چهار‌شنبه 08 مي 2024 - 19 ارديبهشت 1403
 مصرف مويز از سردردهاي ميگرني پيشگيري مي‌كند
مصرف مويز از سردردهاي ميگرني پيشگيري مي‌كند
شنبه 25 دي 1389 - به حبه‌های درشت خشک شده ی انگور سیاه، "مویز" گفته می‌شود. این عضو خشکبار در واقع همان کشمش است که از نظر شکل ظاهری و رنگ با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حد زیادی شبیه آن است.
سلامت نيوز :  يك متخصص تغذيه گفت: مصرف مويز از سردردهاي ميگرني پيشگيري مي‌كند و موجب كاهش شدت درد آن مي‌شود.
ميترا زراتي افزود: مويز در گروه ميوه‌ها طبقه‌بندي مي‌شود و دو قاشق غذاخوري مويز معادل 30 گرم حدود 60 كيلوكالري انرژي دارد.

وي گفت: مويز منبع انرژي است و افرادي كه مبتلا به يبوست هستند مي‌توانند در رژيم غذايي خود از مويز استفاده كنند.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: مويز حاوي آنتوسيانيدها است كه ارزش غذايي آن را افزايش مي‌دهد. و رنگ تيره مويز به دليل وجود همين آنتوسيانيدها است كه ضد سرطان است و موجب كاهش كلسترول خون افراد مي‌شود.

زراتي به فارس  گفت: مويز سرشار از ويتامين‌هاي گروه B است ولي ويتامين C خود را از دست داده است كساني كه مبتلا به سردردهاي ميگرني هستند در طول روز مي‌توانند از ميوه‌هاي خشك مانند مويز استفاده كنند كه موجب كاهش دردهاي ميگرني مي‌شود. و ديابتي‌ها در مصرف ميوه‌هاي خشك مانند مويز دقت كنند به دليل اين قند اين گونه ميوه‌ها زياد است.

فوايد مويز

 در سال‌هاي اخير، مويز در آجيل‌فروشي‌ها جايگاه ويژه‌اي را به خود اختصاص داده است و اغلب خانواده‌ها از آن همراه با ديگر مغزها، براي افزايش توان و انرژي به ويژه در فصول سرد سال استفاده مي‌كنند، اما سوال اينجاست كه آيا مويز را مي‌توان جايگزين انگور كرد؟ آيا افراد ديابتي و چاق مي‌توانند از اين ميوه خشك استفاده كنند؟

به حبه‌هاي درشت خشك شده ي انگور سياه، "مويز" گفته مي‌شود. اين عضو خشكبار در واقع همان كشمش است كه از نظر شكل ظاهري و رنگ با كشمش متفاوت، ولي از نظر خواص تا حد زيادي شبيه آن است. معمولا مويز تهيه شده از انگور قرمز مجلسي يا انگور شاهاني بهتر است.

مويز بر اثر خشك شدن خواص خود را از دست نمي‌دهد و حتي اثر نيروبخش آن بيشتر مي‌شود.

مويز سرشار از ويتامين هاي E ، A ، B و املاحي مانند كلسيم، فسفر و پتاسيم است. مويز داراي اسيدهاي چرب امگا 3 و امگا 6 مي باشد.

بهترين و پرخاصيت‌ترين نوع آن، مويز پرگوشت، كم‌دانه يا بي‌دانه است.

تركيبات سياه يا قرمز رنگ موجود در مويز از نوع آنتوسيانين و پلي‌فنوليك است كه داراي خواص ضدسرطان و ضدآلزايمر هستند. مقدار زياد آنتوسيانين موجب شده كه ارزش مويز در مقايسه با انگور سبز و كشمش به مراتب بيشتر و كامل‌تر باشد.

تركيبات مويز اثر بسيار قوي در جلوگيري از بروز اختلالات بيماري آلزايمر دارند. هر چه ميزان آنتوسيانين (عامل رنگ بنفش يا سياه مويز)‌ بيشتر باشد، قدرت مويز در جلوگيري از آلزايمر بيشتر مي‌شود.

تركيبات موجود در مويز مي‌تواند از تصلب شرايين (سفت و سخت شدن رگ‌ها) و چسبندگي پلاكت هاي خون پيشگيري كند. با خوردن مويز، غلظت خون كاهش مي يابد، رگ‌هاي خوني منبسط مي‌شوند و خون مي‌تواند با سرعت بيشتري در بدن جريان يابد و در نتيجه مانع انباشته شدن پلاكت‌هاي خون روي هم مي‌شود و از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگيري مي‌كند.

از سوي ديگر اين ميوه مي‌تواند با توليد انرژي در روزهاي سرد سال، بدن را گرم و پرانرژي كند.

مويز ضد سرطان، درمان كننده بيماري هاي قلبي و پايين آورنده ي فشار خون است.

مويز مي‌تواند به تقويت معده كمك كند و براي افرادي كه ناراحتي‌هاي گوارشي دارند، مفيد است.

از ديگر خواص مهم مويز مي‌توان به اثرات ضد درد، ضد آلرژي، ضد باكتري و اثرات محافظت‌كنندگي از كبد، قلب و سيستم ايمني بدن اشاره كرد.

خوردن مويز در بيماران ديابتي

جالب است بدانيد بيشتر قند مويز، از نوع فروكتوز است كه براي جذب در بدن به انسولين نياز ندارد، به همين دليل مصرف كشمش و مويز به جاي قند همراه چاي، از قديم به خصوص در افراد ديابتي مرسوم بوده است. در سال‌هاي اخير نيز عنصر كروم در تركيبات انگور و فرآورده‌هاي آن يافت شده است كه موجب كاهش قند خون مي‌شود.

البته بايد گفت اگر چه انگور و فرآورده‌هاي آن حاوي فلز كروم و قند فروكتوز هستند، اما به مقدار كم يا زياد، قندهاي دي ساكاريد نيز دارند كه مي‌تواند براي افراد ديابتي ايجاد مشكل كند.

لذا بيماران ديابتي براي مصرف مويز بايد با پزشك خود مشورت كنند و از زياده‌روي در مصرف آن جدا خودداري نمايند.

توصيه ها:

1- مصرف كشمش و مويز به مادران شيرده ، سالخوردگان، كودكان در حال رشد و بچه‌هاي مدرسه‌‌اي به عنوان يك ميان وعده توصيه مي‌شود.

2- فرآورده‌هاي انگور به ويژه مويز و كشمش، از كالري بسيار بالايي برخوردارند كه مصرف مقدار زياد آن مي‌تواند موجب افزايش وزن در افراد شود. در نتيجه مصرف آن براي افراد چاق توصيه نمي‌شود.

3- از خريد مويز و كشمش به صورت فله‌اي و روباز اجتناب كنيد و حتما محصولاتي را كه داراي بسته‌بندي بهداشتي، تاريخ مصرف و مجوز وزارت بهداشت هستند را بخريد.