پنج‌شنبه 28 مارچ 2024 - 09 فروردين 1403
تاثير ماساژ صورت بر زيبايي چهره
تاثير ماساژ صورت بر زيبايي چهره
دوشنبه 20 دي 1389 - فواید احتمالی ماساژ صورت به روش غربی ها این ها است: بهبود وضعیت پوست صورت و قدرت عضلات صورت، استراحت کردن و ریلکس شدن عضلات صورت و چشم، بهبود سردرد های تنشی و دردهای صورت، تخفیف استرس و اضطراب و ریلکس شدن کلی بدن از نظر فیزیکی و روانی.

روزي نيست كه متخصصان پوست با بيماراني مواجه نشوند كه شكايت از اين دارند كه فلان كرم گران قيمت، حلزون، خرچنگ و... را استفاده كرده،اما جواني پوست را تجربه نكرده اند. يا فلان دستگاه اولتراسوند و ماساژ صورت را براي رفع چين و چروك و ليفتينگ پوست استفاده كرده اند اما به نتيجه مطلوب نرسيده اند. چه بايد كرد؟

آيا تبليغاتي كه بدون كنترل در مجلات چاپ مي شوند و آگهي هايي كه در ماهواره درباره كرم هاي متعدد و دستگاه هاي جوان كننده گوناگون پخش مي شود، از نظر علمي ثابت شده است؟ آيا ضمانت هايي كه درباره محصولات و اثر آنها داده مي شود واقعيت دارد؟ پاسخ اين سوالات را بايد افرادي كه از اين كرم ها و دستگاه ها استفاده مي كنند، بدهند و اما ببينيم كه واقعيت چيست؟ با خانم دكتر مريم يوسفي, متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره موثر بودن ماساژ پوست صورت به گفتگو نشسته ايم.


▪ سوال: خانم دكتر، در كشورهاي اروپايي و آمريكايي ماساژهاي زيبايي صورت خيلي طرفدار دارد، چرا؟
ـ نوع غربي ماساژ صورت به عنوان يك درمان زيبايي يك نوآوري جديد در قرن بيستم است و به خصوص در اروپا خيلي طرفدار پيدا كرده است. بسياري از ماساژ درمان هاي معروف اروپايي در آمريكا نيز مشغول كار و تعليم مي شوند.اين شكل از ماساژ صورت بيشتر جنبه زيبايي دارد تا درماني. فوايد احتمالي ماساژ صورت به روش غربي ها اين ها است: بهبود وضعيت پوست صورت و قدرت عضلات صورت، استراحت كردن و ريلكس شدن عضلات صورت و چشم، بهبود سردرد هاي تنشي و دردهاي صورت، تخفيف استرس و اضطراب و ريلكس شدن كلي بدن از نظر فيزيكي و رواني.


▪ سوال: در مشرق زمين هم ماساژ رايج است، اين ماساژ ها چه فرقي با انواع غربي آنها دارد؟
ـ فوايد احتمالي ماساژ صورت به روش شرقي شامل اين موارد است: تحريك نقاط خاص روي صورت، رهايي از فشار چشم ها، اصلاح عملكرد كبد و كيسه صفرا، تخفيف اختلالات عصبي، تخفيف احتباس آب پيش از قاعدگي و رها كردن گرفتگي بدن.


▪ سوال: آيا مي توان صورت همه افراد را ماساژ داد؟
ـ خير. در مواردي ماساژ صورت را نمي توان انجام داد. مثلا در بيماراني كه لنز تماسي به چشم دارند (بايد لنزهايشان را در آورند)، اگر روي صورت زخم باز، جوش يا بريدگي وجود داشته باشد، پوست ملتهب يا دچار خون مردگي، بافت جوشگاهي اخير وجود داشته باشد و بيماري كه مبتلا به آكنه، پسويازيس يا اگزما روي صورت است. ماساژ صورت مي تواند اين مشكلات را تشديد كند. امروزه ماساژ صورت به سبك غربي به عنوان يك اقدام زيبايي، طرفداران زيادي بين خانم ها و بعضي آقايان پيدا كرده است و به اين روش سعي مي كنند وضعيت پوستشان را بهتر كنند يا حداقل آن را بهتر احساس كنند.


▪ سوال: اخم كردن هنگام انجام كارهاي روزانه هم مي تواند زيبايي پوست را تهديد كند؟
ـ به هر حال بايد كاري كرد. بعضي چين ها ناشي از حركات مكرر و انقباضات دايم عضلات صورت است كه گاهي اين حركات از روي عادت هنگام مطالعه يا تماشا كردن تلويزيون صورت مي پذيرند و گاهي در اثر واكنش بيش از حد افراد به نور آفتاب براي مثال حين رانندگي رخ مي دهند. اگر خوب به پيشاني خود نگاه كنيد خطوط عمودي و افقي متعددي را پيدا مي كنيد كه ناشي از انقباضات عضلات پيشاني و بين ابروها به مرور زمان و در اثر تكرار انقباضات عضلاني به پوست مانند پارچه اي كه مرتب در حال اتو كردن است، چين بر مي دارد و چروك هاي پيشاني و خط اخم دايمي خواهند شد.


▪ سوال: روش هاي جايگزين ماساژ صورت براي داشتن پوستي زيبا چيست؟
ـ امروزه روش هاي گوناگوني براي بهبود وضعيت پوست و رفع چين و چروك ها وجود دارد. روش هاي كاملا علمي شامل استفاده از داروهاي فلج كننده عضلات و استفاده از مواد پركننده مانند چربي خود فرد يا ژل هاي كاملا استاندارد و ليزرهاي متعدد است كه بعضي از آنها با كمترين عوارض بهترين آثار جوان كنندگي را مي توانند براي فرد به ارمغان بياورند، اما نكته اي كه در اينجا وجود دارد اين است كه بيماران براي انجام اقدامات درماني زيبايي بايد به متخصصان پوست و مو و در مواردي كه نياز به جراحي براي مثال ليفتينگ صورت يا برداشتن پوست پلك باشد به متخصصان جراحي پلاستيك مراجعه نمايند. متاسفانه در كشور ما پزشكان عمومي با عناوين پوست، مو و زيبايي و كلماتي مانند ويژه پوست و مو اقدام به انجام ليزر درماني يا تزريقات بوتاكس يا ژل مي نمايند كه در بعضي موارد موجب ايجاد عوارض برگشت ناپذيري در افراد مي شود. اين تزريقات و همچنين ليزر درماني بايد به وسيله متخصصان پوست انجام شود تادر صورت بروز هرگونه مشكل و عارضه پزشك آگاهي و احاطه كامل علمي و عملي براي رفع آن داشته باشد.


▪ سوال: بلاخره تكليف ما چيست؟ آيا ماساژ درماني در جوان كردن پوست موثر است يا نه؟
ـ بهتر است به اين فايده اشاره كنيم كه اگر فردي هيچ بيماري پوستي در صورت خود نداشته باشد، ماساژ درماني با بهبود جريان خون و جريان لنف و مهم تر از آن با ايجاد آرامش در عضلات صورت و روان فرد مي تواند به عنوان يك اقدام مكمل در كنار توصيه هاي پزشكان متخصص، كارايي داشته باشد ولي نبايد فرد انتظار معجزه از آن داشته باشد.


▪ سوال: در مورد ماساژهايي كه هنگام ماليدن كرم آرايشي به پوست داده مي شود، چطور؟
ـ اغلب متخخصان پوست و مو عقيده دارند جهت يا روش به كار بردن كرم هاي آرايشي بهداشتي از نظر ماساژ مستقيم يا دايره اي شكل اهميتي ندارد ولي بيشتر در اين اتفاق نظر دارند كه بايد اين كار با ملايمت انجام شود تا از ايجاد كشيدگي هاي غير ضروري مكرر در پوست ممانعت به عمل آيد.


▪ سوال: پس بهترين روش ماليدن كرم هاي آرايشي و بهداشتي چيست؟
۱) به كار بردن كرم ها بهتر است از قسمت وسط صورت به بيرون باشد.

۲) بهتر است كرم ها به موازات خطوط طبيعي چوست صورت و گردن ماليده شوند، نه عمود بر آنها. به اين طريق از كشيدگي مكرر پوست بر اساس قرار گرفتن رشته هاي كلاژن آن مشخص مي شود. جهاتي كه در آن عضلات صورت مورداستفاده قرار مي گيرند، مشخص كننده جهات خطوط پوستي به صورت چين و چروك ظاهر مي شوند، پس به طور كلي فراورده هاي آرايشي بهداشتي را بايد تا حد امكان با ملايمت و به موازات خطوط طبيعي پوست و براي چين هاي صورت به كار برد.


▪ سوال: ماساژ دادن پوست صورت كودكان چطور موثر است؟
ـ ماساژ كودكان و از جمله صورت اطفال كاري بسيار جالب و فوق العاده است. ماساژ، قدرت فراواني در انتقال عشق، علاقه، درك و توجه شما به كودك تان دارد. مساله مهم در ماساژ كودك، همراه شدن شما با كودك تان و تماس عاطفي بين شما و كودك تان است كه در واقع هر دو با هم آن را انجام مي دهيد. ماساژ، شريك شدن در احساسات يكديگر است، حتي مي توان تصور كرد كه در حد صميميت و رفاقتي است بدون كلام.