پنج‌شنبه 28 مارچ 2024 - 09 فروردين 1403
چند نكته ي ضد آفتابي
چند نكته ي ضد آفتابي
دوشنبه 20 دي 1389 - کارشناسان عقیده دارند که نباید تنها پوست صورت را در برابر آفتاب محافظت کرد، بلکه تمام قسمت ‌های بدن که در معرض نور آفتاب قرار می‌ گیرند نیاز به پوشش و حفاظت دارند.
با توجه به شروع فصل تابستان، همه فكر مي ‌كنند كه از حالا بايد مصرف كرم ‌هاي ضد آفتاب را شروع كنند، حال آن ‌كه پوست ما هميشه به محافظت در برابر آفتاب احتياج دارد. هر چند به دليل تنوع كرم ‌هاي ضد آفتاب، انتخاب كرم مناسب كمي مشكل است، اما بد نيست بدانيم استفاده درست و مناسب، اهميت بيشتري از انتخاب نوع كرم دارد.

كارشناسان عقيده دارند كه نبايد تنها پوست صورت را در برابر آفتاب محافظت كرد، بلكه تمام قسمت ‌هاي بدن كه در معرض نور آفتاب قرار مي‌ گيرند نياز به پوشش و حفاظت دارند.

از سوي ديگر بسياري از افراد در مصرف كرم ضد آفتاب، دچار باورهاي غلطي هستند كه به برخي از آن ها اشاره مي ‌شود:

صرفه‌ جويي در مصرف

نكته اول اين ‌كه اگر به ميزان كافي از كرم‌ هاي ضد آفتاب استفاده نشود، پوست شما به مقدار لازم محافظت نخواهد شد.

متخصصان پوست بر اين عقيده‌ هستند كه استفاده از كرم‌ هاي ضد آفتاب، تنها براي پوست صورت كافي نيست و هر نقطه‌ اي از بدن كه در معرض آفتاب قرار مي ‌گيرد، بايد محافظت شود.

همچنين حداقل 20 دقيقه قبل از خروج از منزل بايد ضد آفتاب را استفاده كرد و هر چند ساعت يك بار آن را تجديد كرد. پس بايد ضد آفتابي تهيه كرد كه از نظر مالي مجبور به صرفه‌ جويي در مصرف آن نشويم.

عدم استفاده در روزهاي ابري

آيا فقط به اين دليل كه ماشين ديگري در خيابان نمي ‌بينيد، از بستن كمربند ايمني خود اجتناب مي ‌كنيد؟ در مورد نور آفتاب هم همين طور است. چه خورشيد را ببينيم و چه قادر به ديدن آن نباشيم، بايد از پوست خود در برابر اشعه ي آن محافظت كنيم.

در يك روز ابري در فصل زمستان، همان قدر در معرض اشعه ي ماوراي بنفش يا UVA (نوعي اشعه كه موجب پيري پوست و سرطان مي‌ شود) قرار داريم كه در گرم ‌ترين و آفتابي ‌ترين روزهاي تابستان. پس هميشه بايد از كرم ‌هاي ضد آفتاب استفاده كرد.

تصور محافظت كامل

هيچ وقت فكر نكنيد كه هميشه در حفاظت كامل از اشعه خورشيد هستيد. مردم اغلب فكر مي‌ كنند كه SPF بالاتر به معناي محافظت و پوشش طولاني ‌تر و بهتر است. اما هر ضد آفتابي پس از چند ساعت به تجديد نياز دارد.

پس بدون توجه به شماره SPF ضد آفتاب مصرفي، بايد آن را هر 90 دقيقه تجديد كنيد.

انتخاب نادرست

ضد آفتابي كه مانع از رسيدن طيف گسترده‌ اي از نور خورشيد از جمله اشعه‌ هاي UVA و UVB به پوست شود، چيزي است كه شما براي محافظت از پوست خود به آن نياز داريد. پس ضد آفتابي را انتخاب كنيد كه به طور كامل پوست شما را محافظت كند.

همه ي نواحي پوست كه در معرض نور آفتاب قرار مي ‌گيرند، بايد محافظت شوند. به همين دليل متخصصان توصيه مي ‌كنند زماني كه در نور آفتاب قرار مي‌ گيريد، از كلاه يا چتر استفاده كنيد و همين ‌طور كه به سر خود اهميت داده‌ ايد، گوش‌ ها را نيز فراموش نكنيد.

پاها نيز قسمت ديگري از بدن هستند كه افراد معمولا فراموش ‌شان مي‌ كنند، به خصوص بعد از به آب زدن. بنابراين اول به پاهاي خود ضد آفتاب بزنيد و بعد صندل بپوشيد.

اين‌ گونه بهتر مي‌ توانيد در برابر آفتاب از خودتان محافظت كنيد.

رياضيات با ضد‌ آفتاب

استفاده از كرمي با SPF15 روي كرمي با SPF30 به معناي محافظت به اندازه SPF45 نيست. پس ضد آفتاب مناسبي مصرف كنيد تا از حداكثر فوايد آن بهره ببريد. در اين خصوص مي ‌توانيد از پزشك مشورت بخواهيد.

لوازم آرايش يا ضد آفتاب

بسياري از پودرها و كرم‌ هاي مخصوص آرايش حاوي ضد آفتاب هستند. اما اين به معناي محافظت كامل پوست، توسط آن ها نيست. كارشناسان مي‌ گويند نبايد محافظت در برابر آفتاب را به عهده ي اين‌ گونه مواد گذاشت.

در پايان باز هم ذكر اين نكته ضروري است كه بهتر آن است كه براي محافظت بهتر و كامل ‌تر در برابر آفتاب از پزشك متخصص كمك بخواهيد تا كرمي مناسب براي پوست شما معرفي كند و استفاده ي مرتب و صحيح آن را نيز فراموش نكنيد.