صحبت كردن با نوزادان قدرت مغز آنها را افزايش ميدهد
سهشنبه 28 دي 1389 - دانشمندان معتقدند والدینی که با نوزادان خود صحبت میکنند به رشد مغزی آنها کمک میکنند.
دانشمندان معتقدند والديني كه با نوزادان خود صحبت ميكنند به رشد مغزي آنها كمك ميكنند.
محققان متوجه شدند حتي قبل از آنكه نوزادان شروع به صحبت كردن كنند ، كلمات نقش بسيار مهمي در رشد مغزي آنها بازي ميكنند.
تحقيقات آن ها نشان مي دهد براي كودكان سه ماهه كلمات بيشتر از هر صداي ديگري ميتوانند در قابليت فكر كردن آنها موثر باشد.
اين تحقيقات كه توسط دانشگاه نورث وسترن در ايلينويز انجام شده است نشان ميدهد نوزاداني كه كلمات را شنيده اند قادرند آنها را دسته بندي كنند ، اما نوزاداني كه فقط صداهاي ساده شنيده اند توانايي انجام اين كار را ندارند.
براي بررسي اين موضوع محققان مطالعه اي را روي 50 نوزاد سه ماهه انجام دادند. در اين تحقيقات به اين نوزادان تصاويري از ماهي نشان دادند و همراه اين تصاوير كلمات يا صدا پخش كردند.
محققان براي ماهيها يك لغت فرضي ساختند و هر زمان كه تصوير ماهي پخش ميشد اين كلمه را همراه با تصوير براي نوزادان پخش كردند.
اما براي گروه ديگر فقط دنباله اي از صدا پخش شد كه با عبارتهاي كلامي كه براي گروه اول پخش ميشد از لحاظ تن صدا و طول مدت پخش مشابه بود.
سپس محققان به نوزادان تصوير يك ماهي جديد را به همراه يك دايناسور در كنار آن نشان دادند و بررسي كردند كه نوزادان چه مدت به هر تصوير نگاه ميكنند.
دانشمندان متوجه شدند نوزاداني كه يك دسته خاص از حيوانات را تشخيص داده اند ، مدت طولانيتري به آن به يك تصوير خاص نگاه ميكنند.
دكتر سوزان هسپوس استاد روانشناسي در اين دانشگاه و يكي از نويسندگان اين تحقيق در اين باره گفت : نتايج بررسيهاي ما بسيار جالب توجه است.
او در اين باره گفت: ما متوجه شديم با اين كه به هر دو گروه از نوزادان يك سري تصاوير و دقيقا با يك مدت زمان مشخص نشان داده شده است ، اما نوزاداني كه كلمات شنيده اند توانستند در ذهن خود دسته مشخصي براي ماهيها بسازند و در حقيقت آنها را طبقه بندي كنند.اين در حالي است كه گروه دوم قادر به انجام اين كار نبودند.
در نوزادان 3 ماهه ، كلمات تاثير خاصي دارد كه به آنها كمك ميكند بتوانند در ذهن خود طبقه بندي و گروه بنديهاي خاص انجام دهند.اين تحقيقات اولين شواهد را مبني بر وجود ارتباط بين كلمات و طبقهبنديهاي خاص در ذهن نوزادان نشان ميدهد.
محققان متوجه شدند حتي قبل از آنكه نوزادان شروع به صحبت كردن كنند ، كلمات نقش بسيار مهمي در رشد مغزي آنها بازي ميكنند.
تحقيقات آن ها نشان مي دهد براي كودكان سه ماهه كلمات بيشتر از هر صداي ديگري ميتوانند در قابليت فكر كردن آنها موثر باشد.
اين تحقيقات كه توسط دانشگاه نورث وسترن در ايلينويز انجام شده است نشان ميدهد نوزاداني كه كلمات را شنيده اند قادرند آنها را دسته بندي كنند ، اما نوزاداني كه فقط صداهاي ساده شنيده اند توانايي انجام اين كار را ندارند.
براي بررسي اين موضوع محققان مطالعه اي را روي 50 نوزاد سه ماهه انجام دادند. در اين تحقيقات به اين نوزادان تصاويري از ماهي نشان دادند و همراه اين تصاوير كلمات يا صدا پخش كردند.
محققان براي ماهيها يك لغت فرضي ساختند و هر زمان كه تصوير ماهي پخش ميشد اين كلمه را همراه با تصوير براي نوزادان پخش كردند.
اما براي گروه ديگر فقط دنباله اي از صدا پخش شد كه با عبارتهاي كلامي كه براي گروه اول پخش ميشد از لحاظ تن صدا و طول مدت پخش مشابه بود.
سپس محققان به نوزادان تصوير يك ماهي جديد را به همراه يك دايناسور در كنار آن نشان دادند و بررسي كردند كه نوزادان چه مدت به هر تصوير نگاه ميكنند.
دانشمندان متوجه شدند نوزاداني كه يك دسته خاص از حيوانات را تشخيص داده اند ، مدت طولانيتري به آن به يك تصوير خاص نگاه ميكنند.
دكتر سوزان هسپوس استاد روانشناسي در اين دانشگاه و يكي از نويسندگان اين تحقيق در اين باره گفت : نتايج بررسيهاي ما بسيار جالب توجه است.
او در اين باره گفت: ما متوجه شديم با اين كه به هر دو گروه از نوزادان يك سري تصاوير و دقيقا با يك مدت زمان مشخص نشان داده شده است ، اما نوزاداني كه كلمات شنيده اند توانستند در ذهن خود دسته مشخصي براي ماهيها بسازند و در حقيقت آنها را طبقه بندي كنند.اين در حالي است كه گروه دوم قادر به انجام اين كار نبودند.
در نوزادان 3 ماهه ، كلمات تاثير خاصي دارد كه به آنها كمك ميكند بتوانند در ذهن خود طبقه بندي و گروه بنديهاي خاص انجام دهند.اين تحقيقات اولين شواهد را مبني بر وجود ارتباط بين كلمات و طبقهبنديهاي خاص در ذهن نوزادان نشان ميدهد.