دوشنبه 29 آوريل 2024 - 10 ارديبهشت 1403
تخم‌مرغ بهترين جايگزين گوشت قرمز است
تخم‌مرغ بهترين جايگزين گوشت قرمز است
دوشنبه 25 بهمن 1389 - دبیر انجمن تغذیه شهر با بیان اینکه خوردن غذاهای حاوی کلسترول مانند تخم‌مرغ الزاما موجب بالا رفتن کلسترول خون نمی‌شود به مردم توصیه کرد تخم‌مرغ را به عنوان پروتئین جایگزین گوشت قرمز کنند.

دبير انجمن تغذيه شهر با بيان اينكه خوردن غذاهاي حاوي كلسترول مانند تخم‌مرغ الزاما موجب بالا رفتن كلسترول خون نمي‌شود به مردم توصيه كرد تخم‌مرغ را به عنوان پروتئين جايگزين گوشت قرمز كنند.

دكتر سهيل سريزدي در گفتگو با مهر افزود: كلسترول موجود در غذاها پس از ورود به بدن ابتدا تبديل به اسيدهاي چرب شده و فقط بخشي از اين اسيدهاي چرب دوباره تبديل به كلسترول مي‌شود.

به گفته اين مشاور تغذيه، اين باور عمومي كه هرچه كلسترول غذا بيشتر باشد به همان نسبت نيز كلسترول خون افزايش مي‌يابد، يك باور نادرست است و لذا احتمال خطر بيماري‌هاي قلبي به دنبال مصرف بيش از حد تخم‌مرغ هيچ تفاوتي با خطر ناشي از مصرف ساير پروتئين‌هاي چرب حيواني مانند گوشت قرمز ندارد.

سريزدي افزود: اگر فردي بخواهد مانع از افزايش كلسترول خون خود شود لازم است هم مصرف تخم‌مرغ و هم گوشت قرمز و غذاهاي چرب و سرخ كردني را كاهش دهد و از اينرو محدود كردن مصرف تخم‌مرغ در شرايطي كه فرد چلوكباب و كره و غذاهاي حاوي گوشت قرمز را آزادانه مصرف مي‌كند، هيچ ارزشي نخواهد داشت.[پيشگيري از سكته و نارسايي‌هاي قلبي با مصرف كمتر گوشت قرمز]

اين استاد دانشگاه با اشاره به شرايط اقتصادي جامعه و گران بودن گوشت قرمز به مردم توصيه كرد كه تخم‌مرغ را به عنوان پروتئين جايگزين گوشت قرمز به ميزان دلخواه مصرف كنند و بدانند خطر مصرف زياد از حد تخم‌مرغ چيزي بيشتر از گوشت قرمز نيست هرچند كه بيماران قلبي و افراد در معرض خطر بايد طبق نظر پزشك معالج خود با اين قضيه برخورد كنند.

دبير انجمن تغذيه شهر، مصرف هم‌زمان سبزي‌جات در كنار تخم‌مرغ را يك راه حل مناسب براي كم كردن آثار سوء اين پروتئين لذيذ دانست و گفت: استفاده از فيبر در كنار تخم مرغ مانند تهيه كوكو سبزي به جاي خاگينه مي‌تواند اثرات منفي حاصل از چربي‌هاي اشباع شده را تا حد زيادي كاهش دهد.