يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
 چگونه بوي كفش و پا را از بين ببريم؟
چگونه بوي كفش و پا را از بين ببريم؟
چهار‌شنبه 29 دي 1389 - باکتری هایی که در محیط مرطوب و تاریک رشد می کنند، باعث ایجاد بوی بد در پاها می شوند. لذا برای جلوگیری و از بین بردن بوی بد پاها و کفش ها، باید جلوی رشد و تکثیر این باکتری ها را بگیرید.

باكتري هايي كه در محيط مرطوب و تاريك رشد مي كنند، باعث ايجاد بوي بد در پاها مي شوند. لذا براي جلوگيري و از بين بردن بوي بد پاها و كفش ها، بايد جلوي رشد و تكثير اين باكتري ها را بگيريد.

بايستي كفش ها و پاهاي تان را تميز نگه داريد و كفش ها را در هواي آزاد قرار دهيد تا بوي بد نگيرند.

براي از بين بردن بوي پاها و كفش هايتان به توصيه هاي زير عمل كنيد:

1- بيرون و داخل كفش تان را با مواد شوينده، بشوييد.

2- شب قبل، داخل كفش تان كمي جوش شيرين بريزيد. فردا قبل از پوشيدن كفش، آن را بتكانيد تا پودرها بريزند. سپس كفش تان را بپوشيد.

3- داخل كفش، كمي جوش شيرين بريزيد. سپس كفش را داخل يك كيسه نايلوني بگذاريد و داخل فريزر قرار دهيد. جوش شيرين، بوي بد كفش را از بين مي برد و سرما باكتري هاي مولد بو را مي كشد.

4- داخل دو جوراب كهنه، جوش شيرين پُر كنيد و سر آنها را گره بزنيد. داخل هر كفش يكي از اين جوراب ها را قرار دهيد تا بو را از بين ببرد. اين كار نسبت به پاشيدن جوش شيرين در داخل كف، كثيف كاري كمتري دارد و براي مدت طولاني تري بوي كفش را از بين مي برد.

5- هر روز داخل كفش تان مواد ضدعفوني كننده يا بو زدا بپاشيد، مخصوصا از آنهايي كه مخصوص بوي بد پا هستند.

6- كمي الكل ضد عفوني كننده داخل يك شيشه ي عطر خالي بريزيد و به سطح داخلي كفش بودار بپاشيد. سپس كفش را در هواي آزاد قرار دهيد تا خشك شود. كمي هم جوش شيرين داخل كفش بريزيد تا هر نوع بوي باقيمانده را از بين ببرد.

7- از پودرهاي مخصوص رفع كننده بوي بد پا كه در داروخانه ها مي فروشند، براي پاها و كفش هايتان استفاده كنيد.

8- از كفي هاي از بين برنده بو در كفش تان استفاده كنيد. اين كفي ها، پاهاي شما را خشك نگه مي دارند و جلوي رشد باكتري هاي مولد بو را مي گيرند.

9- پاهاي تان را با صابون بشوييد. هنگام شستن دقت كنيد تا لاي انگشتان پاهاي تان نيز به خوبي تميز شوند. بعدا پاها را كاملا با پارچه يا حوله خشك كنيد.

10- اگر پاهاي تان خيلي عرق مي كنند، براي كاهش رطوبت پاهاي تان از ضد تعريق ها استفاده كنيد. سعي كنيد از ضد تعريق هاي مخصوص پا استفاده كنيد تا از ضد تعريق هاي مخصوص زير بغل.

همچنين براي كاهش رشد باكتري ها در پاهاي تان از ژل هاي ضد باكتري استفاده كنيد، يا براي جلوگيري از ايجاد مشكل «پاي ورزشكاران» از پودرهاي ضد قارچ استفاده كنيد.

11- هر وقت كفش مي پوشيد، حتما جوراب هم بپوشيد. جورابي بپوشيد كه عرق پا را جذب كند مثل جوراب نخي. جوراب پلاستيكي يا نايلوني نپوشيد، زيرا عرق پا را به خوبي نمي گيرد. اگر پاهاي تان خيلي عرق مي كنند، يك يا دو بار در روز جوراب هايتان را عوض كنيد.

12- كفشي بپوشيد كه امكان تبادل هوا داشته باشد؛ مثل صندل يا كفش هاي پارچه اي و سوراخ دار. براي كاهش باكتري هاي مولد بوي بد، بايد پاهايتان را از كفش در آوريد تا هواي آزاد به آنها بخورد.

13- دو روز پشت سر هم يك كفش را نپوشيد تا حداقل 24 ساعت هوا بخورد.

14- بعد از اين كه فعاليت زيادي داشتيد و پاهاي تان خيلي عرق كردند، كفي كفش تان را در آوريد و 24 ساعت در هواي آزاد قرار دهيد. همچنين اگر داخل كفش تان خيس شده بود، بايستي كفي آن را در آوريد تا خشك شود.

15- هميشه پاها و كفش هايتان را خشك نگه داريد. اگر پاهاي شما خيس بود، قبل از پوشيدن كفش، حتما آنها را خشك كنيد. همچنين مي توانيد پودر تالك يا نشاسته ذرت در داخل كفش هايتان بريزيد تا رطوبت اضافي را جذب كند.

* توصيه ها:

1- اگر كفش هايتان را بدون جوراب مي پوشيد، داخل آن كمي پودر تالك بپاشيد تا عرق پا را بگيرد.

2- اگر در يك روز باراني يا به هر دليلي كفش تان خيس شد، قبل از استفاده مجدد اجازه دهيد كفش ها كاملا خشك شوند.

3- مواد ضد بوي پا ، ژل هاي ضد باكتري و پودرهاي ضد قارچ را از داروخانه مي توانيد تهيه كنيد.