جمعه 29 مارچ 2024 - 10 فروردين 1403
غربالگري پي.ك.يو مانند واكسيناسيون ضروري  است
غربالگري پي.ك.يو مانند واكسيناسيون ضروري است
يكشنبه 21 اسفند 1390 - رييس انجمن پي.كي.يو ايران با بيان اين كه غربالگري همگاني نوزادان عليه پي.كي.يو مانند واكسيناسيون ضروري و نجات بخش است،‌ گفت: غربالگري نوزادان باعث تشخيص به‌ موقع ابتلاي آنان به اين اختلال متابوليک مي‌شود

غربالگري پي.ك.يو مانند واكسيناسيون ضروري  است

رييس انجمن پي.كي.يو ايران با بيان اين كه غربالگري همگاني نوزادان عليه پي.كي.يو مانند واكسيناسيون ضروري و نجات بخش است،‌ گفت: غربالگري نوزادان باعث تشخيص به‌ موقع ابتلاي آنان به اين اختلال متابوليک مي‌شود بنابراين با استقبال از تلاش‌هاي وزارت بهداشت در اين زمينه در سال‌هاي اخير از وزير بهداشت مي‌خواهيم كه اين كار در سال آينده در سراسر كشور انجام شود.

دكتر جلال كوچمشگي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افزود: سال‌هاست كه منتظر سراسري شدن غربالگري پي.كي.يو در كشور هستيم و به تازگي خبر رسيده است كه در استان‌هايي مانند استان مركزي اين كار شروع شده است.

وي با بيان اينكه غربالگري پي.كي.يو بسيار ارزان قيمت و با گرفتن يک قطره خون از پاشنه پاي نوزاد قابل انجام است، تاكيد كرد: در صورت سراسري شدن غربالگري پي.كي.يو هرسال از ابتلاي دست كم 250 نوزاد به عوارض اين اختلال متابوليک پيشگيري مي‌شود و آنان مي‌توانند به عنوان انسان‌هايي کاملا سالم زندگي كنند. در غيراين صورت ممكن است آنان به تدريج دچار ناتواني شديد جسمي و ذهني ‌شوند و خود و خانواده‌هايشان را دچار مشكلات فراواني كنند.

كوچمشگي از زوج‌هاي جوان بويژه مادران باردار که در انتظار تولد نوزاد هستند خواست با درک ضرورت غربالگري پي کي يو براي حفظ سلامت فرزندشان حتما اين آزمايش را در هفته اول پس از تولد روي نوزاد انجام دهند و در صورت مثبت بودن نتيجه آزمايش، تدابير درماني لازم را دنبال کنند.

رييس انجمن پي.كي.يو ايران با انتقاد از عملكرد رسانه‌ها در زمينه مبتلايان به پي.كي.يو گفت: تصوير درستي از مبتلايان به پي.كي.يو در رسانه‌هاي جمعي ارايه نمي‌شود و آنان به عنوان بيماراني به تصوير در مي‌آيند كه شايسته ترحم و دلسوزي هستند. اين در حاليست كه پي.كي.يو يك بيماري نيست بلكه نوعي اختلال متابوليك ارثي است و فرد مبتلا در صورت رعايت رژيم غذايي مناسب، دچار هيچ گونه معلوليتي نمي‌شود.
كوچمشگي در پايان با بيان اينكه اين افراد مي‌توانند براي جامعه خود موثر باشند، اظهار كرد: اگرچه برخي از مبتلايان به پي.كي.يو به علت انجام نشدن غربالگري و اقدامات درماني به موقع، دچار عوارض ذهني و جسمي شده‌اند اما نبايد انگ ناتواني به آنان زد چرا كه اين كار باعث بروز مشكلاتي براي اين افراد در اجتماع مي‌شود.
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران