جمعه 17 مي 2024 - 28 ارديبهشت 1403
اضطراب تهديدي براي زنان نابارور
اضطراب تهديدي براي زنان نابارور
چهار‌شنبه 05 بهمن 1390 - يافته‌هاي يك بررسي نشان داد: افراد نابارور از نظر رواني نيازمند مراقبت هستند و دريافت درمان‌هاي حمايتي در زمينه مسائل رواني کمک قابل توجهي جهت حل مشکل اين گروه است.
اضطراب تهديدي براي زنان نابارور

يافته‌هاي يك بررسي نشان داد: افراد نابارور از نظر رواني نيازمند مراقبت هستند و دريافت درمان‌هاي حمايتي در زمينه مسائل رواني کمک قابل توجهي جهت حل مشکل اين گروه است.

ناباروري تجربه عاطفي دردناکي است، واکنش زوجين در مقابل اين احساس اندوه به شکل مشکلات روان شناختي از قبيل اضطراب، افسردگي و کاهش در عملکرد شخص بروز مي‌كند.

تعيين ميزان اضطراب، افسردگي و رضايت از زندگي زناشويي در زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروري بيمارستان وليعصر (عج) و مقايسه آن با زنان بارور شرق تهران هدف از انجام يك مطالعه است كه توسط محققان پژوهشکده بيوتكنولوژي توليدمثل، پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي ابن‌سينا طراحي و اجرا شد.

اين مطالعه از نوع توصيفي مقايسه‌اي است که در آن ميزان اضطراب، افسردگي و رضايت از زندگي زناشويي در 60 نفر شامل 30 زن نابارور و 30 زن بارور انتخاب شده به روش نمونه گيري در دسترس، مورد بررسي و مقايسه قرار گرفت.

اطلاعات اوليه شامل سن، مدت ناباروري، مدت ازدواج، تعداد فرزندان، شغل و ميزان تحصيلات ثبت شد. گردآوري داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌هاي افسردگي بک، اضطراب زانگ و رضايت زناشويي انريچ صورت گرفت.

داده‌ها به وسيله آزمون‌هاي استنباطي (مجذور کاي، تي مستقل، من ويتني، دقيق فيشر، رگرسيون لجستيک چندگانه) و با استفاده از نرم‌افزار SPSS ويرايش 18 مورد بررسي قرار گرفت، P کمتر از 5 درصد معني‌دار در نظر گرفته شد.

نتايج اين بررسي‌ها نشان داد: اضطراب و افسردگي در زنان نابارور به طور معني داري بيشتر از زنان بارور بود  اما تفاوت معني داري در رضايت زناشويي کلي بين دو گروه مشاهده نشد. اضطراب و افسردگي در هيچ يك از گروه‌ها با سن و مدت ازدواج ارتباط نداشت؛ اما رضايت جنسي در زنان نابارور با افزايش سن و مدت ازدواج، بيشتر از زنان بارور بود.

اضطراب، افسردگي و رضايت زناشويي در هر دو گروه با تحصيلات ارتباط معني داري نشان نداد؛ ولي مدت ناباروري در زنان نابارور با وجود عدم ارتباط با اضطراب و افسردگي، در رضايت جنسي تاثير داشت.

همچنين اضطراب در هيچ يک از دو گروه با شغل مرتبط نبود؛ اما شغل، با افسردگي و رضايت زناشويي صرفا در زنان نابارور ارتباط معني دار را نشان داد. افسردگي و روابط جنسي در زنان نابارور خانه دار بيشتر از زنان ناباور شاغل بود.

زنان نابارور از نظر رواني نيازمند مراقبت هستند و دريافت درمان‌هاي حمايتي در زمينه مسائل رواني کمک قابل توجهي جهت حل مشکل اين گروه است.