جمعه 19 آوريل 2024 - 31 فروردين 1403
قرص آسپيرين، ضد سرطان
قرص آسپيرين، ضد سرطان
دوشنبه 20 دي 1389 - قرص آسپیرین در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما جدیدا پژوهشگران دانشگاه آکسفورد به عملکرد ضد سرطانی قرص آسپیرین پی بردند.

قرص آسپيرين در موارد مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. برخي‌ها از آن زماني كه دچار سردرد شده‌اند استفاده مي‌كنند، برخي ديگر هنگام سرماخوردگي. اما جديدا پژوهشگران دانشگاه آكسفورد به عملكرد ضد سرطاني قرص آسپيرين پي بردند.
 
اسم رايج آن آسپيرين است، اما در اصل اين دارو تشكيل شده از اسيد استيل ساليسيليك. پژوهشگران بريتانيايي تحقيق درازمدتي درباره‌ي عملكرد ضد سرطاني آسپيرين انجام داده‌اند. پيتر راتول (Peter Rothwell) و تيم علمي‌اش به اين نتيجه رسيده‌اند كه اگر هر آلماني به مدت چند سال روزي يك آسپيرين مصرف كند، مي‌توان سالانه از مرگ‌هاي سرطاني بيش از ۲۰ هزار نفر جلوگيري كرد. بر اساس گفته‌ي دانشمندان، اين اولين تحقيقي است كه اثبات مي‌كند آسپيرين قادر به كاهش ميزان مرگ و مير سرطاني است. ´

كاهش ريسك مرگ سرطاني به ميزان ۲۰ درصد

پژوهشگران در اين مورد ۸ تحقيق جداگانه انجام دادند كه در آنها بيش از ۲۵ هزار نفر در دو گروه  شركت داشتند. يك گروه براي مدت ۲۰ سال قرص آسپيرين مصرف كردند، اما گروه ديگر تنها از يك شبه‌دارو استفاده كردند. نتيجه آن بود كه ريسك سرطان در گروه اول به ميزان ۲۰ درصد كاهش يافت. قدرت تاثير آسپيرين هم به مدت زمان استفاده از آن و هم به سن شركت كنندگان بستگي داشت. هر چه سن افراد بالاتر بود، تاثير ضد سرطاني آسپيرين نيز بيشتر مي‌شد.

در عين حال شركت‌كننده‌اي كه بيش از ۵ سال قرص آسپيرين مصرف كرده بود، ريسك مرگ سرطاني او بيش از ۳۰ در صد كاهش يافته بود. اما پژوهشگران مي‌گويند كه ميزان مرگ و مير سرطاني در كل كاهش يافته است. براي مثال مرگ ناشي از سرطان مري به ميزان ۶۰ درصد، سرطان روده‌ي بزرگ ۴۰ درصد، سرطان ريه ۳۰ درصد و سرطان پروستات  به ميزان ۱۰ درصد كاهش يافته است.

نقص اين تحقيق

درست است كه تاثيرات مثبت اين تحقيق طولاني مدت واضح هستند، اما با وجود اين پژوهشگران در اين مورد محتاطانه برخورد مي‌كنند. محققان موسسه‌ي هماتولوژي و انكولوژي آلمان اگرچه از نتايج اين نحقيق استقبال كرده‌اند، اما در عين حال از آن انتقاد هم مي‌كنند. به گفته‌ي آنان يك نقص بزرگ اين تحقيق آن است كه دانشمندان دز آسپيرين را مشخص نكرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه آكسفورد خود نيز در گزارشي  به بعضي نارسايي ها در اين تحقيق اعتراف مي‌كنند. آنها مي‌گويند كه اين تحقيق تنها محدود به بيست  سال پس از مصرف آسپيرين است. اما اينكه آيا  آسپيرين پس از بيست سال نيز قادر به كاهش ريسك مرگ و مير سرطاني است، هنوز مشخص نيست.

آسپيرين رقيق كننده‌ي خون

آسپيرين همانند ايبوبروفن و ديكلوفناك ضد عفونت در بدن عمل مي‌كند و در عين حال خون را نيز رقيق مي‌كند. اين عملكردهاي آسپيرين باعث مي‌شوند كه از سكته ‌جلوگيري كند. اما رقيق شدن خون توسط آسپيرين مي‌تواند باعث خونريزي‌هاي شديد نيز شود. به همين دليل پژوهشگران مطمئن نيستند كه آيا جلوگيري آسپيرين از سرطان بيشتر از ريسك عوارض ناشي از آن است يا نه.

با وجود اين نتايج، پيتر راتول مي‌گويد كه بايد از مصرف بيش از حد آسپيرين خودداري شود، اما وي در عين حال توصيه مي‌كند كه از نتايج اين تحقيق در مبارزه با سرطان بهره‌برداري شود.