سه‌شنبه 23 آوريل 2024 - 04 ارديبهشت 1403
پوستم خشك است، چرا؟
پوستم خشك است، چرا؟
دوشنبه 20 دي 1389 - در این قسمت توصیه های غذایی و گیاهان دارویی موثر را دردرمان خشکی پوست برای شما بیان می کنیم.

خشكي پوست يك بيماري واحد نيست؛ بلكه واژه ‌اي است كه به طور كلي، به پوستي اطلاق مي‌ شود كه در لمس و معاينه، خشن و خشك است و نمايي كدر و پوشيده از پوسته‌ هاي ظريف و گاهي ترك‌‌ خورده دارد. عوامل و بيماري ‌هاي متعددي هستند كه مي ‌توانند موجب بروز پوست خشك شوند....

 شايد تغييرات فصلي و آمدن پاييز و زمستان به شيوع بيشترخشكي پوست منجر شود ولي مهم ‌ترين عامل ايجاد خشكي پوست، بالا رفتن سن است. اين مشكل با افزايش سن بيشتر مي ‌شود چون اختلالات جزيي ‌اي كه در ساختمان و عملكرد پوست در افراد مسن ايجاد مي ‌شود و همچنين كاهش ميزان آب لايه‌ هاي سطحي پوست موجب مي ‌شود تقريبا تمام افراد مسن به‌ طور طبيعي با اين مشكل مواجه شوند و اين خشكي در قسمت قدامي ساق ‌پاهاي شان به خوبي قابل رويت است. گاهي اين خشكي همراه با خارش شديد است و البته اين حالت به خوبي به مرطوب ‌كننده ‌ها جواب مي ‌دهد.

خشكي پوست هم مانند هرعلامت يا بيماري ديگري مي تواند در اثر يك عامل يا چند عامل به وجود بيايد. بايد عامل اصلي به ‌وجود آورنده را شناخت و درمان مناسبي براي آن تجويز كرد.

اصل كلي براي درمان خشكي پوست عبارت است از مشخص كردن عامل اصلي ايجادكننده خشكي پوست و حذف آن. يعني امكان دارد شما دچار اختلالي در غدد دروني بدن باشيد، مانند كم ‌كاري تيروييد، تا اين عامل تشخيص داده نشود درمان اصلي صورت نمي ‌گيرد.چون مشكل تيروييد مي ‌تواند با خشكي پوست و ريزش موها و تورم پوست همراه باشد. در اين موارد علاوه بر استفاده از مرطوب ‌كننده‌ها، با تصحيح عملكرد غده تيروييد از طريق تجويز داروهاي مخصوص، درمان خواهيد شد. گاهي امكان دارد به بيماري كبدي و كليوي دچار باشيد. كساني كه به نارسايي مزمن كليه مبتلا هستند يا دياليز مي ‌شوند، ممكن است همراه با خشكي پوست دچار خارش شديد هم باشند. در اين افراد پزشك با استفاده از نوردرماني خارش را كم مي ‌كند. حتي‌ امكان دارد به دليل استفاده از استخرهاي آب‌ گرم همراه با كلر كه يك تركيب خشك ‌كننده است پوست شما خشن و خشك شده باشد. در اين مورد توصيه مي ‌كنم پس از استخر، با‌‌‌ آب ‌ولرم دوش بگيريد و بدن را با مواد پاك ‌كننده ملايم بشوييد و سپس با حوله خشك كرده و ظرف 3 يا 4 دقيقه پس از خشك كردن پوست از تركيبات مرطوب كننده استفاده كنيد. بايد به ‌طور متوسط 2 يا 3 بار در روز پوست خود را با مرطوب ‌كننده‌ ها نرم كنيد.

اصل بعدي درمان تنظيم ميزان رطوبت محل كار يا منزل است و اين كه دقت كنيد هرگز هنگام شست‌ وشو از تركيبات پاك‌ كننده قوي استفاده نكنيد و در مورد نوع صابون يا شامپوي خود با پزشك تان مشورت كنيد.

درمان خشكي پوست

در اين قسمت توصيه هاي غذايي و گياهان دارويي موثر را دردرمان خشكي پوست براي شما بيان مي كنيم.

* بهترين دارو براي لب هاي خشك و ترك خورده، مخلوط شير و چند قطره گلاب و آب ليموترش است كه بهتر است هر شب قبل از خوابيدن اين محلول را به لب هاي خود بماليد.

بعد از تميز كردن پوست خود، آن را مرطوب كنيد تا خشك نشود. يك محلول مرطوب كننده يا روغن مخصوص صورت استفاده كنيد كه داراي مواد مغذي و طبيعي باشد. هرگز از كرم هاي جامد استفاده نكنيد.

* از دستگاه بخور يا سماور يا يك ظرف آب روي شوفاژ براي مرطوب كردن هواي اتاق به خصوص در زمستان استفاده كنيد. اين كار باعث مي شود پوست آب كمتري از دست بدهد.

* در محيط هاي خيلي گرم قرار نگيريد. از تغييرات ناگهاني دما خودداري كنيد. پوست خود را از تماس با باد و نور خورشيد هم محافظت كنيد. به ياد داشته باشيد كه پوست در اثر خشك شدن بسيار آسيب پذير و حساس مي شود.

* در هواي سرد زمستاني كه باد هم مي وزد، حتماً يك كرم مرطوب كننده به صورت خود بماليد، زيرا سرما باعث تبخير آب از پوست مي شود. باد هم سرعت تبخير را افزايش مي دهد.

* در شب براي شستن كرم، يك تميز كننده روغني استفاده كنيد در اين مورد كِِرِم بچه مناسب تر است.

* حداقل نيم ساعت قبل از خوابيدن، كرم مخصوص شب بماليد. اگر بعد از زدن كرم فوراً بخوابيد، پوست نازك اطراف چشم هاي شما متورم خواهد شد.

يك بار در هفته براي روشن شدن پوست، از ماسك مخصوص صورت استفاده كنيد.

براي تهيه اين ماسك :

يك قاشق مربا خوري خاك رس سبز رنگ و يك قاشق مرباخوري عسل را مخلوط كنيد. اين مخلوط را به صورت خود بماليد ولي مواظب باشيد اطراف چشم ها نماليد. ??دقيقه صبر كنيد و سپس با آب ولرم صورت خود را بشوييد. در حالي كه پوست صورت كمي مرطوب است، يك مايع نرم كننده يا روغن طبيعي مخصوص به صورت خود بماليد.

* وقتي پوست ترك برمي دارد، مصرف آب و اسيدهاي چرب ضروري را افزايش دهيد. هميشه پوست خود را چرب كنيد و از تماس با مواد مضر محافظت كنيد.

* براي از بين بردن خشكي پوست انگشتان دست، كرم گل هميشه بهار و ويتامين E را استفاده كنيد. موقع خواب اين مخلوط را به پوست دست خود بماليد و تمام شب دستكش هاي نايلوني بپوشيد تا كرم به جايي ماليده نشود.

* هرگز سيگار نكشيد. سيگار به دلايل مختلفي براي پوست مضر است. نيكوتين موجود در سيگار رگ هاي خوني و از جمله مويرگ هاي تغذيه كننده پوست را تنگ مي كند. در نتيجه خون كمتري به پوست مي رسد و پوست دچار كمبود اكسيژن و مواد مغذي مي شود كه براي سلامتي پوست مضر است. همچنين پوست را خشك و زبر و سخت مي كنند.

* از صابون هاي تند و كرم هاي پاك كننده مواد آرايشي استفاده نكنيد، زيرا اين كرم ها داراي روغن هاي هيدروژنه هستند. اين روغن ها باعث مي شوند راديكال هاي آزاد به پوست آسيب زده و باعث خشكي و چين و چروك آن شوند. براي پاك كردن پوست خود، از روغن زيتون و روغن بادام استفاده كنيد. به آرامي روغن را به پوست خود بماليد، سپس با آب گرم آن را بشوييد و با يك پارچه نرم، پوست خود را خشك كنيد.

* هنگام حمام كردن از آب خيلي داغ استفاده نكنيد. تا جايي كه امكان دارد جلوي آفتاب قرار نگيريد. نور خورشيد باعث خرابي بيشتر پوست مي شود. تابش مستقيم نور خورشيد به پوست خشك باعث خشكي، چين و چروك، جوش و حتي تاول مي شود.

* اگر مجبوريد جلوي آفتاب باشيد، هميشه به صورت و قسمت هايي از پوست خود كه در معرض تابش آفتاب هستند، يك ضد آفتاب مناسب بماليد.