يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
خواص سياه دانه
خواص سياه دانه
شنبه 02 بهمن 1389 - به دلیل داشتن ماده ای موسوم به تیموکیتون، دارای اثرات ضد تشنجی است. بررسی ها نشان می دهد سیاه دانه می تواند موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت آن شود.

خواص سياه دانه

برخي خواص آن عبارتند از :

- سياه دانه طبيعت گرمي دارد.

- به دليل داشتن ماده اي موسوم به تيموكيتون، داراي اثرات ضد تشنجي است. بررسي ها نشان مي دهد سياه دانه مي تواند موجب تاخير در زمان شروع تشنج و كاهش مدت آن شود.

- در كاهش نفخ شكم و دفع گازهاي معده موثر است.

- زياد كننده شير مادران است.

- قاعده آور است، يعني عادت ماهانه را باز مي كند.

- ضد كرم است. مصرف سياه دانه با سركه باعث دفع كرم دستگاه گوارشي مي شود.

- استفاده از مخلوط سياه دانه آسياب شده با عسل براي تسكين درد رحم و پس درد زايمان مفيد است.

- غرغره كردن جوشانده ي سياه دانه در سركه باعث تسكين درد دندان و محكم شدن دندان مي شود.


درمان بيماري ها با سياه دانه

* سرگيجه و درد گوش :

يك قاشق مرباخوري عسل را با چند قطره روغن سياه دانه مخلوط كرده و هر صبح ناشتا، ميل كنيد. اين كار را حداقل تا 11 روز ادامه دهيد.


* روماتيسم :

يك فنجان روغن سياه دانه را گرم كنيد. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بماليد و خوب ماساژ دهيد. بعد محل مورد نظر را با يك تكه پارچه پشمي باندپيچي نموده و استراحت كنيد.

* اسهال :

يك قاشق غذاخوري سياه دانه ي آسياب شده را با نصف استكان عصاره ي تره تيزك (شاهي) مخلوط كرده و پس از صرف غذا در سه وعده ميل نماييد.

* ناراحتي هاي كبدي :

مقداري از پودر سياه دانه را با گياه صبر زرد ( آلوئه ورا ) و عسل مخلوط كرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز يك قاشق مرباخوري از آن را ميل كنيد.

همچنين مي توانيد روغن سياه دانه را كه در حال جوش است، با غنچه ي برگ هاي بيد (برگ هاي كوچك ) مخلوط كرده و پيش از خواب يك قاشق مرباخوري از آن را به مدت يك هفته ميل كنيد.


* سردرد و ميگرن :

نصف قاشق سياه دانه آسياب شده را با نصف قاشق انيسون (دانه هايي شبيه رازيانه دارد) و سه تكه ميخك كوبيده شده، مخلوط كنيد و با يك ليوان شير بجوشانيد (بهتر است كمي عسل خالص نيز اضافه كنيد). يك فنجان از اين معجون دارويي را مي توانيد در هنگام شروع سردرد و ميگرن بنوشيد.

در ضمن با روغن سياه دانه، گيجگاه و شقيقه خود را چرب كنيد.


* درد و ناراحتي هاي كليوي :

يك استكان سياه دانه را در يك ليتر آب بجوشانيد و با عسل شيرين كنيد و به مدت يك هفته، صبح ناشتا آن را ميل نماييد.

همچنين مي توانيد يك قاشق غذاخوري سياه دانه آسياب شده را با نصف ليوان روغن زيتون مخلوط كرده و به صورت ضماد (يعني مانند پماد روي يك تكه پارچه تميز) در آن قسمت از كليه كه احساس درد مي كنيد بگذاريد. اين عمل را روزانه يك بار و به مدت پنج روزادامه دهيد.

هر روز مقداري جعفري را در يك ليوان آب بجوشانيد و هفت قطره روغن سياه دانه را به آن افزوده و صبح و شب يك فنجان ميل كنيد. اين كار را به مدت پنج روز ادامه دهيد.


* بي اختياري ادرار:

پوسته تخم مرغ را پس از شستن كامل ، با حرارت مقداري تفت دهيد و با مقداري سياه دانه مخلوط كرده و بكوبيد تا كاملا نرم شود. يك قاشق چايخوري از اين مخلوط را در يك ليوان شير ريخته و آن را به هم بزنيد و صبح و شب، به مدت يك هفته ميل كنيد.

* دل پيچه و درد هاي روده اي:

به مقدار مساوي زيره و نعنا و انيسون را بجوشانيد و هفت قطره روغن سياه دانه به آن اضافه كنيد. سپس با عسل خالص آن را شيرين كرده و در موقع دل پيچه و دل درد آن را بنوشيد.

* تب :

اگر مقداري سياه دانه را بكوبيد و با كمي سكنجبين ميل نماييد، تب را برطرف مي كند.