جمعه 26 آوريل 2024 - 07 ارديبهشت 1403
چگونه استحمام كنيم؟
چگونه استحمام كنيم؟
چهار‌شنبه 18 اسفند 1389 - افرادی که دارای پوست خشک هستند، هیچ‌گاه نباید از روش‌‌های ساینده (کیسه و لیف)‌ استفاده کنند، زیرا این امر باعث تحریک بیش از حد پوست بدن می‌شود.

يكي از راه‌هاي نظافت و پيشگيري از بروز بيماري‌هاي پوستي، استحمام است.

حال اين كه يك استحمام خوب بايد چه شرايطي داشته باشد موضوعي است كه دكتر كامران بليغي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با جام‌جم به آن پرداخته است.

حرارت آب استحمام» به طور متوسط بايد بين 34 تا 37 درجه باشد. از آنجا  كه درجه حرارت بالاي آب داراي خاصيت پاك‌كنندگي زيادي است و حتي قادر به از بين بردن مقادير زيادي از چربي‌هاي طبيعي پوست است، بنابراين به پوست صدمه زيادي وارد مي‌كند. همچنين بايد توجه داشت استفاده از پاك‌كننده‌هايي كه باعث مي‌شوند يك لايه از پوست برداشته شود، براي تمام پوست‌ها مضر شناخته شده‌ است.

بهتر است افراد براي از بين بردن چربي‌هاي بيش از حد پوست خود، از ليف هاي توري شكل كه خود باعث حجم زياد كف مي‌شوند، استفاده كنند و از كيسه‌هاي زبر و خشن كه باعث برداشته شدن لايه‌هاي پوست مي‌شوند، به طور جدي خودداري كنند.


كيسه‌كشي، ممنوع!

براي اين كه تركيبات اضافي از روي پوست برداشته شوند، احتياج به استحمام است. آلودگي‌هاي روي پوست مشتمل بر گرد و غبار ناشي از هوا، تعريق بدن، ترشحات چرب غدد چربي پوست، لوازم آرايشي و بهداشتي و سلول‌هاي مرده‌اي كه در سطح پوست تجمع مي‌كنند، مي باشند كه به شكل كثيفي يا چرك روي پوست ظاهر مي‌شوند. بنابراين براي از بين بردن اين آلودگي‌ها، نياز به استحمامي است كه هيچ صدمه‌اي به پوست وارد نكند كه اين كار را مي‌توان با شستشوي ملايم پوست، حتي بدون استفاده از كيسه و با استفاده از شوينده‌هاي مناسب انجام داد، زيرا با شستشوي بيش از حد، لايه‌هاي طبيعي چربي پوست نيز از بين خواهند رفت.
افراد داراي اگزماي سرشتي (عطسه، آبريزش در فصل بهار، اگزماي پوست)‌ نيز نبايد از كيسه، ليف و شوينده‌هاي قوي استفاده كنند، زيرا باعث تحريك شديد پوست آن ها به خصوص در فصل زمستان، مي شود.


نوبت استحمام بعدي

اين مساله كه نوبت استحمام بعدي كي وچه وقت بايد باشد، بستگي به نوع پوست دارد. آنهايي كه داراي پوست‌هاي چرب هستند مي‌توانند هر روز استحمام كنند كه در اين حين استفاده از شوينده‌هاي ملايم در اولويت است.

افراد داراي پوست‌هاي خشك نيز مي‌توانند استحمام روزانه داشته باشند، ولي آنها بايد علاوه بر مصرف شوينده‌هاي ملايم، بلافاصله پس از حمام، نسبت به خشك كردن پوست بدن خود، به شكل قرار دادن حوله روي پوست و برداشتن آن اقدام كنند و از خشك كردن پوست با حركات رفت و برگشت حوله پرهيز كنند و پس از اين اقدام، مصرف نرم‌كننده مناسب براي پوست را از ياد نبرند.


صابون مناسب

صابون از نمك‌هاي سديم اسيد‌هاي چرب تشكيل شده است كه اين ذرات ريز داراي دو قطب هستند كه يك طرف آن غيرقطبي و انتهاي ديگر قطبي و داراي بار الكتريكي است و به دليل اين خاصيت، سر غيرقطبي صابون در مواجهه با چربي‌ها به آنها چسبيده و قسمت قطبي آن در آب حل مي‌شود و باعث تميز شدن چربي‌ها مي‌شود.

از آنجايي كه PH پوست بدن بين 4 تا 6 است، در مقايسه با صابون‌هاي معمولي كه داراي PH 9 تا 10 هستند، حساس بوده و صدمه مي‌بيند، به همين دليل كساني كه داراي پوست‌هاي چرب هستند، توان تحمل اين صابون‌ها را خواهند داشت، ولي افرادي كه داراي پوست خشك هستند قادر به تحمل اين صابون‌ها نخواهند بود و بايد از صابون‌هاي ملايم و گليسيرينه استفاده كنند.

بهتر است افراد در هنگام استحمام، جانب تعادل را رعايت كنند و زمان آن را افزايش ندهند، چرا كه لايه شاخي سطح پوست (كراتيني)‌ به علت آب دوست بودنش، در حمام آب زيادي به خود جذب مي‌كند و باعث جمع شدن و سفيد شدن پوست كف دست ها و پاها مي‌شود.