جمعه 03 مي 2024 - 14 ارديبهشت 1403
 گل‌ها را با چشم كاملا باز بو كنيد!
گل‌ها را با چشم كاملا باز بو كنيد!
دوشنبه 15 اسفند 1390 - تحريك قشر بينايي مغز مي‌تواند حس بويايي فرد را افزايش دهد. اين يافته جالب كه براي اولين‌بار اثر متقابل ميان بخش‌هاي حسي مغز را اثبات مي‌كند، نشان مي‌دهد همگي ما به درجاتي از حس‌آميزي مبتلا هستيم!

گل‌ها را با چشم كاملا باز بو كنيد!


تحريك قشر بينايي مغز مي‌تواند حس بويايي فرد را افزايش دهد. اين يافته جالب كه براي اولين‌بار اثر متقابل ميان بخش‌هاي حسي مغز را اثبات مي‌كند، نشان مي‌دهد همگي ما به درجاتي از حس‌آميزي مبتلا هستيم!

پژوهش تازه‌اي نشان مي‌دهد تحريك قشر بينايي مغز با يك محرك الكتريكي مي‌تواند حس بويايي فرد را افزايش دهد. اين يافته جالب كه براي اولين‌بار چنين ارتباطي را ميان بخش‌هاي گوناگون حسي مغز نشان مي‌دهد، باعث خواهد شد محققان در شناخت كنوني خود از پيچيدگي‌هاي زيست‌شناختي حواس گوناگون در مغز تجديدنظر كنند.


كريستوفر پك از بخش عصب‌شناسي دانشگاه مك‌گيل و محقق ارشد اين پژوهش مي‌گويد: «مي‌دانيم كه بخش‌هاي تخصصي متعددي در مغز ما وظيفه دريافت حواس گوناگون مانند چشايي، بويايي، بينايي و ... را به عهده دارند و تركيبي از داده‌هاي دريافت شده توسط اين مراكز است كه درك ما را از جهان پيرامون شكل مي‌دهد.

 
اما چطور اين اتفاق در مغز مي‌افتد؛ به عبارت بهتر احتمال اثر گذاشتن يك حس روي حس‌هاي ديگر چقدر است؟ ما با تحريك حس بينايي به نتايج شگفت‌انگيزي رسيديم و ديديم كه تحريك اندك اين حس هم مي‌تواند به حس بويايي براي درك بهتر بوها كمك كند و اين نشان مي‌دهد تأثير متقابل حس‌ها در مغز از آنچه كه تاكنون تصور مي‌شده به مراتب بيشتر است و در همه انسان‌ها وجود دارد».


يوهان لندستورم از مركز حواس شيميايي مونل مي‌گويد: «اين تداخل حسي را كه مي‌تواند با تحريك يك حس به تحريك خودبه‌خودي و غيرارادي حس ديگري منجر شود، به عنوان «هم‌حسي» يا «حس‌آميزي» مي‌شناسيم و مي‌تواند در فرد باعث شود رنگ اعداد را ببيند، بوها را بشنود يا كلمات را بو كند اما اين تحقيق نشان مي‌دهد تمامي ما انسان‌ها به درجاتي از اين اختلال مبتلا هستيم».

به گزارش ساينس ديلي، اين محققان براي انجام آزمون از TSM يا تحريك مغناطيسي جمجمه كه به كمك آن مي‌توان بخش خاصي از قشر مغز را به شيوه‌اي غيرتهاجمي تحريك كرد، استفاده كردند. آنها از داوطلبان خواستند قبل و بعد از تحريك قشر بينايي مغز آزمون بويايي ثابتي را انجام دهند. از آنجا كه TSM به دقت مي‌تواند منطقه مغزي هدف را تحت‌تأثير قرار دهد، بهبود حس بويايي افراد نشان مي‌داد كه تداخل ميان حس بينايي و بويايي وجود دارد.

جالب است بدانيد اين تداخل ميان حس شنوايي و بويايي وجود نداشت و به همين دليل محققان حدس مي‌زنند اين حس بينايي است كه نقش مهمي را در تركيب داده‌هاي حاصل از حواس ديگر بازي مي‌كند و مي‌تواند با تداخل، اثر آنها را تقويت كند. فكر نمي‌كنيد از اين به بعد بهتر باشد گل‌ها را با چشم‌هاي باز بو كنيم؟