شنبه 20 آوريل 2024 - 01 ارديبهشت 1403
روش ‌هاي رفع چين و چروك چهره
روش ‌هاي رفع چين و چروك چهره
دوشنبه 23 اسفند 1389 - برای برطرف کردن چروک‌ های عمقی، ابتدا به کمک روش ‌های جراحی یا لیزرهای مخصوص یا رادیوفریکوئنسی، فرآیند جوان‌ سازی روی کل پوست انجام شده و سپس برای پرکردن خطوط ذکرشده از ترکیبات پرکننده یا تزریق فیبروبلاست استفاده می‌ شود.

 ديدن خطوط چين و چروك روي صورت در آينه شايد براي خيلي‌ ها منظره غم‌ انگيزي باشد. بيشتر آدم ‌ها حساسيت ويژه‌ اي نسبت به پوست خود، به خصوص پوست صورت شان دارند. با وجود همه مراقبت ‌ها و روش‌ هايي كه براي جلوگيري از بروز چين و چروك‌ در پوست وجود دارد، پيري فرآيند ناگزيري است.


براي برطرف كردن چروك‌ هاي عمقي، ابتدا به كمك روش ‌هاي جراحي يا ليزرهاي مخصوص يا راديوفريكوئنسي، فرآيند جوان‌ سازي روي كل پوست انجام شده و سپس براي پركردن خطوط ذكرشده از تركيبات پركننده يا تزريق فيبروبلاست استفاده مي‌ شود كه در زير شرح مختصري از روش هاي جديد جوان‌ سازي مطرح مي‌ شود.



تزريق سلول ‌هاي فيبروبلاست در جوان ‌سازي پوست

اين روش كه به آن سلول‌ درماني گفته مي ‌شود، به كمك فناوري جديدي صورت مي ‌گيرد كه اساس آن، جايگزيني سلول‌ هاي دچار اختلال عملكرد با سلول‌ هاي سالم است. اين سلول‌ ها پس از ورود به بدن تمايز يافته و به سلول‌ هاي اختصاصي همان بافت تبديل مي ‌شوند.

از اين خاصيت در درمان چين و چروك صورت استفاده مي ‌شود. در اين روش، ابتدا قسمت كوچكي از پوست پشت گوش يا بيني (حدود 3 تا 4 ميلي ‌مترمربع) را پس از بي ‌حسي برمي ‌داريم و به محيط كشت اختصاصي انتقال مي ‌دهيم.

در اين مرحله، سلول‌ هاي فيبروبلاست ‌ها استخراج و تكثير مي ‌شوند. سپس 3 تزريق با فواصل 2 هفته ‌اي انجام مي ‌شود. سلول‌ هاي بنيادي تزريق شده شروع به توليد كلاژن مي ‌كنند كه ماده اصلي پوست است و مي ‌تواند چروك‌ ها را برطرف كند و ظاهر جديدي به چهره شما بدهد.

راديوفركوئنسي، روشي مطمئن، اثربخش و غيرتهاجمي در رفع چين و چروك ‌هاي صورت و بازگرداندن جواني و قوام طبيعي به پوست و رفع چاقي ‌‌هايي موضعي است.


ل
ايه‌ برداري بخش فوقاني پوست (ميكرودرم ابريژن)

در اين روش دستگاه‌ هاي خاص با فشار تنظيم شده ‌اي با سطح پوست در تماس قرار مي‌ گيرند و ايجاد تراش بسيار سطحي در لايه‌ هاي فوقاني شاخي پوست مي ‌كنند. در ضمن يك مكش نيز روي پوست انجام مي ‌شود كه سبب جمع شدن كريستال ‌ها از سطح پوست و همچنين بهتر شدن جريان خون به منطقه و فعال شدن سلول ‌هاي فيبروبلاست و ترميم و طراوت پوست خواهد شد.

امواج راديويي (راديوفركوئنسي) و ليزرهاي مخصوص

راديوفركوئنسي، روشي مطمئن، اثربخش و غيرتهاجمي در رفع چين و چروك ‌هاي صورت و بازگرداندن جواني و قوام طبيعي به پوست و رفع چاقي ‌‌هايي موضعي است.

روش راديوفركوئنسي، جوان‌ سازي را در تمام مناطق صورت، گردن و غبغب به‌ طور يكنواخت انجام مي ‌دهد، پس بهتر است پيش از انجام هر كار ديگر ابتدا به وسيله‌ اين دستگاه سن پوستي فرد كاهش يابد، سپس در صورت لزوم در مناطق مورد نياز تزريق بوتاكس يا ژل انجام شود. حين درمان، گرماي كنترل ‌شده به لايه داخلي پوست بدون صدمه به لايه‌ هاي رويي و اپيدرم داده مي‌ شود كه باعث مي ‌شود كلاژن ‌سازي در پوست فرد تحريك شود.

تعداد جلسات مورد نياز براي صورت، 4 دوره درمان با فواصل 3 تا 4 هفته است و براي افراد بالاي 45 سال هر 6 ماه به صورت نگه‌ دارنده يك بار انجام مي‌ شود. به طور كلي مواد پركننده را مي ‌توان به 3 دسته تقسيم كرد:

1) مواد صناعي:

در ميان اين مواد مي‌ توان به شكلي از سيليكون مايع پالايش شده اشاره كرد كه تا 30 سال استفاده مي ‌شد، اما مشكلات متعدد، از جمله بروز واكنش حساسيتي به توقف استفاده از آن منجر شد.

2) مواد با منشا حيواني

3) مواد پركننده با منشا انساني

در ميان اين مواد مي ‌توان به چربي، كلاژن خود فرد و تزريق فيبروبلاست كشت داده خويش ‌سازگار اشاره كرد. تزريق چربي مستلزم جراحي و استخراج بافت چربي از شكم است و دوام آن چند ماه است.


اسيد هيالورونيك نيز يك ماده طبيعي با توانايي ترميم چروك ‌ها (از متوسط تا شديد) است كه در همه بافت‌ هاي انسان و حيوان يافت مي ‌شود و زيست سازگار است.