چهار‌شنبه 24 آوريل 2024 - 05 ارديبهشت 1403
محدوديت سني براي ليزر مو نداريم
محدوديت سني براي ليزر مو نداريم
دوشنبه 20 دي 1389 - برای لیزر موهای زاید، باید ابتدا موها را با تیغ از سطح پوست تراشید و نباید آنها را از ریشه درآورد(با نخ یا موم یا دستگاه اپیلیدی) زیرا با این کار، بافت هدف که مو است از بین می‌رود.

امروزه از ليزرهاي خاص براي از بين بردن موهاي زايد تمام بدن(نه فقط صورت)، با موفقيت و سرعت عمل زياد و حداقل عوارض استفاده مي‌شود و انواع مختلف ليزر با طول موج‌هاي متفاوت براي از بين بردن موها با رنگ‌هاي روشن تا سياه در دسترس است.

براي ليزر موهاي زايد، بايد ابتدا موها را با تيغ از سطح پوست تراشيد و نبايد آنها را از ريشه درآورد(با نخ يا موم يا دستگاه اپيليدي) زيرا با اين كار، بافت هدف كه مو است از بين مي‌رود. سپس پزشك متخصص و آگاه به ليزر، با ژل شفاف‌كننده يا بدون آن، موها را تحت تابش نور قرار مي‌دهد. بافت هدف در اين روش، قسمت بالج مو (منطقه‌اي از مو كه در حد فاصل اتصال غده چربي و عضله راست كننده مو قرار دارد) و رنگدانه‌هاي مو است. منطقه بالج براي ترميم و رشد مجدد مو خيلي مهم است.

در اوايل مرحله ي رشد مو(آناژن)، سلول‌هاي سازنده بالج به سطح پوست نزديك‌تر هستند و سلول‌ها حداكثر سنتز كراتين را دارند و موها در اين مرحله حساس‌ترند.

رنگدانه مو خيلي مهم است و سبب جذب نور ليزر مي‌شود، بنابراين موهايي بيشتر مورد هدف نور ليزر قرار مي‌گيرند كه در مرحله رشد (آناژن) و حاوي رنگدانه فراوان باشند (يعني تيره تر باشند).

با اين توضيحات متوجه مي‌شويد كه محدوديت سني براي كاربرد ليزر در از بين بردن موهاي زايد وجود ندارد، ولي وقتي مو خاكستري شد، به دليل عدم جذب نور ليزر ديگر استفاده از آن تاثيري ندارد. ليزر كردن در اين شرايط، به عبارتي پول هدر دادن و اتلاف وقت است.

استفاده از ليزر مانند الكتروليز دردناك نيست و ليزر با از بين بردن موها در سطح وسيع و بدون ‌درد و با سرعت عمل خوب مي‌تواند براي موهاي نواحي دست‌ها، پاها، سينه، پشت و ساير مناطق مفيد باشد.

ضمنا عوارض مهمي در ليزر مشاهده نمي‌شود و فقط امكان دارد قرمزي پوست كه در عرض چند روز برطرف مي‌شود، به وجود آيد .

بروز عوارض (مثل به جا گذاشتن اسكار) با استفاده از سيستم ليزري مناسب توسط پزشك متخصص، تقريبا منتفي است.

تنها مراقبت از چشم‌ها با استفاده از عينك مخصوص ، هنگام  ليزر الزامي است.

دكتر پروين منصوري - متخصص پوست و مو

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران