سه‌شنبه 19 مارچ 2024 - 29 اسفند 1402
نقش فیبر در رژیم غذایی بیماران پی کی یو
نقش فیبر در رژیم غذایی بیماران پی کی یو
سه‌شنبه 26 خرداد 1394 - رژیم غذایی سخت کم پروتئین می تواند با افزایش خطر ابتلا به چاقی در بیماران فنیل کتونوریا (PKU) همراه باشد. مطالعات اخیر یک روند افزایش وزن بدن را برای بیماران PKU، . . .
نقش فیبر در رژیم غذایی بیماران پی کی یو

فیبر غذایی نقش مهمی در رژیم غذایی شما ایفا می کند و کمک ارزشمندی به کاهش خطر ابتلا به فشار خون، کلسترول و قند خون خواهد کرد. فیبرهای محلول با افزایش غلظت شیم (مایع مغزی اسیدی که متشکل از شیره معده و غذاهای هضم شده است و از معده به روده کوچک حرکت میکند.) به نوبه خود به کاهش جذب کربوهیدرات ها در روده کمک می کنند. علاوه بر آن، اثر بالقوه مارکرهای التهابی مانند CRP، IL-6  و TNF-آلفا را کاهش می دهند.  التهاب مزمن با انواع بیماری هایی مانند "diabesity"، که به معنای ارتباط چاقی و دیابت نوع دوم است،و عوارض ناشی از آن مرتبط می باشد.

رژیم غذایی سخت کم پروتئین می تواند با افزایش خطر ابتلا به چاقی در بیماران فنیل کتونوریا (PKU) همراه باشد. مطالعات اخیر یک روند افزایش وزن بدن را برای بیماران PKU، به ویژه در میان زنان مورد مطالعه، نشان می دهد. این مسئله که آیا چاقی این افراد مرتبط با این بیماری به عنوان یک نتیجه از درمان، با توجه به تنظیم سوخت و ساز ضعیف بدن آنهاست، هنوز ناشناخته مانده است.  مهم این است که این درمان غذایی از اصول اساسی یک رژیم غذایی متعادل و عادات غذا خوردن و فعالیت فیزیکی به منظور جلوگیری از افزایش وزن تبعیت کند.

فیبر ممکن است در پیشگیری از چاقی نقش بسزایی را ایفا کند. یک مطالعه آینده نگر اروپایی در مقیاس بزرگ با 90000 شرکت کننده نشان داد که بین مصرف فیبر در رژیم غذایی با تغییر در وزن بدن و دور کمر، یک ارتباط معکوس وجود دارد. مصرف فیبر 10 گرم بیشتر در رژیم غذایی روزانه با کاهش سالانه 77 گرم در وزن بدن و کاهش سایز 1/ سانتی متر دور کمر همراه خواهد بود. فیبر غذایی سبزیجات و میوه ها با تغییر در وزن بدن ارتباطی ندارد.  با این حال، به نظر می رسد که در مقایسه با میزان فیبر غلات، کاهش بهتری در اندازه دور کمر داشته باشند.

در نوجوانان و بزرگسالان پی کی یو مصرف ناکافی فیبر مشاهده شد ( به طور متوسط مصرف 14 گرم فیبر در روز در برابر مقدار 25 گرم توصیه شده). عدم انطباق با رژیم غذایی کم پروتئین می تواند با دریافت ناکافی مواد مغذی، از جمله فیبر در رژیم غذایی، که سرشار از فنیل آلانین هستند، مرتبط باشد.

چگونه می توان مصرف فیبر را در یک رژیم غذایی کم پروتیین افزایش داد؟

منابع مصرف فیبر طبیعی افرادی که به علت اختلال متابولیک مادرزادی یک رژیم سخت غذایی کم پروتیین را دنبال می کنند، در مواد غذایی مانند غلات سبوس دار کامل و یا میوه ها محدود شده است. بر طبق پژوهش های اخیر مصرف سبزیجات و میوه های سرشار از فیبر، تاثیر نامطلوبی در میزان فنیل آلانین خون نخواهد داشت. با اینحال نظر کشورهای مختلف در مورد اینکه مصرف سبزیجات و میوه ها در یک رژیم غذایی سخت کم پروتئین،باید آزاد باشد یا محدود، متفاوت است. این در نهایت می تواند به تفاوت مصرف میزان فیبر در کشورهای مختلف منجر شود.

مصرف مقدار فیبر کافی در یک رژیم سخت غذایی کم پروتئین می تواند با انتخاب مناسب مواد غذایی تضمین شود. محصولات غذایی کم پروتئین  MEVALIA به خصوص نان و نان جایگزین و فرمت های مختلف ماکارونی، دارای سطح بالایی از فیبر می باشند. آموزش بیمار در مورد عادات غذا خوردن و انتخاب نوع غذا و همچنین همکاری خانواده و محیط اجتماعی بیمار از پیش نیازهای اصلی برای انطباق کافی و وضعیت تغذیه ای بهینه بیماران می باشد.

منبع: http://www.mevalia.com/

مترجم: اعظم رفیعی