چهار‌شنبه 12 دسامبر 2018 - 21 آذر 1397
گوجه فرنگی، ضد افسردگی
گوجه فرنگی، ضد افسردگی
يكشنبه 26 آذر 1391 - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی چند بار در هفته احتمال رنج بردن از افسردگی را کاهش می‌دهد.
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی چند بار در هفته احتمال رنج بردن از افسردگی را کاهش می‌دهد.

محققان با تحلیل اطلاعات سلامت روانی و عادت‌های غذایی یک هزار نفر از مردان و زنان 70 سال و بالای آن به این نتیجه رسیدند که خوردن گوجه فرنگی از دو تا شش بار در هفته تا 46 درصد احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

نتایج این تحقیقات در مقایسه با افرادی قرار گرفته که در هفته فقط یک بار گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود جای می‌دهند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که سایر میوه‌ها و سبزیجات از چنین مزیتی برخوردار نیستند.

به نظر می‌رسد که خوردن غذاهای سالم چون کلم، هویچ، پیاز، کدو هیچ تأثیری در سلامت روانشناختی ندارد و یا تأثیر آنها بسیار اندک است.

بالای 20 درصد از افراد در مقاطعی از زندگی خود از افسردگی رنج می‌برند این میزان زنان را دو برابر مردان بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سالخوردگان بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند، چرا که وضعیت سلامتی جسمانی آنها وخیم‌تر می‌شود، برای از دست دادن عزیزان خود غم بیشتری احساس می‌کنند و از سوی دیگر احساس تنهایی با آنها همراه است.

گوجه فرنگی منبع غنی آنتی اکسیدان است که می‌تواند انسان را در مقابل برخی از بیماری‌ها محافظت کند.

گوجه فرنگی همچنین منبع خوبی برای لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که رنگ قرمز را به گوجه فرنگی می‌بخشد و به کاهش خطر سرطان پروستات و حملات قلبی کمک می‌کند.

گفته می‌شود که برخی از کشورهای مدیترانه‌ای بیشترین مصرف گوجه فرنگی را دارند.

یگ گروه از محققان چین و ژاپن به ریاست دکتر کایجان نیو از دانشگاه پزشکی تیان جین در چین با حدف بررسی گزارش‌های مقدماتی، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا لیکوپن با کاهش استرس در ارتقای سلامت روانی و جسمانی تأثیرگذار است یا به سلول‌های سالم مغز صدمه وارد می‌کند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که خوردن گوجه فرنگی دو تا شش بار در هفته احتمال ابتلا به افسردگی را نسبت به افرادی که کمتر از یک بار در هفته گوجه فرنگی مصرف می‌کنند تا 46 درصد کاهش می‌دهد.

مصرف گوجه فرنگی به صورت روزانه خطر ابتلا به استرس را تا 52 درصد کاهش می‌دهد.

محققان اظهار داشته‌اند که هنوز کاملا مطمئن نیستند که آیا لیکوپن موجود در گوجه فرنگی‌ها به طور مستقیم روی مغز تأثیر می‌گذارد یا آیا صرفا این ماده مغز را در مقابل افسردگی محافظت می‌کند.