شنبه 27 آوريل 2024 - 08 ارديبهشت 1403
به عدس مي‌گويند گوشت فقرا
به عدس مي‌گويند گوشت فقرا
يكشنبه 03 بهمن 1389 - در کل، به دلیل آهن و پروتئین موجود در آن، عدس را گوشت فقرا هم می‌نامند. البته بر خلاف پروتئین‌های حیوانی، عدس فاقد ویتامین B12 است که در گوشت وجود دارد.

عدس منبع غني پروتئين و ويتامين هاي گروه B مي باشد.

عدس يكي از بهترين حبوبات محسوب مي‌شود كه 20 درصد پروتئين دارد و حاوي مقداري آهن است كه البته از نوع آهن گياهي است و لابد مي‌دانيد كه آهن‌هاي گياهي به خوبي آهن‌هاي حيواني جذب بدن نمي‌شوند، اما به هر حال اگر عدس را با مواد غذايي اي كه ويتامين C و يا بتاكاروتن دارند (مثل گوجه‌فرنگي يا انواع مركبات) مصرف كنيد، جذب آهن آن به شدت بالا مي‌رود.

در كل، به دليل آهن و پروتئين موجود در آن، عدس را گوشت فقرا هم مي‌نامند. البته بر خلاف پروتئين‌هاي حيواني، عدس فاقد ويتامين B12 است كه در گوشت وجود دارد. بنابراين نمي‌توان تنها از اين ماده غذايي استفاده كرد، زيرا گوشت داراي مواد مغذي‌اي است كه در عدس يافت نمي‌شود.

اين ماده غذايي به شكل عدسي به عنوان يك صبحانه مغذي تهيه شده و تكميل‌كننده پلو در عدس ‌پلو است و باز هم مي‌گوييم كه يكي از بهترين نوع حبوبات به حساب مي‌آيد.

مساله‌اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه حبوبات به طور كلي نفاخ هستند و بايد كاملا پخته شوند.

بر خلاف ساير حبوبات كه نفخ آنها با خيساندن تا حدي از بين مي‌رود، نفخ عدس با خيساندن چندان از بين نمي‌رود و با اين كه نفخ آن كمتر از نخود و لوبياست، اما به هر حال بايد خيلي خوب بپزد تا كاملا هضم شود.

متاسفانه بسياري از افراد عدس را به اندازه ي كافي نمي‌پزند و اين موضوع سبب هضم نشدن آن به ويژه در كودكان مي‌شود، به ‌طوري كه دانه‌هاي عدس موقع خوردن زير دندان‌ حس مي‌شوند.

پس فراموش نكنيد كه عدس فوايد بسياري دارد، به شرط آن كه صحيح پخته شود تا به طور كامل هضم شده و فرد بتواند از آهن و پروتئين آن بهره ي كامل را ببرد.


خواص درماني:

- عدس زياد كننده شير مادران است.

- براي درمان زخم هاي دهان و گلو، عدس را بپزيد و آب آن را غرغره كنيد.

- براي تقويت معده و برطرف كردن گاز معده، عدس پخته را با سركه ميل كنيد.

- آش عدس با روغن بادام براي دوران نقاهت بيماري ها بهترين غذاست.

- عدس را مي توان به عنوان مسهل هم مصرف كرد، چون داراي لعاب زيادي است كه در درمان ناراحتي هاي روده نيز موثر است.

- عدس پخته را به عنوان مرهم براي زخم مي توان بكار برد.


* هشدار :

عدس با تمام مزايايي كه دارد نبايد زياد مصرف شود ، زيرا اولا دير هضم است و توليد نفخ مي كند. ثانيا قابض است و جريان خون را در رگ ها آهسته مي كند.

البته مي توان براي جلوگيري از اين عوارض، عدس را با روغن كنجد و يا روغن بادام و با سركه خورد.

در ضمن عدس به علت داشتن ميكروپروتئين براي افرادي كه ناراحتي كليه دارند مضر است.