پنج‌شنبه 28 مارچ 2024 - 09 فروردين 1403
مصرف مداوم گوجه‌فرنگی و پیشگیری از سکته مغزی
مصرف مداوم گوجه‌فرنگی و پیشگیری از سکته مغزی
دوشنبه 08 آبان 1391 - با مصرف مداوم و منظم گوجه‌فرنگی خود را در برابر ابتلا به سکته مغزی بیمه کنید.
با مصرف مداوم و منظم گوجه‌فرنگی خود را در برابر ابتلا به سکته مغزی بیمه کنید.
 محققان با بررسی آزمایش خون ۱۰۳۱ مرد ۴۶ تا ۶۵ ساله در فنلاند و اندازه‌گیری میزان لیکوپن در خون آن‌ها در یک دوره ۱۲ ساله دریافتند افرادی که در وعده‌های غذایی خود، از گوجه‌فرنگی و سایر مواد غذایی حاوی آن بیشتر استفاده می‌کنند با داشتن بالا‌ترین میزان لیکوپن در خون در مقایسه با افرادی که خون آن‌ها دارای کمترین مقدار لیکوپن است تا ۵۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار می‌گیرند.
 
براساس این گزارش محققان با مشاهده داده‌های گروه مورد مطالعه از مصرف گوجه‌فرنگی و بررسی وقوع سکته‌های مغزی تنها به دلیل لخته شدن خون همچنین افرودند کسانی که خون آن‌ها حاوی بالا‌ترین سطوح لیکوپن بوده است در مقایسه با افراد با پایین‌ترین سطوح لیکوپن در خون تا ۵۹ درصد کمتر در معرض سکته مغزی قرار گرفته بودند.
 
این مطالعه همچنین با ارزیابی میزان آنتی‌اکسیدان‌های دیگر شامل آلفاکاروتن، بتاکاروتن، آلفاتوکوفرول و رتینول در خون افراد افزود که هیچ ارتباطی بین سطح آن‌ها در خون و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی مشاهده نشده است.
 
به گفته محققان با توجه به گزارشات قبلی، رعایت یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات با کاهش خطر وقوع سکته مغزی همراه است و خوردن بیش از ۵ بار میوه و سبزی در طول روز می‌تواند تعداد وقوع سکته‌های مغزی در سراسر جهان را به طور عمده‌ای کاهش دهد.