جمعه 17 مي 2024 - 28 ارديبهشت 1403
چند نكته در مورد طرز مصرف غذاها
چند نكته در مورد طرز مصرف غذاها
چهار‌شنبه 23 شهريور 1390 - توجه به آداب و طرز مصرف غذاها و تغذیه سالم بسیار مهم و قابل توجه بوده و در سلامتی افراد موثر است.
توجه به آداب و طرز مصرف غذاها و تغذيه سالم بسيار مهم و قابل توجه بوده و در سلامتي افراد موثر است. دكتر ايرج خسرونيا رييس هيئت مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: غذا بايد با تعداد دفعه هاي زياد (سه تا چهار وعده) و با ميزان حجم كم مصرف شود و نيز غذاي مصرفي نبايد خيلي گرم و سوزاننده و نه خيلي سرد باشد بلكه بايد متعادل و مناسب باشد.


وي ادامه داد: از مصرف غذاهاي پرچرب و غذاي سوخته مانند كباب سوخته جلوگيري شود و همچنين از غذاهاي كنسروي به علت مواد افزودني كمتر مصرف شود و در صورت استفاده از آنها به تاريخ مصرفشان توجه شود و غذاهاي فريزري نيز كمتر مصرف شود يعني مواد غذايي به مدت طولاني در فريزر باقي نماند چون ارزش غذايي‌ آن كم مي شود.


خسرونيا خاطرنشان كرد: مصرف گوشت قرمز بايد كم باشد و از ميوه ها و سبزي ها زياد مصرف كرد به طوري كه در طي روز ميوه و سبزي زياد خورده شود و لبنيات هم به ميزان لازم در روز استفاده شود.


وي به نوشيدن آب زياد اشاره كرد و گفت: در طي روز به ميزان 4 تا 5 ليوان آب نوشيده شود اما در ميان غذا و به هنگام صرف غذا آب نبايد مصرف شود.


خسرونيا ادامه داد: از ظرف هاي يك بار مصرف فقط يكبار بايد استفاده شود چون در صورت استفاده مجدد از آنها باعث خطرات مهمي در بدن مي شود و مي تواند سرطان زا باشد.


وي تاكيد كرد: گرم كردن غذا با چراغ گازي مناسب بوده اما از گرم كردن غذا با دستگاه هاي انرژي زا مانند مايكرويو كمتر استفاده شود چون امواج آنها مي تواند ويتامين هاي غذا را از بين ببرد.


سرونيا درخصوص آداب و نوع مصرف غذا به عموم افراد توصيه كرد و گفت: نوع غذاهاي مصرفي و طرز استفاده از آنها در سلامتي هر فرد نقش داشته و افراد بايد تغذيه سالم و مناسبي داشته باشند.