چهار‌شنبه 24 آوريل 2024 - 05 ارديبهشت 1403
كاهش وزن با مصرف لبنيات
كاهش وزن با مصرف لبنيات
چهار‌شنبه 04 اسفند 1389 - درست است که شیر و پنیر در برنامه غذایی سهم قابل توجهی از چربی و کالری را به خود اختصاص می‌دهند، ولی با این حال مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد افرادی که برنامه غذایی غنی از کلسیم دارند، در کاهش وزن موفق ترند.

كاهش وزن با مصرف لبنيات

درست است كه شير و پنير در برنامه غذايي سهم قابل توجهي از چربي و كالري را به خود اختصاص مي‌دهند، ولي با اين حال مطالعات پژوهشي نشان مي‌دهد افرادي كه برنامه غذايي غني از كلسيم دارند، در كاهش وزن موفق ترند.

همه شما كلسيم را به عنوان يك ماده معدني مهم در حفظ تراكم استخوان‌ها مي‌شناسيد. كلسيم در مواد لبني به ميزان خوبي وجود دارد و تا به حال توصيه‌هاي زيادي براي مصرف لبنيات براي پيشگيري از بيماري پوكي استخوان شنيده‌ايد؛ اما شايد از نقش موثر لبنيات در كاهش وزن بي‌اطلاع بوده‌ايد.

يكي از گروه‌هاي مهم غذايي كه بايد روزانه مصرف كنيم، لبنيات است. لبنيات منبع خوبي از پروتئين و همچنين روي و برخي ويتامين‌هاي گروه B است و منبع اصلي كلسيم براي ساخت و نگهداري استخوان‌هايي قوي و محكم به شمار مي‌آيد.

امروزه دانشمندان ثابت كرده‌اند لبنيات نه ‌تنها از ابتلا به پوكي استخوان پيشگيري مي‌كند و در برقراري سلامت عمومي بدن موثر است، بلكه نقش موثري در تجزيه چربي‌هاي بدن و كاهش وزن دارد.

در تحقيقاتى كه بر روى افراد چاق انجام گرفته، ثابت شده است كسانى كه در برنامه غذايى روزانه شان از مقادير فراوان لبنيات استفاده كرده اند، كاهش وزن بيشترى را نسبت به افرادى كه همان ميزان كالرى را دريافت كرده اند، ولى لبنيات كمترى در برنامه غذايى داشته اند، تجربه كرده اند.


در يك مطالعه كه بر روى دو گروه از افراد چاق انجام شد نتايج به شرح زير بود:

گروه اول: رژيم غذايى براى كاهش وزن كه حاوى لبنيات فراوان بود، در طي 12 هفته حدود 10 كيلوگرم وزن كم كردند.

گروه دوم: رژيم غذايى براى كاهش وزن كه بدون محصولات لبنى بود، در طي 12 هفته حدود 8 كيلوگرم وزن كم كردند.

توضيح اينكه ميزان كالرى دريافتي در اين دو گروه مساوى بود.

بر اساس اين مطالعه توصيه شده است براى كم كردن وزن و داشتن وزن ايده آل بايستى يخچال را پر از شير و پنير و ماست كنيم ، زيرا كلسيم عامل مهمى در كنترل و تنظيم كالرى دريافتى بوده و باعث تسريع در از بين رفتن چربى و كاهش وزن مى شود كه البته اين كاهش در توده هاى چربى، بيشتر در ناحيه تنه بوده است.

همچنين محققان دريافته‌اند كودكاني كه به طور مرتب شير مي‌نوشند، نسبت به كودكاني كه كمتر شير مي‌نوشند، كمتر دچار اضافه وزن و چاقي مي‌شوند. به همين دليل خانواده‌هايي كه همواره در برنامه غذايي روزانه‌شان، محصولات لبني مانند شير و ماست و... را به طور مرتب مصرف مي‌كنند، معمولا از تناسب اندام خوبي برخوردارند.

محققان در ابتدا تصور مي‌كردند كه فقط كلسيم موجود در مواد لبني باعث كاهش وزن مي‌شود؛ اما با وجود آن‌كه كلسيم با تجزيه چربي بدن در سلول‌هاي چربي به كاهش وزن كمك مي‌كند، محققان دريافتند كه ديگر تركيبات محصولات لبني مانند پروتئين موجود در آب پنير، لينولئيك اسيد گونژوگه و برخي آمينواسيدهاي ديگر موجود در لبنيات نيز در كاهش وزن نقش موثر ايفا مي‌كنند.

مصرف كلسيم به تنهايى و به شكل مكمل، نسبت به مصرف لبنيات، اثر كمترى در كاهش وزن دارد و اين به علت وجود مواد ديگرى در لبنيات مثل منگنز و فسفر است كه احتمالا روند تجزيه سلول هاى چربى را تسريع مى كنند و همچنين پروتئين موجود در محصولات لبنى سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پيشگيرى مى نمايد.

محصول لبني مناسب براي لاغر شدن

اگر مي‌خواهيد براي كاهش وزن، لبنيات مصرف كنيد، بايد در انتخاب نوع آنها دقت كنيد، زيرا چربي موجود در لبنيات مي‌تواند همه نقشه‌هاي شما را براي لاغر شدن نقش بر آب كند.

شير و ماست كم‌چرب براي اين منظور مناسب هستند.

پنيرها غالبا از چربي بيشتري برخوردارند، اما حذف پنير از برنامه غذايي هم خوب نيست. مصرف پنيرهاي سفت مانند پنير چدار مناسب است. پنير فتا و پنير بز نيز نسبتا چربي كمتري دارند.

در هر حال مي‌توانيد روزانه به اندازه يك قوطي كبريت پنير را بدون نگراني بخوريد و نيز حداقل يك ليوان شير كم‌چرب و يك كاسه ماست كم‌چرب در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد و منتظر نتايج آن براي كاهش وزن در درازمدت باشيد.