پنج‌شنبه 02 مي 2024 - 13 ارديبهشت 1403
جلوگيري از بيماري ها با چاي سبز
جلوگيري از بيماري ها با چاي سبز
چهار‌شنبه 18 اسفند 1389 - تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مرتب چای سبز می تواند در پیشگیری از بیماری های مختلف نقش موثری داشته باشد.

در صورتي كه برگ تازه‌ي چاي را به سرعت خشك كنند، چاي سبز به ‌دست مي ‌آيد. در اين شرايط اجازه‌ي تخمير به چاي داده نمي ‌شود.

تحقيقات نشان مي دهد كه نوشيدن مرتب چاي سبز مي تواند در پيشگيري از بيماري هاي مختلف نقش موثري داشته باشد. ولي با اين همه در مصرف اين ماده غذايي هم مانند ساير مواد غذايي بايد حد اعتدال را رعايت كرد، زيرا چاي سبز نيز حاوي كافئين است و مصرف زياد آن بدخلقي، بي خوابي، تپش قلب ، سرگيجه، حالت تهوع، اسهال، سردرد و بي اشتهايي ايجاد مي كند.


جلوگيري از سرطان

بسياري از اثرات ضد سرطاني چاي سبز به دليل وجود تركيبي موسوم به EGCG (اپي گالو كاتچين گالات) در آن است كه عمده‌ترين تركيب پلي فنلي چاي سبز به ‌شمار مي‌رود. چاي سبز به سبب داشتن آنتي اكسيداني كه 100 برابر ويتامين C و 25 برابر ويتامين E موثر است، به كاهش ابتلا به سرطان كمك مي كند (ويتامين C و E به عنوان دو آنتي اكسيدان مهم مطرح هستند).

نتايج تحقيقات اخير حاكي از آن است كه نوشيدن چاي سبز، سرعت بهبود بيماران سرطاني را بعد از روش‌هايي مثل اشعه و يا شيمي‌درماني افزايش مي‌دهد.


سرطان معده

مرداني كه در روز 7 فنجان و يا بيشتر چاي سبز مصرف مي‌كنند، احتمال ابتلاي آنها به سرطان معده 31 كمتر از ساير افراد خواهد بود. چاي سبز پس از مصرف، در سلول‌هاي معده تجمع يافته و بدين ترتيب موجب افزايش غلظت عوامل جلوگيري كننده از رشد سلول‌ها شده و به دنبال آن مرگ سلولي در سلول‌هاي سرطاني معده را سبب خواهد شد.

سرطان ريه

كاتشين موجود در چاي سبز از رشد سلول‌هاي پيش‌سرطاني در ريه جلوگيري مي‌كند. مطالعات نشان داد كه چاي سبز اثرات سيگار كشيدن را كاهش مي‌دهد.

سرطان پوست

آنتي اكسيدان هاي موجود در چاي سبز، سلول هاي پوست را در مقابل آسيب هاي راديكال هاي آزاد كه باعث ايجاد سرطان و افتادگي و چروك خوردن پوست به ويژه پوست صورت مي شوند، محافظت مي كنند.

همچنين چاي سبز در پيشگيري از سرطان تخمدان و درمان سرطان خون مؤثر است.


جلوگيري از بيماري هاي قلبي

كاتشين‌هاي موجود در چاي سبز باعث كاهش كلسترول خون مي شوند. چاي سبز باعث كاهش ميزان كلسترول بد و افزايش ميزان كلسترول خوب مي شود. حتي پس از سكته قلبي نيز نوشيدن چاي سبز باعث ترميم سلول هاي آسيب ديده ي رگ ها و قلب شده و روند ترميم سلول ها را تسريع مي كند. همچنين چاي سبز چسبندگي پلاكت‌هاي خوني را كاهش داده و در نتيجه در جلوگيري از تشكيل لخته‌هاي خوني مؤثر است.

نوشيدن روزانه حداقل 3 فنجان چاي سبز به بيماران قلبي توصيه مي شود.


جلوگيري از ديابت

چاي سبز در كنترل ميزان قند خون موثر است. چاي سبز مانع از ذخيره شدن گلوكز (قند خون) در سلول هاي چربي مي شود. به اين ترتيب مي توان با نوشيدن چاي سبز، كنترل ميزان مصرف كربوهيدرات ها (قندها) و ورزش مداوم، بيماري ديابت را كنترل كرد.

جلوگيري از مسموميت هاي غذايي

عصاره برگ چاي سبز از رشد باكتري هاي گوناگوني كه موجب بيماري اسهال مي‌شوند جلوگيري مي‌كند. كاتشين‌هاي موجود در چاي سبز عوامل استريل كننده بسيار قوي هستند كه مي‌توانند از مسموميت‌هاي غذايي جلوگيري كنند.

جلوگيري از افزايش فشار خون

مي دانيم كه يكي از مهم ترين علل بروز فشار خون بالا، تغيير در ساختار ديواره سرخرگ ها است. چاي سبز با كنترل عملكرد و محافظت از ساختار ديواره رگ ها، مانع از بروز فشار خون بالا مي شود.

جلوگيري از آلزايمر

چاي سبز فعاليت سلول هاي مغز به ويژه بخش هاي مربوط به حافظه را تقويت و تحريك مي كند. از طرفي چاي سبز باعث كاهش ميزان «استيل كولين» در سلول هاي مغز مي شود كه با اين كار مانع از تخريب سلول هاي مغز و بروز بيماري آلزايمر مي گردد.

جلوگيري از پاركينسون

آنتي اكسيدان هاي موجود در چاي سبز مانع از تخريب سلول هاي مغز، كه عامل اصلي بروز بيماري پاركينسون است، مي شوند؛ به عبارتي آنتي اكسيدان هاي چاي سبز با به تعويق انداختن قرارگيري سلول هاي مغز در مرحله پيري و فرسودگي، مانع از ابتلا به پاركينسون مي شوند.

جلوگيري از ورم مفاصل

پژوهشگران چاي سبز را به عنوان دارويي براي كاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل ناشي از روماتيسم معرفي مي كنند. اين تاثير با توقف فعاليت آنزيم هاي تخريب كننده و تحليل برنده غضروف مفاصل ايجاد مي شود.

جلوگيري از تورم و عفونت گوش

نوشيدن چاي سبز نه تنها گوش را در برابر عفونت و تورم محافظت مي كند، بلكه در صورت بروز اين مشكل، نم دار كردن پارچه اي تميز با چاي سبز و سپس تميز كردن گوش با آن مي تواند تا حدي از تورم و عفونت بكاهد.

جلوگيري از تبخال

تبخال مشكلي است كه عامل ويروسي دارد، اما با چاي سبز مي توان بهبود آن را تسريع كرد. به اين ترتيب كه اگر محل مورد نظر را با چاي سبز مرطوب كرده و صبر كنيم تا خشك شود و اين عمل را سه بار در روز تكرار كنيم، روند بهبودي و رفع محل زخم، تسريع مي شود.

سلامت دهان و دندان

چاي سبز براي رفع بوي بد دهان نيز موثر است و از رشد باكتري‌هايي كه باعث ايجاد اين بوي بد مي‌شوند جلوگيري مي‌كند. چاي سبز، همچنين داراي مقداري فلورايد است كه از خراب شدن ميناي دندان جلوگيري مي‌كند.