پنج‌شنبه 02 مي 2024 - 13 ارديبهشت 1403
تاثير طرز فكر مثبت بر سلامتي ما
تاثير طرز فكر مثبت بر سلامتي ما
چهار‌شنبه 18 اسفند 1389 - داشتن دید مثبت صرفا داشتن نگاه منتقدانه به تفکرات منفی نیست؛ بلکه توجه بیشتر داشتن به دوست داشتنی ‌های زندگی و گرایش بیشتر به سمت آن ها است.

محققان مي ‌گويند تاثير طرز فكر ما بر سطح سلامت مان قطعي است.

اين كه نگاه مثبت يا منفي ما به زندگي مي ‌تواند بر سلامت جسم و روان‌ ما تاثير بگذارد، مدت‌ هاست كه سر زبان‌ ها افتاده است. شما تا حالا چند بار به يك بيمار يا يك فرد شكست‌ خورده گفته ‌ايد كه بخش خوب ماجرا را هم ببيند؟

به تازگي محققان اثبات كرده ‌اند كه نوع رفتار ما در برابر هستي، به ويژه نگاه مثبت يا منفي ‌اي كه به آن داريم، بيش از آنچه فكر مي ‌كنيم مي ‌تواند بر سلامت ما تاثيرگذار باشد.

تحقيقات دكتر بكالوي، استاد دانشگاه علوم اجتماعي ييل، نشان داد كه داشتن ديد مثبت بر سلامت ما تاثير شگرفي دارد. او پس از زير نظر گرفتن 660 فرد كه پرسش‌ نامه ‌‌اي را در سال 1975 ميلادي پر كرده بودند و در آن از نوع نگاه شان به پيري سخن گفته بودند و بررسي سن فوت هر يك از آن ها به اين نتيجه رسيد: "افرادي كه ديد مثبتي به پيري داشتند، به طور ميانگين 5/7 سال بيشتر از كساني كه نگاهي منفي به آن داشتند، عمر كردند."

يك تحقيق كه در سال 2003 ميلادي در دانشگاه ويسكونسين مديسون انجام شد، نشان داد واكسن آنفلوانزا بر آن هايي كه نگاه مثبتي به زندگي دارند، تاثير بيشتري دارد.

در اين پژوهش 52 فرد زير نظر گرفته شدند و به آن ها واكسن آنفلوانزا تزريق شد اما پيش از آن، پزشكان از داوطلبان خواستند به يك خاطره خوب و يك خاطره بد فكر كنند و فعاليت مغزي آن ها ثبت شد.

كساني كه بيشتر وقت خود را صرف فكر كردن به يك خاطره خوب كرده بودند تا يك خاطره بد، سمت چپ كورتكس جلوي مغزشان (كه مسئول احساسات مثبت است)، فعال ‌تر بود و 6 ماه بعد، ميزان پادتن مقابله با ويروس در بدن‌ شان، در مقايسه با ساير افراد، بيشتر بود.

خوش ‌بين‌ ها كمتر درد مي‌ كشند

داشتن نگاه مثبت به زندگي حتي مي‌ تواند بر تجربيات فيزيكي هم تاثير بگذارد. طبق تحقيقي كه در سال 2005 ميلادي در دانشكده پزشكي ويك ‌فارست انجام شد، به اثبات رسيد كه نوع نگاه ما به دنيا حتي بر ميزان دردي كه حس مي‌ كنيم هم تاثير مي‌ گذارد. در اين تحقيق، داوطلباني كه به آن ها گفته مي ‌شد قدرت تحمل درد بالاتري دارند و بدن ‌شان قوي ‌تر است، در واقع، واكنش كمتري به درد نشان مي ‌دادند. به عبارت ديگر، فكر آدم‌ ها مي‌ تواند مانند يك مورفين در بدن عمل كند.

نتيجه تفكر منفي

همان ‌طور كه تفكر مثبت براي سلامت خوب است، آيا تفكر منفي مي ‌تواند براي سلامت مضر باشد؟ اين، سوالي است كه در بسياري از كتاب ‌هاي قرن حاضر به آن پرداخته شده اما هنوز جوابي قطعي و علمي براي آن نيافته ‌اند.

عقايد بسياري وجود دارد كه طبق آن، استرس و افسردگي يكي از دلايل ابتلا به سرطان است. برخي بررسي ‌ها رابطه بين استرس و افزايش احتمال ابتلا به سرطان را به اثبات رسانده‌ اند اما اين موضوع در همه موارد مصداق ندارد. برخي بررسي‌ ها نشان داده ‌اند بين ابتلا به سرطان پستان در زنان و مرگ همسر يا جدايي از او رابطه وجود دارد.

پيش از اين، تحقيقات روشن كرده بودند كه نوع احساسات ما مي‌ تواند بر سلامت قلب مان تاثير بگذارد. به عنوان مثال، افسردگي مي ‌تواند سبب بروز ناراحتي ‌هاي قلبي شود و استرس نيز مي ‌تواند احتمال بروز انواع سرطان را افزايش دهد.


كشف رابطه بين نوع نگاه و شيوه زندگي

نگاه مثبت مي‌ تواند بر شيوه زندگي تاثيرگذار باشد. وقتي شما بدبين هستيد و هميشه استرس داريد، طبيعتا به تغذيه خود توجه چنداني نمي‌ كنيد، ورزش نمي ‌كنيد و خوب نمي ‌خوابيد و شايد به مصرف مواد مضري مانند سيگار نيز گرايش پيدا كنيد.

اين شيوه زندگي درنهايت مي‌ تواند داراي عوامل خطرسازي باشد كه احتمال ابتلا به انواع سرطان و بيماري‌ هاي قلبي را افزايش مي ‌دهد. محققان مي ‌گويند شايد يكي از راه‌ هاي درمان بيماري‌ ها قبول همين موضوع باشد كه احساسات ما بر بيماري‌ هاي جسمي تاثير مي ‌گذارند و ما با شناخت و درمان اين احساسات مي ‌توانيم ناراحتي ‌هاي جسمي ‌مان را برطرف كنيم.


نگاه مثبت بايد دروني باشد

نگاه مثبت به زندگي به اين معني نيست كه لزوما انسان مثبتي باشيد يا سعي كنيد وقايع غيرقانوني و ناراحت‌ كننده را ناديده بگيريد. وقتي به شما گفته مي‌ شود كه يك بيماري حاد داريد يا دچار يك مشكل بزرگ شده‌ ايد، طبيعي است كه آزرده شويد و احساس ناراحتي و شكست كنيد، اما با نگاهي مثبت به مسايل زندگي مي ‌توانيد خوش ‌بيني را در وجودتان دروني كنيد.

به اين ترتيب، مي‌ توانيد با مسايل زندگي سرسختانه روبه‌ رو شويد و آن ها را حل كنيد. به عنوان نمونه، فرد مبتلا به التهاب مفاصل كه ديد مثبت دروني ندارد، ممكن است هنگامي كه از باز كردن درب يك بطري عاجز مي‌ ماند، بگويد: "من آدم بي‌ فايده ‌اي شده‌ ام!" اما آن كه ديد مثبت دروني دارد، اين ناتواني را مي ‌پذيرد و به سراغ اموري مي‌ رود كه قادر به انجام آن ها است. داشتن ديد مثبت صرفا داشتن نگاه منتقدانه به تفكرات منفي نيست؛ بلكه توجه بيشتر داشتن به دوست داشتني ‌هاي زندگي و گرايش بيشتر به سمت آن ها است. سعي كنيد ملودي زندگي خودتان را بسراييد؛ آن ‌گونه كه انگار مي‌ خواهيد با آن برقصيد. خودتان را از گذشته رها كنيد؛ صفحات كتاب زندگي ‌تان را ورق بزنيد و زندگي تازه‌ اي را شروع كنيد.