پنج‌شنبه 25 آوريل 2024 - 06 ارديبهشت 1403
نوشابه هاي رژيمي هم سكته آورند
نوشابه هاي رژيمي هم سكته آورند
دوشنبه 25 بهمن 1389 - نوشابه‌های رژیمی نه تنها ضررهای کم‌تری نسبت به نوشابه‌های معمولی ندارند بلکه خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

نوشابه‌هاي رژيمي نه تنها ضررهاي كم‌تري نسبت به نوشابه‌هاي معمولي ندارند بلكه خطر بيماري‌هاي قلبي و سكته مغزي را افزايش مي‌دهند.

به گزارش خبر و به نقل از ديلي‌ميل؛ مطالعه روي 2 هزار و 500 نفر از افرادي كه هر روز نوشابه‌هاي رژيمي مصرف مي‌كردند نشان داد آن‌ها با احتمال 61 درصد بيش‌تر از ديگران به بيماري‌هاي قلبي و عروقي دچار مي‌شوند.

هانا گاردنر يكي از محققان در اين باره گفت: اگر نتايج اين مطالعات اثبات شود ديگر نمي‌توان مصرف نوشابه‌هاي رژيمي را براي مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي و ديابت توصيه كرد.

اين مطالعات كه نتايج آن‌ها در كنفرانس بين‌المللي سكته در لس‌آنجلس ارائه شده توسط محققان دانشگاه ميامي به انجام رسيد.

دكتر سارلين احمد از انجمن سكته در اين باره گفت: مطالعات ما نشان مي‌دهد هيچ تفاوتي بين نوشابه‌هاي معمولي و نوشابه‌هاي رژيمي براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي وجود ندارد و انتخاب اين نوشيدني‌ها به هيچ عنوان سالم‌تر تلقي نمي‌شود.

بهترين روش براي پيشگيري از سكته داشتن رژيم غذايي متعادل، كاهش مصرف غذاهاي حاوي چربي و نمك و ورزش كردن است.

يكي از مهم‌ترين عوامل بروز سكته در انسان‌ها مصرف نمك است. به ازاي هر يك گرم مصرف نمك در روز خطر سكته قلبي نزديك به 32 درصد افزايش پيدا مي‌كند.

هنوز پزشكان به دليل اصلي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سكته در بين افرادي كه نوشابه‌هاي رژيمي مصرف مي‌كنند پي نبرده‌اند. شايد دليل اصلي اين موضوع اين است كه افرادي كه از علاقه‌مندان به اين نوشابه‌ها هستند كم‌تر ورزش مي‌كنند، بيش‌تر سيگار مي‌كشند و فشار خون بالاتري نسبت به ديگران دارند.

اما زماني كه دانشمندان اين فاكتورها را در نظر گرفتند باز هم متوجه شدند اين نوشابه‌ها به نوبه خود در بروز سكته و بيماري‌هاي قلبي موثر هستند.