دوشنبه 29 آوريل 2024 - 10 ارديبهشت 1403
گياهان دارويي مفيد براي اعصاب
گياهان دارويي مفيد براي اعصاب
دوشنبه 25 بهمن 1389 - در متن پایین تعدادی از گیاهان دارویی مفید برای بهبود و رفع برخی ناراحتی های اعصاب را بیان می کنیم که تعدادی با هم و تعدادی به تنهایی استفاده می شوند.

دكتر محمد حسين صالحي سورمقي، گياهان دارويي مفيد براي اعصاب را به شرح زير نام مي برد:

بنگ دانه - بيد- پونه- تاتوره- تاجريزي سياه- خشخاش- چاي كوهي- شاهدانه – زرشك- گل مغربي- گريپ فروت- مارچوبه- كاسني- گل محمدي- قهوه- نسترن- اسطوخودوس – بابونه – بادرنجبويه – بهارنارنج - جوي دوسر - جين سينگ – جينكو – چاي – رازك – ريحان – زردچوبه – زعفران - سنبل الطيب - علف چاي – كرفس - گل رنگ - گل ساعتي - گل گاو زبان - نعنا فلفلي - نعنا قمي.

در متن پايين تعدادي از گياهان دارويي مفيد براي بهبود و رفع برخي ناراحتي هاي اعصاب را بيان مي كنيم كه تعدادي با هم و تعدادي به تنهايي استفاده مي شوند.

اين نكته ي خيلي مهم را بايد متذكر شويم كه بيان موارد استفاده ي اين گياهان دارويي، تنها بر اساس وظيفه اطلاع رساني سايت مي باشد و به هيچ عنوان به معناي تجويز يا تكذيب مورد درماني ذكر شده نمي باشد.


آرامش اعصاب

1- يك قسمت گل بابونه ، يك قسمت گياه اسطو خودوس ، يك قسمت برگ نعناع ، دو قسمت ريشه سنبل الطيب ، سه قسمت ميوه رازيانه و سه قسمت گل و برگ پاخري را بكوبيد (منظور از قسمت، نسبت مواد به هم مي باشد) و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت 20 دقيقه بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، هر بار يك فنجان صبح و شب ميل كنيد.

2- ريشه سنبل الطيب ، برگ نعناع و گياه اسطوخودوس ( از هر كدام سه قسمت) را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، صبح و شب ميل كنيد.

3- ريشه سنبل الطيب، گل رازك، گياه اسطوخودوس، گياه فرنجمشك، گل بابونه و ميوه انيسون ( از هر كدام يك قسمت) را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، صبح و شب ميل كنيد.

4- 20 گرم بادرنجبويه و 20 گرم علف چاي و 5 گرم رازك را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت 20 دقيقه بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، صبح و شب ميل كنيد.

5- 2 تا 4 گرم علف چاي (هوفاريقون) را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي سه بار، هر بار يك فنجان،  يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد.

6- 5 تا 10 گرم گلبرگ شقايق را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي سه بار، هر بار يك فنجان، يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد.

7- 2 تا 4 گرم گياه ريحان را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، هر بار يك فنجان، يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد.

8- 2 تا 4 گرم گل بابونه را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، هر بار يك فنجان، يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد.

9- 1 تا 2 گرم برگ مريم گلي را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، هر بار يك فنجان، يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد.

10- 2 تا 4 گرم ريشه سنبل الطيب را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي سه بار، هر بار يك فنجان ميل كنيد.

اين گياه دارويي براي رفع مشكلات عصبي زير نيز مفيد است :

هيستري ، هيجان ، ترس ، تشنج هاي عصبي ، سرگيجه هاي عصبي ، سرفه هاي عصبي، آسم و ترس شبانه كودكان.


رفع سردرد

1- سنبل الطيب، اكليل كوهي، بابونه و نعناع ( از هر كدام يك قسمت) را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت 20 دقيقه بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، صبح و شب ميل كنيد.

2- 3 گرم اسطوخودوس، 3 گرم تخم گشنيز و 5 دانه فلفل سياه را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، هر بار يك فنجان، نيم ساعت بعد از غذا ميل كنيد.

3- 10 گرم صمغ عربي، 10 گرم تخم گشنيز و 10 گرم تخم كدو را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، هر بار يك فنجان، يك ساعت قبل از غذا ميل كنيد.

4- برگ بادرنجبويه ، گل بهار نارنج، اسطوخودوس ، ميوه نسترن و ميوه رازيانه (از هر كدام 10 گرم) را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت 20 دقيقه بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و گرم گرم ميل كنيد.


مقوي اعصاب

1- 2 تا 5 گرم گياه اسطوخودوس را بكوبيد. سپس آن را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي سه بار، هر بار يك فنجان، يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد.

2- 2 تا 4 گرم برگ نارنج را بكوبيد. سپس آن را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، هر بار يك فنجان، يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد.


رفع بي خوابي

1- ريشه سنبل الطيب، گياه فرنجمشك، گياه اسطوخودوس و گياه پاخري ( از هر كدام يك قسمت) را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، صبح و شب ميل كنيد.

2- 15 گرم بادرنجبويه ، 10 گرم رازيانه،  5 گرم بابونه، 5 گرم نعناع ، 5 گرم سنبل الطيب و 5 گرم علف چاي را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد. يك قاشق غذا خوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، صبح و شب ميل كنيد.


رفع هيستري

1- 2 تا 4 گرم برگ بادرنجبويه را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، هر بار يك فنجان ، يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد.

2- 1 تا 2 گرم گياه سداب را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي دو بار، هر بار يك فنجان ، يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد.

3- 2/0 تا 5/0 گرم كلاله زعفران را بكوبيد. سپس در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و روزي  دو بار، هر بار يك فنجان، يك ساعت بعد از غذا ميل كنيد (همراه غذا نيز مي توان مصرف نمود).