سه‌شنبه 19 مارچ 2024 - 29 اسفند 1402
مصرف متعادل نمک به کاهش ریزش مو کمک می‌کند
مصرف متعادل نمک به کاهش ریزش مو کمک می‌کند
يكشنبه 26 آذر 1391 - رژیم‌های غیراصولی و سختگیرانه‌ای که نیاز کافی بدن به پروتئین را برآورده نکنند، قطعاً موجب ریزش مو می‌شوند.
رژیم‌های غیراصولی و سختگیرانه‌ای که نیاز کافی بدن به پروتئین را برآورده نکنند، قطعاً موجب ریزش مو می‌شوند.

منابع پروتئینی موجود در انواع گوشت مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات و سویا، بی‌تردید در حفظ سلامت و رشد مو، ناخن و پوست نقش مثبتی دارند و رژیم‌های غیراصولی و سختگیرانه‌ای که نیاز کافی بدن به پروتئین را برآورده نکنند، قطعاً موجب ریزش مو می‌شوند.

تا حرف از ریزش مو می‌‌شود، بعضی‌ها پای تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین و پروتئین را وسط می‌کشند و تمام تقصیر را به گردن آن می‌اندازند و برای حل این مشکل هم پیشنهاد می‌کنند تا تغذیه‌تان را درست کنید. اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند نقش مواد غذایی، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و عناصر معدنی در همه انواع ریزش مو تعیین کننده نیست؛ برای مثال مصرف دارو به تنهایی نمی‌تواند با ریزش موی وابسته به هورمون مقابله کند.

با این حال، در مواردی که رژیم‌های غذایی نامناسب یا سوءتغذیه- که معمولا در زنان بیش از مردان دیده می‌شود- باعث ریزش مو شده باشند، نقش این مواد در درمان آن پررنگ‌تر می‌شود.

بدن انسان به طور متوسط به یک گرم پروتئین به ازای هرکیلوگرم از وزن بدن در هر روز نیاز دارد؛ برای مثال شخصی با وزن 70 کیلوگرم باید روزی 70 گرم منابع پروتئینی مصرف کند.

علاوه بر آن، کلسیم و منیزیم نیز دو عنصر مهم و اساسی در سلامت پوست، مو و ناخن هستند و لبنیات، منبع سرشار این عناصر است توصیه می‌شود افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند از این منبع استفاده کنند، باید حتما از داروهای مکمل کلسیم استفاده کنند تا دچار ریزش مو و سایر عوارض نشوند.

سلنیوم نیز از عناصر مهمی است که به جذب ویتامین E و ساخته شدن آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن کمک می‌کند و در رشد مو نیز موثر است. آجیل و غذاهای دریایی حاوی مقدار زیادی سلنیوم هستند.

تعادل نمک وچربی

مصرف بیش از حد نمک نیز می‌تواند باعث افزایش کار کبد و کلیه و فرسودگی سیستم ایمنی بدن و در نهایت ریزش مو شود.

توصیه می‌شود به طور کلی غذاهای کم‌چرب مصرف کنید زیرا پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که روند طاسی در مردان با رژیم‌های کم‌چرب کند می‌شود.

غذاهای پرچرب با افزایش دادن کلسترول که خود پیش‌ساز هورمون‌های جنسی مردانه و زنانه است، می‌تواند سطح تستوسترون را بالا ببرد و باعث ریزش موها شود.