پنج‌شنبه 28 مارچ 2024 - 09 فروردين 1403
گياهان دارويي مفيد براي پوست
گياهان دارويي مفيد براي پوست
دوشنبه 25 بهمن 1389 - در متن پایین تعدادی از گیاهان دارویی مفید برای بهبود و رفع برخی عوارض پوستی را بیان می کنیم که تعدادی با هم و تعدادی به تنهایی استفاده می شوند.

دكتر محمد حسين صالحي سورمقي، گياهان دارويي مفيد براي پوست را به شرح زير نام مي برد:

آواكادو ، آويشن ، اسيدهاي گياهي ، انگور ، بابونه ، بادام ، بادام زميني ، پنيرك ، توت فرنگي ، جو دو سر، حنا ، خارمريم ، ختمي ، زيتون ، شنبليله ، شيرين بيان ، شاهتره ، صبرزرد ، عسل ، گزنه ، ماست ، هميشه بهار و هويج.

در متن پايين تعدادي از گياهان دارويي مفيد براي بهبود و رفع برخي عوارض پوستي را بيان مي كنيم كه تعدادي با هم و تعدادي به تنهايي استفاده مي شوند.

اين نكته ي خيلي مهم را بايد متذكر شويم كه بيان موارد استفاده ي اين گياهان دارويي، تنها بر اساس وظيفه اطلاع رساني سايت مي باشد و به هيچ عنوان به معناي تجويز يا تكذيب مورد درماني ذكر شده نمي باشد.


1- خارش پوست

الف) عصاره گياه شاهتره، اسانس برگ گياه برگ بو، روغن اسطو خودوس و اسانس نعناع، هر كدام به تنهايي براي رفع خارش پوستي مفيدند كه مي توانيد آن ها را به قسمت خارش دار بماليد.

ب) 4 تا 6 گرم مغز بادام شيرين و 4 تا 6 گرم مغز بادام تلخ را با 60 گرم قند بساييد و حاصل را با دو ليوان آب مخلوط كنيد. در نتيجه نوعي شير بادام به صورت امولسيون به دست مي آيد كه بايد آن را در مدت 24 ساعت به موضع خارش دار بماليد.

 ج) يك قسمت گل حلوا را با يك قسمت ريشه انجبار و يك قسمت درمنه به مدت پنج دقيقه بجوشانيد (منظور از قسمت، نسبت مواد به هم مي باشد). سپس جوشانده را صاف كنيد. حاصل صافي را پس از سرد شدن روزي دو تا سه بار به محل خارش دار بماليد.

د) برگ سنا، پوست هليله زرد، مدرسنگ و سفيداب قلعي (از هر كدام يك قسمت) را بكوبيد و با 20 قطره روغن گل سرخ و 20 قطره روغن بنفشه مخلوط كنيد. سپس مخلوط حاصل را روي محل مورد نظر قرار دهيد.


2- دمل و زخم

كتيرا، تخم مرو، تخم كتان، گل بابونه و گل ختمي (از هر كدام يك قسمت) را بكوبيد و با دو ليتر شير مخلوط كنيد و روي حرارت قرار دهيد تا بپزد. ماده ي حاصل را چند نوبت به موضع مورد نظر بماليد.

3- اگزما و جوش هاي صورت

2 تا 4 گرم گياه گلدار بنفشه سه رنگ را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي سه بار، هر بار يك فنجان ميل كنيد.

توجه : در مصرف خارجي از دم كرده آن مي توان جهت پاك كردن زخم هاي عفوني و ناراحتي هاي پوستي نيز استفاده كرد.


4- شكاف پاشنه پا و ناراحتي هاي پوستي

2 تا 4 گرم اسانس و گل بابونه اصلي را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و به محل ناراحتي پوستي بماليد.

5- اگزما و زخم هاي پوستي

الف) 2 تا 4 گرم پوست بلوط را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و موضع مورد نظر را با آن شستشو دهيد.

ب) گياه تازه علف چشمه را له كرده و به صورت ضماد بر روي موضع قرار دهيد.


6- قارچ هاي پوستي

الف) مقداري تخم شنبليله را بكوبيد و با آب مخلوط كنيد تا به شكل خمير درآيد. سپس آن را روي محل مورد نظر قرار دهيد.

ب) 10 تا 20 گرم حنا را در دو ليوان آب جوش حل كنيد و مدت نيم ساعت صبر كنيد. سپس آن را بدون صاف كردن به موضع قارچي بماليد و مدت نيم ساعت روي پوست باقي بگذاريد. در انتها موضع  را با آب گرم شستشو دهيد.


7- جوش و ورم پوست

100 گرم ريشه زنجبيل شامي را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و به صورت لوسيون يا كمپرس گرم استفاده كنيد.

8- محافظت پوست و رفع شكنندگي آن

4 تا 6 گرم شيره تازه گل هميشه بهار را با 600 گرم كره يا چربي ديگري مخلوط كنيد. سپس به موضع مورد نظر بماليد.

اين گياه دارويي همچنين براي التيام زخم هاي سطحي بدن ، سوختگي ، سرمازدگي ، رفع دانه هاي پوستي و اگزما توصيه شده است.


9- تحريكات آلرژيكي پوست

3 تا 5 گرم روغن مغز بادام را به موضع مورد نظر بماليد.

10- كوفتگي و التيام پوست

5 تا 10 گرم هميشه بهار كوهي را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و به محل بماليد.

11- زخم هاي پوستي

5 تا 10 گرم ريشه سمفيتون (كنسود طبي) را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و به موضع مورد نظر بماليد.

12- التيام دهنده و نرم كننده پوست

روغن بادام شيرين را به موضع مورد نظر بماليد.

اين گياه دارويي در موارد زير نيز استفاده مي شود:

- التهاب هاي سطحي بدن

- سوختگي ها

- ضد خارش در سرخك و مخملك

- تسكين دهنده اگزما