دوشنبه 29 آوريل 2024 - 10 ارديبهشت 1403
بانواني كه سردردهاي ميگرني دارند بخوانند
بانواني كه سردردهاي ميگرني دارند بخوانند
دوشنبه 25 بهمن 1389 - استرس و اضطراب و عدم نظم در ساعات خواب و بیداری، عدم نظم در ساعات غذا خوردن و گرسنگی طولانی مدت و نوسانات هورمونی در زمان عادت های ماهیانه در تشدید سردردهای میگرنی موثر هستند

سلامت نيوز : سردردهاي ميگرني در ايران بسيار شايع است و اين بيماري در خانم ها شيوع بالاتري دارد و به طور معمول ريسك خانوادگي ميگرن خيلي بالاست ،‌ معمولا ميگرن به شرط رژيم غذايي مناسب و تغيير مناسب  در  نحوه كيفيت زندگي و شرايط آب و هوايي مناسب و استفاده منظم از داروهاي خوراكي در حدود 95 درصد بهبود مي يابد ولي اين بيماري درمان قطعي ندارد.
دكتر رضا باورصاد شهري پور در گفت وگو با سلامت نيوز در رابطه با سردردهاي ميگرني گفت:‌ سردردهاي ميگرني در ايران بسيار شايع است و  اين بيماري در خانم ها شيوع بالاتري دارد و به طور معمول بيش از70درصد از افراد جامعه براي يك بار در طول عمر خود سردرد را تجربه مي كنند.
وي در ادامه افزود: سردردهاي مزمن به دو دسته  اصلي  و شايع  به نام  سردردهاي تنشي و سردردهاي ميگرني  تقسيم مي شوند كه سردردهاي ميگرني ميتواند  از سنين  پايين 4 يا 5 سالگي شروع  شوند و حتي در دهه 6 يا 7 زندگي فرد به آن دچار مي شود ولي در سنين  بالا  شيوع كمتري دارد و در خانمها پس از يائسگي شيوع كمتري  پيدا مي كند.
اين استاديار دانشگاه جندي شاپور اهواز در ادامه گفت:‌ اين بيماري عملكرد فرد مبتلا را مختل مي سازد و سردرد  اغلب  به صورت ضربان دار در دو طرف سر و پيشاني و با انتشار به سمت چشم و بعضا  ناحيه پس سر همراه با حالت تهوع بوده است . افراد مبتلا  در ضمن  حمله  ميگرني  از برخورد با  نور درخشان  و  آفتاب هراس دارند و به هنگام سردرد تمايل دارند كه در محيط آرامي و تاريكي حضور   داشته باشند. ضمن انكه  وجود محيط پر سرو صدا  به تشديد  سردرد  اين بيماران  منجر ميگردد.
.
وي درباره برخي علائم اين بيماري گفت:‌ سردردها ي ميگرني گاها با يكسري  علايم  پيش درآمد همراه هستند كه اين علائم هم به پزشك و هم به بيمار براي تشخيص اين بيماري كمك مي كنند .تاري ديد و احساس مور مور شدن و يا بي حسي و كرختي اندام در يك قسمت بدن ويا  به همراه  ضعف اندام  يا در صورت كه بعضا با حملات سرگيجه و يا اختلال  در تكلم  همراه  هستند  و اغلب اي حملات  عصبي   كمتر از 30 دقيقه طول مي كشد و حمله سردرد بيمار پس از اين علائم شروع مي شود كه اين فرم ميگرن را ميگرن با آورا گويند كه فرم ناشايعي است  و بيش از3/2 موارد   ميگرن بدون آورا  ميباشد  كه  شايع تر  هستند.
دكتر باورصاد در ادامه گفت:‌ به طور معمول ريسك خانوادگي ميگرن خيلي بالاست و از سنين پائين تر در ميان افراد خانواده شروع مي شود و حتي شدت سردرد و فركانس سردرد در افراد خانواده متفاوت است.
وي درباره طول مدت سردرد گفت:‌ طول مدت سردرد در افرادي كه از دارويي به عنوان مسكن  استفاده نمي كنند بيش از 4 ساعت است و به تدريج  شدت آن بيشتر مي شود. معمولا بدنبال  استراحت  يا خواب بهتر و با تنظيم ساعت خواب وزمان غذا خوردن و با رعايت رژيم هاي غذايي بهتر مي شوند.
استرس و اضطراب و عدم نظم در ساعات خواب و بيداري، عدم نظم در ساعات غذا خوردن و گرسنگي طولاني مدت و نوسانات هورموني  در  زمان عادت هاي ماهيانه در تشديد سردردهاي ميگرني موثر هستند به طوريكه برخي خانمها  به سردرد هاي ميگرني محدود به  دوره عادت ماهانه  مبتلا  هستند.
اين عضو انجمن مغز و اعصاب ايران در رابطه با رژيم هاي غذايي اين افراد گفت:‌ به خانم ها يي كه  از سردردهاي  ميگرني شديد  رنج ميبرند توصيه مي شود كه از قرص هاي ضد بارداري استفاده نكنند چرا كه با ايجاد تغييرات هورموني موجب ‌تشديد  سردرد اين  افراد ميگردد . همچنين افراد  مبتلا  به ميگرن  نبايد از غذاهاي  حاوي  اسيد آمينه تيرامين از جمله  پنيرهاي مانده استفاده كنند و از جيگر مرغ و ماهي ها ي دودي  و گوشت هاي دودي و سوسيس و كالباس و  كنسروهاي قديمي و پياز و گوجه فرنگي خام – موز- انجير- ترشي- آبليمو – آجيل- شكلات - نوشابه هاي گازدار و نسكافه - كاكائو  ترجيحا استفاده نشود مخصوصا در دو يا سه ماهه اوليه درمان ولي  پس از بهبودي، به تدريج مي توانند از اين مواد به ميزان  اندك  استفاده كنند
وي در مورد بهبود و درمان اين بيماري گفت:‌ معمولا ميگرن به شرط رژيم غذايي مناسب و تغييرات مناسب  در  نحوه كيفيت زندگي و شرايط آب و هوايي مناسب و استفاده منظم از داروهاي خوراكي در حدود 95 درصد بهبود مي يابد ولي اين بيماري درمان قطعي ندارد وامكان برگشت بيماري وجود دارد و  حملات  سردرد اين بيماران  صرفا  به صورت كنترل شده در مي آيد و اگر داروي انتخابي صحيح باشد با  بهبودي چشمگيري  همراه   خواهد بود ..
دكتر باورصاد  درباره مصرف داروها بعد از بهبودي گفت:‌ عليرغم بهبودي قابل  توجه ، فرد بايستي بين 3 تا 6 ماه تحت نظر پزشك  متخصص  داروها را مصرف كند و به تدريج و ضمن  ويزيتهاي  منظم   مصرف داروها را  كاهش داده  و سرانجام  قطع نمايد.