پنج‌شنبه 28 مارچ 2024 - 09 فروردين 1403
آيا مو با تراشيدن، پرپشت مي شود؟
آيا مو با تراشيدن، پرپشت مي شود؟
سه‌شنبه 21 دي 1389 - سال‌ها این تصور در بین مردم وجود داشت که با تراشیدن موی سر بچه‌ها، موهای آنها پُرپشت‌تر خواهد شد.

سال‌ها اين تصور در بين مردم وجود داشت كه با تراشيدن موي سر بچه‌ها، موهاي آنها پُرپشت‌تر خواهد شد.

حتي بعضي‌ها اعتقاد دارند كه نبايد موهاي بدن‌ را تيغ زد، چون زياد مي‌شود و پرپشت‌تر از قبل درمي‌آيد.

يادم مي‌آيد كه زماني بزرگ‌ترها توصيه مي‌كردند در سه نوبت موي سر بچه‌ها را تيغ بزنيد تا پرپشت شود.

محققان روي اين عقيده مطالعه كردند و متوجه شدند كه به هيچ وجه صحت ندارد.

تعداد فوليكول‌هاي موي ما در زندگي جنيني‌مان مشخص مي‌شود و بعد از تولد ديگر فوليكول مويي ساخته نمي‌شود. اين فوليكول‌ها فقط مي‌توانند دچار تغيير شوند؛ به طور مثال موي درون‌شان ضخيم مي‌شود، سفيد مي‌شود و يا كلا از بين مي‌رود و اين تغييرات، به كم شدن موها در خانم‌ها و آقايان منجر خواهد شد.

فوليكول مو در عمق پوست قرار دارد و مو در داخل آن ساخته شده و از پوست خارج مي‌شود و به رشد خود ادامه مي‌دهد.

موها تقريبا حالت مثلثي دارند؛ يعني نوك مو كه از پوست خارج شده و دور مي‌شود، نازك‌تر از بخش انتهايي است كه به پوست چسبيده. براي همين است كه اگر سطح مقطع ضخيم نزديك پوست را قطع كنيم و با تيغ بتراشيم، دو روز بعد موها شروع به رويش مي‌كنند و ما سطح مقطع زبر آن را حس مي‌كنيم و گمان مي‌كنيم چه‌قدر بيشتر شده است!

در حالي كه وقتي به روش اپيلاسيون يا بند انداختن عمل مي‌كنيم، مو را از داخل فوليكول درمي‌آوريم. لذا موقع خروج مو، آن نوك نازك از پوست خارج مي‌شود و تا بخواهد رشد كند و سطح كلفت‌تر آن روي پوست قرار بگيرد، طول مي‌كشد و اين احساس كاذب به ما مي‌گويد كه مو با تراشيدن ضخيم شده است.

موهاي سر ما مثل كارخانه‌اي فعال، دايم در حال رشد هستند. هر مويي يك طول عمر دارد و هر گاه در داخل فوليكول، موي جديدي جوانه بزند، موي قديمي مي‌ريزد و به بيرون هدايت مي‌شود.

اين چرخه طبيعي طول عمر مو، توسط يك ساعت دروني با خلقت شگفت‌‌انگيز خداوندي تنظيم شده است.

فاز رشد مو يك تا هفت سال (متوسط سه سال) است. كساني كه فاز رشد طولاني‌تري دارند، مي‌توانند موهاي‌شان را بلند كنند و تا زانو بياورند، اما آنهايي كه فاز رشد كمي دارند، هيچ‌گاه موهاي‌شان از سر شانه بلندتر نخواهد شد.

اين مساله به طور ژنتيكي در هر فردي وجود دارد و بايد بدانيد هيچ راهكار خانگي و يا هيچ دارويي نمي‌تواند آن را تغيير دهد.

از پزشك نخواهيد دارويي بدهد كه رشد موي شما بيشتر شود و بتوانيد آن را بيشتر از سرشانه بلند كنيد. چنين مساله‌اي در ساختار ژنتيكي شما وجود دارد و نبايد بي‌جهت وقت و پول خود را هزينه كنيد. اگر اين نكته را بدانيد، بي‌جهت پول خود را صرف محصولات تبليغاتي نمي‌كنيد.

دكتر پروين منصوري - متخصص پوست و مو

استاد دانشگاه علوم‌ پزشكي تهران