پنج‌شنبه 18 آوريل 2024 - 30 فروردين 1403
تفاوت بین سی وی اس و آمنیو سنتزیز
تفاوت بین سی وی اس و آمنیو سنتزیز
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - از آنجا که بسیاری از افراد انجام این گونه آزمایشات را برای خانواده های پی کی یو، در زمان بارداری لازم می دانند، بنده انجام این دو روش و خطرات احتمالی آن را در متنی که ترجمه کرده ام، شرح داده ام تا خانواده ها با آگاهی بیشتری بتوانند انتخاب کنند که آیا مایل به انجام این روش ها در زمان بارداری هستند یا نه؟
تفاوت بین سی وی اس و آمنیو سنتزیز

از آنجا که بسیاری از افراد انجام این گونه آزمایشات را برای خانواده های پی کی یو، در زمان بارداری لازم می دانند، بنده انجام این دو روش و خطرات احتمالی آن را در متنی که ترجمه کرده ام، شرح داده ام تا خانواده ها با آگاهی بیشتری بتوانند انتخاب کنند که آیا مایل به انجام این روش ها در زمان بارداری هستند یا نه؟

مترجم: اعظم رفیعی

کاربرد سی وی اس و آمنیوسنتزیز چیست؟


سی وی اس و آمنیو سنتزیز، آزمایشاتی برای تشخیص سندرم داون و اختلالات ژنتیکی نادر در جنین پیش از تولد است. در روش سی وی اس، یک نمونه کوچکی از جفت، برای آزمایش برداشته می شود، در حالیکه در روش آمنیو سنتزیز، مقدار کمی از مایع آمنیوتیک (مایعی که در رحم مادر، اطراف جنین را احاطه کرده است)، برای آزمایش برداشته می شود. سی وی اس، در هفته های 11 تا 13 بارداری انجام می شود. آمنیو سنتزیز، بعد از هفته پانزدهم بارداری انجام می شود.

سی وی اس چگونه انجام می شود؟

سی وی اس، شامل مصرف مقدار بسیار کمی از جفت در حال توسعه، در جایی که به رحم متصل است، می شود. جفت حاوی بافت هایی است که از نظر ژنتیکی، با جنین یکسان است. سی وی اس، از دو طریق قابل انجام است. در اغلب اوقات، سی وی اس از طریق شکم انجام می شود، اما گاهی اوقات هم از طریق دهانه رحم انجام می شود. انتخاب روش سی وی اس، به موقعیت جفت بستگی دارد.

با استفاده از پروب سونوگرافی برای هدایت مسیر، یک سوزن مناسب، از طریق شکم و دیواره رحم، وارد جفت می شود. یک مقدار کوچکی از بافت جفت، از طریق سرنگ مکیده می شود. پس از آن سوزن، بیرون آورده می شود و شرایط جنین از طریق سونوگرافی مشاهده می شود.

آمنیو سنتزیز چگونه انجام می شود؟

با استفاده از پروب سونوگرافی، برای هدایت مسیر و اطمینان از انتخاب فاصله مناسب از جنین، یک سوزن مناسب، از طریق پوست وارد شکم و رحم می شود. و پس از آن سوزن، وارد مایع آمنیوتیک (مایع احاطه شده در اطراف جنین)، شده و مقدار کمی از آن مایع توسط سرنگ برداشته می شود. سپس سوزن بیرون آورده می شود و شرایط جنین از طریق سونوگرافی مشاهده می شود. مایع آمنوتیک، که شامل سلول های جنین است، برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

آیا آمنیو سنتزیز دردناک است؟

کسانی که تجربه انجام این تست را داشته اند، عنوان کردند، به همام میزان که انجام یک آزمایش خون، ناراحتی دارد، انجام این آزمایش هم ناراحتی دارد. معمولا یک بی حسی موضعی برای انجام این تست نیاز است.

خطرات CVS و آمنیوسنتز چیست؟

هر حاملگی خطر سقط جنین را دارا می باشد. در روش های CVS و آمنیوسنتز که شامل قرار دادن یک سوزن از طریق دیوار رحم، می باشد، خطر اضافی سقط جنین به دلیل آسیب یا عفونت در رحم وجود دارد. خطر کلی اضافی سقط جنین در آمنیو سنتزیز، حدود 1 درصد است، و در روش سی وی اس، حدود 1 تا 2 درصد است.
یک خطر کوچک دیگر (که احتمال آن 1 در 1000 است)، برای افرادی که از روش های امنیو سنتزیز یا سی وی اس استفاده می کنند، خطر عفونت است، عفونت می تواند از طریق سوزن، که توسط آلودگی پوست یا ژل و یا سوزن سونوگرافی، آلوده شده باشد، وارد بدن شود.
این خطرات را می توان با روش استاندارد، به منظور کاهش عفونت به حداقل رساند.
دیدن لکه های خون و گرفتگی و اسپاسم برای چند ساعت پس از انجام این روش ها، طبیعی است. (تجربه علائم غیر معمول، مثل احساس لرز، از دست دادن مایع، خونریزی، یا انقباضات مکرر، نیاز به مراجعه به پزشک دارد).

آمنیو سنتزیز و سی وی اس، به چه افرادی توصیه می شود:

- افرادی که سن بالای 35 سال داشته باشند.
- افرادی که آزمون غربالگری در معرض خطر سندرم داون داشته باشند.
- افرادی که در بارداری قبلی خود، اختلال ژنتیکی را تجربه کرده اند.
- افرادی که در بستگان همسرشان، یک یا چند فرد مبتلا به اختلال ژنتیکی داشته اند، خطر ابتلای فرزندان این افراد به اختلالات ژنتیکی، بیشتر است.
- افرادی که برخی ویژگی های سونوگرافی نوزادشان غیر طبیعی است، مانند جمع شدن مایع در پشت گردن نوزاد و یا نقص قلبی مادرزادی، که نشان دهنده یک اختلال مانند سندرم داون است.

در نهایت، تصمیم نهایی برای انجام این گونه آزمایشات تشخیصی، با خود فرد است. باید به فرد زمان داده شود و در مورد خطرات این روش با فرد صحبت شود. خود فرد تصمیم می گیرد که تا چه حد خواهان اطلاعات اولیه، در خصوص اختلالات احتمالی فرزند خود است.

منبع:
http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/amniocentesis-and-
chorionic-villus-sampling-green-top