جمعه 29 مارچ 2024 - 10 فروردين 1403
چه میوه‌هایی حساسیت‌های آلرژیك را تشدیدمی‌‎کند ؟
چه میوه‌هایی حساسیت‌های آلرژیك را تشدیدمی‌‎کند ؟
سه‌شنبه 16 آبان 1391 - آسم آلرژیک شایع‌ترین بیماری ریوی است و موز، خربزه، انگور، توت فرنگی و گوجه حساسیت‌های آلرژیک را تشدید می‌کند.
چه میوه‌هایی حساسیت‌های آلرژیك را تشدید می‌‎کند؟

مسعود علیان فوق تخصص ریه اظهار داشت: : آسم آلرژیک شایع‌ترین بیماری ریوی است و موز، خربزه، انگور، توت فرنگی و گوجه حساسیت‌های آلرژیک را تشدید می‌کند.

علیان با بیان این‌كه در تماس بودن با پر و موی حیوانات اهلی مانند مرغ، سگ و گربه و شرایط تماس با آن‌ها نیز ممكن است در افراد موجب بیماری آسم آلرژیك شود، خاطر نشان كرد: در زمان گرده افشانی گل و گیاه نیز این بیماری ریوی در افراد دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که داروهایی كه برای این بیماری تجویز می‌شود عموما در كنترل بیماری نقش دارند و ممكن است بهبودی ایجاد نكنند، گفت: آسم یك نوع بیماری در آن‌ها التهاب مزمن راه هوایی است.

این فوق تخصص ریه با اعلام این‌كه آسم كودكی ممكن است در سن بلوغ درمان شود، گفت: افرادی كه به آسم بزرگسالی مبتلا می‌شوند این بیماری ادامه دار است.
 
علیانی در مورد مصرف مواد شیمیایی شوینده‌ها بیان داشت: این نوع حساسیت ممكن است در بانوان حساسیت‌هایی را ایجاد ‌كند كه توصیه پزشكان این است كه در فضای بسته كوچک از این مواد استفاده نشود و ممكن است در ابتدا علائم آسم را ایجاد كند.
 
وی با اشاره به این‌كه آسم بیماری غیر واگیر است و ژنتیك مهمترین نقش را در این بیماری ایفا می‌كند، خاطر نشان كرد: بعضی از مواد غذایی مانند موز، خربزه، انگور، توت فرنگی و گوجه نیز حساسیت‌های آلرژیك را ایجاد می‌كنند.

علیانی با اعلام این‌كه یک الگوی فصلی در تشدید آسم وجود دارد، خاطر نشان كرد: مهر و آبان زمان تشدید علائم آسم آلرژیك است.
 
وی مناسب‌ترین راه درمان آسم را داروهای استنشاقی «اسپری» عنوان و گفت: ممكن است تفكر افراد در مورد این داروها نادرست باشد اما این دارو بی‌ضررترین داروی آسم است و عوارض جانبی آن نیز بسیار ناچیز است.

فوق تخصص ریه با تاكید بر این‌كه دارو در بخش درمان آسم نقش درمان كننده ندارد، یادآور شد: داروهای آسم بیشتر كنترل كننده بیماری هستند.

علیانی با اشاره به این‌كه داروی سالبوتامول واقعا درمان مناسبی برای این بیماری نیست، ابراز داشت: این دارو فقط التهاب را كنترل می‌كند.

وی استفاده مناسب از داروهای آسم را برای كنترل این بیماری موثر خواند و گفت: شایع‌ترین آسم همان آسم دوران كودكی است.

علیانی با اشاره به این‌كه آسم را می‌توان به سه دسته آسم آلرژیك دوران كودكی، و در بزرگسالی نیز آسم‌های آلرژیك و غیر آلرژیك تقسیم كرد، ابراز داشت: محیط، رطوبت، و عوامل آلرژیك مانند جانواران كوچك نیز در بروز این بیماری نقش دارند.
 
این عضو هیئت علمی با اشاره به این‌كه سوسک‌ها نیز در تشدید بیماری آسم آلرژیك در افراد مبتلا نقش دارند، اظهار داشت: باید مراقبت‌های بهداشتی را در این زمینه مد نظر داشت.

این فوق تخصص ریه در پاسخ به سئوالی در مورد درمان آسم از طریق داروهای گیاهی نیز گفت: طب سنتی ممكن است كمك كننده باشد اما ما این داروها را به عنوان مكمل درمان و براساس تجربه افراد تجویز می‌كنیم.