مي دهد. پروبيوتيك ها باكتري هاي "سالم" و يا "دوست" هستند كه به سلامت دستگاه گوارش كمك مي كنند.
هر چند به تحقيقات بيشتري نياز است، اما بر طبق يافته هاي دانشگاه مريلند، پروبيوتيك ها مي توانند به كاهش علائم آلرژي در كودكان، به دليل تقويت سيستم ايمني و كاهش علائم اگزما نيز كمك كنند.

ماست هايي را خريداري كنيد كه پروبيوتيك باشند.