جمعه 26 آوريل 2024 - 07 ارديبهشت 1403
معلوليت از عوارض ابتلا به «پي.كي.يو» است
معلوليت از عوارض ابتلا به «پي.كي.يو» است
چهار‌شنبه 10 خرداد 1391 - يافته‌هاي اخير محققان دانشگاه هاروارد در آمريكا و دانشگاه واگنينگن در هلند نشان داد نوشيدن سه ليوان شير كم چرب، خطر حمله قلبي را تا 18 درصد كاهش مي‌دهد.

نوشيدن روزانه سه ليوان شير، خطر حمله قلبي را تا 18 درصد كاهش مي‌دهد

يافته‌هاي اخير محققان دانشگاه هاروارد در آمريكا و دانشگاه واگنينگن در هلند نشان داد نوشيدن سه ليوان شير كم چرب، خطر حمله قلبي را تا 18 درصد كاهش مي‌دهد.به گزارش ايسنا، اين پژوهش 30 مرداد ماه امسال (23 آگوست 2011) در نشريه «امريكن جورنال» كه از معتبرترين مراجع تغذيه‌اي جهان به شمار مي‌رود به چاپ رسيد شامل 17 مطالعه از آمريكا، اروپا و ژاپن است.سيدني شواتيزر، مدير فني پايگاه جهاني لبنيات مي‌گويد: شير و لبنيات از مغذي‌ترين و سالم‌ترين غذاهاي موجود به شمار مي‌روند كه سرشار از مواد مغذي طبيعي از قبيل كلسيم، پتاسيم، پروتئين و ... هستند.يافته‌هاي يك مطالعه انجام شده ديگر كه در مجله آمريكايي «تغذيه باليني» انتشار يافت،‌ نيز نشان داد: مصرف كلسيم لبنيات با رژيم غذايي كه منجر به كاهش وزن مي‌شود ارتباط دارد.در اين مطالعه بيش از 300 مرد و زني كه افزايش وزن داشتند به مدت دو سال مورد آزمايش قرار گرفتند يافته‌هاي اين پژوهش‌ نشان داد گروهي كه بيشترين كلسيم را از طريق مصرف لبنيات دريافت كرده بودند 38 درصد بيش از عده‌اي كه كمترين ميزان كلسيم را از اين طريق دريافت كرده بودند كاهش وزن داشته‌اند.يك پژوهش ديگر در مورد لبنيات كه در سال 2010 صورت گرفت، بر اين باور قديمي كه لبنيات موجب ابتلا به بيماري قلبي مي‌شود خط بطلان كشيد.بر اين اساس پژوهشگران آمريكايي 25 مورد مطالعاتي را كه شامل 350 هزار نفر مي‌شود مورد آزمايش قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند كه مصرف چربي‌هاي اشباع شده رژيمي با خطر بيماريهاي قلبي – عروقي ارتباط ندارد.همچنين طي يك آزمايش روي 23 هزار و 366 مرد سوئدي مشخص شد مصرف روزانه كلسيم بيش از ميزان توصيه شده مي‌تواند خطر يا مرگ ناشي از بيماريهاي قلبي و سرطان را تا 25 درصد كاهش دهد.نتايج اين پژوهش نيز در مجله آمريكايي بيماريهاي همه گير به چاپ رسيده است.

براي پيشگيري از سرطان سينه، گردو بخوريد

گردو ارزش تغذيه‌اي بسيار بالايي دارد و از نظر پزشكي براي بدن بسيار مفيد است. براي مثال در درمان سردردها، جلوگيري از طاسي و حتي تاثيرگذاري روي توان باروري موثر است.

به گزارش ايسنا، اين بار نيز نتايج يك مطالعه پزشكي جديد تاييد كرد كه مصرف مقادير متوسطي گردو به عنوان بخشي از رژيم غذايي روزانه و دائمي مي‌تواند خطر بروز سرطان سينه را در زنان كاهش دهد.پزشكان دانشگاه مارشال دريافته‌اند كه مصرف دوز روزانه گردو، ميزان رشد تومورهاي سرطان سينه را در موشهاي آزمايشگاهي كاهش مي‌دهد.به گفته اين پزشكان، گردو نه تنها احتمال بروز تومورهاي سرطاني را كاهش مي‌دهد بلكه در عين حال پس از ابتلا از تعداد و اندازه آنها نيز مي‌كاهد.به گزارش روزنامه ايدينپدنت، اين پزشكان تاكيد كردند مصرف گردو در كاهش احتمال بروز اين سرطان حتي در افرادي كه زمينه مستعد ژنتيكي براي ابتلا به سرطان سينه دارند هم موثر است.گردو منبع غني ازاسيدهاي چرب امگا – 3، آنتي اكسيدان‌ها و فيتواسترول‌ها است كه همگي خطر ابتلا به اين سرطان را كاهش مي‌دهند.

ترس مادران و كمبود ماما مهمترين عوامل افزايش سزارين در كشور

ترس مادران از زايمان طبيعي و كمبود تعداد ماماها در مراكز درماني از مهمترين عواملي هستند كه ايران را در زمره كشورهايي با آمار سزارين بالا قرار داده است.

به گزارش ايسنا،‌ دكتر ناهيد خداكرمي دبير علمي گروه مامايي در نهمين كنگره بين‌المللي زنان و مامايي ايران كه از 17 تا 20 آبان ماه سال جاري برگزار مي‌شود با بيان خبر فوق گفت: متاسفانه امروز شاهديم كه زايمان طبيعي در كشورمان رو به فراموشي گذاشته مي‌شود و يك ميل غيرطبيعي به سمت و سوي تولد به روش جراحي يا همان سزارين در حال افزايش در جامعه مي‌باشد و اين در حالي است كه هم به لحاظ علمي و هم شرعي و حقوقي لازم است حتي الامكان تولد كودك از راه طبيعي يا همان كانال زايمان صورت گيرد ولي به دلايل مختلف از جمله عدم مراقبت‌هاي حين زايمان به صورت نفربه نفر كه به دليل كمبود ماماها در مراكز بيمارستاني و دانشگاهي مي‌باشد اين امر به گونه‌اي است كه در حال حاضر به ازاي هر 8 مادر بستري، يك ماما حضور دارد و با توجه به اينكه مادران تمايل دارند مورد توجه خاص قرار گرفته و تمام مسائل و مشكلات مرتبط با زايمانشان به صورت مستقيم برآورده شود با اين شرايط ترجيح مي‌دهند تقاضاي سزارين بدهند.

خداكرمي از برگزاري پانل بررسي زايمان فيزيولژيك، طب مكمل در زنان و مامايي و بايدها و نبايدهاي سزارين و همچنين پانل بررسي اختلالات جنسي در جريان نهمين كنگره بين‌المللي زنان و مامايي ايران كه از 17 تا 20 آبان ماه سال جاري در مركز همايشهاي رازي تهران برگزار مي‌شود به عنوان راهكاري مثبت براي توجه هرچه بيشتر همكاران و خصوصا مسولان به بحث مزاياي زايمان طبيعي در كشور اشاره كرد.

معلوليت از عوارض ابتلا به «پي.كي.يو» است

رئيس انجمن پي.كي.يو ايران گفت: غربالگري نوزادان عليه اين بيماري را هرچه سريعتر سراسري كنيم چون با گذشت هر روز به تعداد مبتلايان به پي. كي. يو افزوده مي‌شود.

دكتر جلال كوچمشگي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: غربالگري همگاني بيماريهايي مانند پي. كي. يو جزو حقوق يك نوزاد است و اين كار در ايران به راحتي و با هزينه‌اي اندك قابل انجام است و موجب پيشگيري از ابتلاي بيمار به عوارض پي. كي. يو مي‌شود.وي در ادامه گفت: غربالگري نوزادان عليه پي. كي. يو از سال 86 در برخي از استانهاي كشور آغاز شده است ولي با وجود وعده وزارت بهداشت نسبت به سراسري كردن اين كار هنوز غربالگري پي.كي.يو سراسري نشده است. اين در حاليست كه از شروع غربالگري اين بيماري در جهان 60 سال مي‌گذرد و در حال حاضر در منطقه خاورميانه بسياري از كشورها اين كار را انجام مي‌دهند.رئيس انجمن پي. كي. يو افزود: كشورهاي حاشيه خليج فارس مانند قطر، بحرين، امارات و عمان و كشور تركيه نوزادان خود را غربالگري مي‌كنند و حتي برخي مناطق تركيه كيت غربالگري را از ايران مي‌خرند.وي درباره عوارض غربالگري نشدن نوزادان در زمينه ابتلا به پي. كي. يو گفت: ابتلا به معلوليت‌هاي جسمي و ذهني از عوارض انجام نشدن اين كار است و هرچه اين بيماري ديرتر تشخيص داده شود، ميزان معلوليت تشديد مي‌شود بگونه‌اي كه برخي از اين بيماران حتي قادر به حرف زدن نيستند و نمي‌توانند يك عمليات ذهني ساده مانند جمع كردن دو عدد با همديگر را انجام دهند.كوچمشگي در پايان در باره هزينه‌هاي صرف شده براي درمان مبتلايان به پي. كي. يو اظهار كرد: اگر ابتلا به اين بيماري زود تشخيص داده نشود، بيماران بايد ساليان متمادي دوره‌هاي كاردرماني، گفتاردرماني و روان درماني را پشت سر بگذارند.