پنج‌شنبه 28 مارچ 2024 - 09 فروردين 1403
خانه را معطر كنيد
خانه را معطر كنيد
دوشنبه 20 دي 1389 - بدون استفاده از اسپری‌های خوشبو‌کننده، با ترکیب موادی که خود تهیه می‌کنید خانه را معطر و پاکیزه و به رایحه دلخواه دست پیدا کنید.

بدون استفاده از اسپري‌هاي خوشبو‌كننده، با تركيب موادي كه خود تهيه مي‌كنيد خانه را معطر و پاكيزه و به رايحه دلخواه دست پيدا كنيد.

با توجه به نقش حس بويايي، تاثيري كه خانه تميز و معطر در سلامت فكري و جسمي ما دارد بر كسي پوشيده نيست. طبيعت را دوست داشته باشيم و از مواد طبيعي براي اين منظور استفاده كنيم.

 با تركيب مساوي آب ليمو و آب و ريختن آن‌ها داخل يك اسپري تميز و خالي‌، مي توانيد يك يا دو بار در هفته براي ايجاد رايحه‌اي خوش آن را در جاهاي مختلف خانه ريخته يا هنگام آشپزي براي خلاص شدن از بوي غذايي كه حتي به نسوج پرده و فضاي آشپزخانه نفوذ مي‌كند، استفاده كنيد.

 روش ديگر استفاده از كمي دارچين، ميخك، زنجبيل تازه و سبزي‌هاي معطر داخل كمي آب و حرارت دادن آن‌هاست. براي آن كه رايحه‌اي خنك و تابستاني داشته باشيد.

 براي معطر كردن فوري اتاق‌ها، گلوله‌هاي پنبه را داخل مخلوط وانيل يا اسانس دلخواه فرو ببريد. آن‌ها را داخل ظرفي زيبا قرار داده و در هر جايي كه دوست داريد، بگذاريد.

براي خوشبو شدن فضا و محيط خانه مي توانيد به روش زير عمل كنيد :

در يك نعلبكي كمي ادكلن خوشبو ريخته ويك حبه قند چهار گوش در آن بيندازيد ، طوري كه ادكلن را خوب جذب كرده وقند خيس شود ، سپس قند را آتش بزنيد و وقتي ادكلن تمام شد قند را خاموش كنيد . با اين تدبير فضاي خانه بسيار معطر خواهد شد .

چند برگ نعنا نيز به 8 پيمانه آب اضافه كنيد، بعد از آن كه مخلوط كمي جوشيد حرارت را كم كنيد. مي‌توانيد روغن‌هاي خاصي به آن اضافه كرده يا به تنهايي استفاده كنيد.

 هر درخت اكسي‍ژن لازم براي دو نفر را توليد مي كند. طبق تحقيق ناسا، برخي گياهان آپارتماني به دفع سموم خطرناك موجود در خانه كمك زيادي مي‌كنند. مطالعات ناسا سه نوع آلوده‌كننده داخل خانه يعني تري كلرواتيلن، فرمالدهيد و بنزن را تاييد  و ضرورت نگه‌داري به طور متوسط 15 گياه را تاييد مي‌كند. كار گياه كه در واقع فيلتر طبيعت است، توليد اكسيژن، دور كردن آلوده كننده‌ها از هواي خانه، ايجاد رطوبت لازم و جذب آلودگي‌هاست.

لابد براي شما هم پيش آمده كه وقتي ميوه ها را در قسمت جا ميوه اي پايين يخچال قرار مي دهيد بعد از چند روز كم كم شروع به كپك زدن كرده وخراب مي شوند .علت آن هم آبي است كه بتدريج در جا ميوه اي جمع مي شود و نيز رطوبت دائمي يخچال . چنانچه يك قطعه اسفنج –چه طبيعي وچه مصنوعي –را در جاميوه اي قرار دهيد رطوبت وآبها را جذب كرده ومانع كپك زدگي ميشود .

براي زود جوش آمدن آب سماور،ابتدا آن را تا نيمه از آب پر كنيد و پس از گرم شدن، بقيه آب را به آن اضافه كنيد.

براي شستن ليوانها وفنجانهاي شيشه اي خود كه براثر خوردن چايي ، كدر و بد منظره شده اند مي توانيد هفته اي يكبار همه ليوان ها را در محلول سركه و نمك خيسانده ، بعد شسته و آبكشي نماييد تا درخشندگي روز اول خود را پيدا كنند .

استفاده بهينه از سبزي خشك  چناچه قصد استفاده  از سبزي خشك در غذاها را داريد ، توصيه مي كنيم حدود سه –چهار ساعت قبل سبزي ها را درون آب سرد خيس كنيد تا بتدريج نرم شده و به صورت سبزي تازه در آيند ..

چنانچه در پيك نيك قصد كرديد در قابلمه ، ماهيتابه يا كتري خود ، روي زغالهاي صحرايي غذا درست كنيد، و نگران سياه شدن بيرون ظرف خود هستيد ، توصيه مي كنيم به پشت ظروف خود كمي خمير ريش تراشي بماليد . با اين تدبير سياهي ناشي از دود زغال و اجاق به راحتي پاك خواهد شد ، بدون آنكه خراشي به ظروف شما وارد شود .