يكشنبه 28 آوريل 2024 - 09 ارديبهشت 1403
از ويژگي هاي كفش مناسب چه مي دانيد؟
از ويژگي هاي كفش مناسب چه مي دانيد؟
چهار‌شنبه 29 دي 1389 - هنگام انتخاب کفش‌ در نظر داشته‌ باشید انگشتان پاهای تان دچار تغییر حالت نشوند و یا کناره‌های پاهای تان تحت فشار ناشی از کفش قرار نگیرند.

 1) كفش مناسب كفشي است كه هنگام پوشيدن طولاني‌ مدت، پا را تحت فشار قرار ندهد.

2) هنگام انتخاب كفش‌ در نظر داشته‌ باشيد انگشتان پاهاي تان دچار تغيير حالت نشوند و يا كناره‌هاي پاهاي تان تحت فشار ناشي از كفش قرار نگيرند.

3) سعي كنيد كفشي را كه انتخاب مي‌كنيد تنها جنبه زيبايي نداشته ‌باشد، بلكه از هر لحاظ مانع آسيب ديدن پاي شما در برابر گرما، سرما و ناهمواري‌هاي زمين باشد.

4) به موقعيت و شرايط خودتان هنگام خريد كفش دقت كنيد.

5) در نظر گرفتن بيماري‌هايي مثل ديابت ممكن است انتخاب تان را محدود كند، ولي در نهايت با آگاهي از بيماري و شرايط حاكم بر شما، يك انتخاب صحيح خواهيد داشت.

6) در دوران بارداري كفش‌هايي بپوشيد كه فشار زيادي بر پا و ناحيه پشت شما وارد نكند، مثل كفش‌هاي راحت و تختي كه جنس و بافت نرمي دارند. معمولا در اين دوران، بين نيم تا يك نمره، تغيير سايز خواهيد داشت كه با توجه به اين تغيير، بايد كفشي مناسب انتخاب كنيد.

7) اگر از كمردردهاي مكرر رنج مي‌بريد،‌ حتما با دقت بيشتري كفش‌هايتان را انتخاب كنيد و سعي كنيد كفش‌هاي طبي به پا كنيد، زيرا اين كمردردها گاهي از عواقب پوشيدن كفش‌هاي نامناسب و غير استاندارد هستند.

8) اگر اضافه وزن داريد، پوشيدن كفش‌هاي تخت و راحت به شما توصيه‌ مي‌شود. راه رفتن با كفش‌هاي پاشنه بلند براي كساني‌ كه اضافه وزن دارند باعث عدم تعادل مي‌شود.

9) ‌قبل از خريد كفش حتما چند بار آن را امتحان كنيد و مطمئن شويد به پايتان فشار نمي‌آورد.

10) ‌بهترين زمان براي خريد كفش، پايان روز است. در طول روز پاهاي شما دما، فشار و استرس زيادي را تحمل مي كنند و براي انتخابي آگاهانه و شناسايي سايز دقيق و مناسب، وقت مناسب‌تري است.

11) ‌هنگام خريد كفش‌ بهتر است جورابي مناسب به پا داشته باشيد كه بسيار نازك يا بسيار ضخيم نباشد.

12) خانم‌هايي كه قدي متوسط يا كوتاه همراه با اندامي متوسط و چاق دارند، بهتر است از كفش‌هاي پاشنه‌داري استفاده كنند كه پاشنه‌هايش ضخيم و بلند است.

استفاده از اين كفش‌ها، باعث زيباتر شدن حركات و برقراري تعادل بيشتر هنگام راه ‌رفتن مي‌شود. ولي استفاده از كفش‌هاي پاشنه‌دار سوزني براي اين خانم‌ها مناسب نيست.

13) ‌بهترين كفش‌ها براي پياده‌روي، كفش‌هايي هستند كه به خوبي پاها را در بر‌گيرند و هنگام پياده‌روي به عنوان محافظي براي پا عمل كنند. همچنين انعطاف‌پذير باشند و پا در آن خسته نشود. كفش‌هاي پياده‌روي بايد بسيار سبك باشند به نحوي كه اصلا احساس نكنيد كفشي به پا داريد.

14) ‌اگر به صورت حرفه‌اي و مداوم پياده‌روي مي‌كنيد بهتر است كفش‌هاي ساق دار را انتخاب كنيد كه در پياده‌روي‌هاي طولاني‌مدت به ساق پايتان آسيبي نرسد.

15) ‌اگر با كفش پاشنه‌دار مشكل داريد بهترين راه حل اين است كه، آن را به پا كنيد و چندين بار در مقابل آينه‌هاي بزرگ قدم بزنيد. يادتان باشد اول بر ‌روي فرش آنها را امتحان كنيد و از زواياي مختلف، حركات و قدم زدن خودتان را در آينه ببينيد. با انجام اين كار، با تسلط و اطمينان خاطر بيشتري مي‌توانيد اين كفش‌ها را بپوشيد.‌

 

چگونه كفش راحت و مناسبي بخريم؟

آيا تا به حال براي شما اتفاق افتاده است كه در مغازه از كفشي خوشتان بيايد و آن را بخريد، ولي بعد از آمدن به منزل، از خريد خودتان پشيمان شويد؟ علت پشيماني شما هم اين باشد كه بعد از پوشيدن كفش ها، پاهاي تان ورم كنند، تاول بزنند و درد زيادي داشته باشند.

بنابراين براي اين كه دچار اين مشكل نشويد، توصيه هاي زيرا را هنگام خريد كفش در نظر داشته باشيد:

1- قبل از رفتن به مغازه، تصميم بگيريد كه چه كفشي مي خواهيد بخريد.

2- جورابي كه مي خواهيد با آن كفش بپوشيد، قبل از رفتن به خريد به پا كنيد.

3- همچنين مي توانيد جوراب هاي ضخيم يا نازك تري را هم برداريد تا اگر از كفش ديگري خوشتان آمد با آن بپوشيد، مثلا كفش زنانه پاشنه بلند را معمولا با جوراب هاي ظريف و كفش اسپرت زنانه را با جوراب هاي نخي مي پوشند.

4- ناخن هاي پاي خود را كوتاه كنيد يا ناخن هاي پاي تان را در اندازه اي نگه داريد كه مي خواهيد هميشه باشند.

5- حال مي توانيد براي خريد يك كفش مناسب به بازار برويد و بگرديد.

6- كفش دلخواه تان را انتخاب كنيد و به مغازه دار بگوييد، سه شماره مختلف از كفش انتخابي را برايتان بياورد؛ يكي شماره پاي خودتان، يكي بالاتر و يكي پايين تر.

7- جوراب مناسب را بپوشيد.

8- هر سه شماره كفش را امتحان كنيد؛ به اين شكل كه هر جفت كفش را كه پوشيديد، در داخل مغازه به طور عادي راه برويد. سپس كمي بدويد، همانطور كه وقتي عجله داريد به اتوبوس برسيد.

9- حداقل مدت 10 تا 15 دقيقه كفش ها را در پاهاي تان نگه داريد و راه برويد.

10- كفش ها را درآوريد. يكي از كفش ها را برداريد و با دو دست، آن را خم كنيد تا ببينيد آيا به قدر كافي قابل انعطاف است يا خير.

11- كفي داخل كفش را با انگشتان دست فشار دهيد تا ببينيد براي كف پاي شما مناسب است. همچنين به قوس مناسب آن براي كف پاي تان دقت كنيد.

12- موقع خريد دقت كنيد كه كفش هاي راحتي باشند و فشاري بر انگشت شست پاي شما وارد نكنند.

13- فقط به رنگ و مدل كفش نگاه نكنيد و فقط دنبال مُد نباشيد، بلكه دقت كنيد كفشي كه مي خريد كاملا راحت و مناسب پاي شما باشد، زيرا سلامت پاهاي شما به كفش شما نيز بستگي دارد و سلامت پاها بر سلامت كل بدن موثر است.