جمعه 17 مي 2024 - 28 ارديبهشت 1403
تلخي دهان ازعلائم ابتلا به ريفلاكس است
تلخي دهان ازعلائم ابتلا به ريفلاكس است
چهار‌شنبه 05 بهمن 1390 - يك فوق تخصص گوارش گفت: هفته‌اي يك بار دچار ريفلاكس شدن، حالتي طبيعي محسوب مي‌شود اما اگر فرد دفعات بيشتري دچار ريفلاكس شود بايد براي درمان به پزشك مراجعه كند.
تلخي دهان ازعلائم ابتلا به ريفلاكس است

يك فوق تخصص گوارش گفت: هفته‌اي يك بار دچار ريفلاكس شدن، حالتي طبيعي محسوب مي‌شود اما اگر فرد دفعات بيشتري دچار ريفلاكس شود بايد براي درمان به پزشك مراجعه كند.

دكتر همايون واحدي افزود: سوزش پشت جناغ، تلخي دهان بر اثر برگشت اسيد، سرفه‌هاي شبانه و بي‌موقع، اشتباه شدن درد اين بيماري با عوارض قلبي وبرخي مواقع گرفتگي صدا از جمله علائم ريفلاكس است.

وي تاكيد كرد: اگر بيمار به هر يك از اين عوامل دچار باشد ممكن است به ريفلاكس مبتلا شده باشد. به عنوان نمونه تلخي دهان كه به ترش كردن معروف است به تنهايي علامت ابتلا به اين بيماري محسوب مي‌شود.

اين فوق تخصص گوارش با بيان اينكه ريفلاكس در ايران شيوع زيادي دارد، اظهار كرد: 20 تا 30 درصد از افرادي كه به مطب‌هاي پزشكان گوارش مراجعه مي‌كنند به اين بيماري مبتلا هستند.

وي درباره راه‌هاي پيشگيري از مبتلا نشدن به ريفلاكس گفت: جلوگيري از ابتلا به چاقي، پرخوري نكردن، تند تند غذا نخوردن، مصرف نكردن سيگار و قرص‌هاي شل كننده دريچه پاييني مري که در محل اتصال مري به معده قرار دارد، استفاده نكردن از غذاهاي پرچرب و شيرين از راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است چون اين گونه غذاها باعث شل شدن دريچه مري و برگشت اسيد مي‌شوند.

اين فوق تخصص گوارش تاكيد كرد: لازم است افراد غذاهاي پرحجم نخورند، به عنوان نمونه مي‌توانند به جاي سه بار غذا خوردن در شبانه‌روز، شش وعده غذا با حجم كمتر مصرف كنند علاوه بر آن يك ساعت پيش از غذا يا دو ساعت پس از آن آب بنوشند چرا كه هر عاملي كه حجم معده را پر كند احتمال برگشت اسيد را افزايش مي‌دهد.

واحدي در پايان اظهار كرد: لازم است افراد دو تا سه ساعت پس از صرف غذا بيدار باشند و دراز نكشند. علاوه بر آن كساني كه به طور مكرر دچار ريفلاكس مي‌شوند هنگام خواب شبانه، به گونه‌اي بخوابند كه سر و تنه آن‌ها 20 تا 30 درجه بالاتر از سطح زمين باشد.