جمعه 17 مي 2024 - 28 ارديبهشت 1403
بمباران تومورهاي سرطاني به كمك گل زعفران
بمباران تومورهاي سرطاني به كمك گل زعفران
چهار‌شنبه 23 شهريور 1390 - ماده ای که در نوعی زعفران بومی انگلستان یافت می شود، می تواند به عنوان بمبی هوشمند علیه بیماری سرطان مورد استفاده قرار گیرد.


ماده اي كه در نوعي زعفران بومي انگلستان يافت مي شود، مي تواند به عنوان بمبي هوشمند عليه بيماري سرطان مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش مهر، اين دارو از ماده اي به نام «كولچيسين» كه در نوعي از گونه گل هاي زعفران بومي انگلستان يافت مي شود، ساخته شده و مي تواند خون رساني به تومورهاي متراكم را متوقف كرده، رشد تومورها را مختل كرده و از پخش شدن سلول هاي سرطاني به ديگر بخش هاي بدن جلوگيري كنند.

آزمايش اين دارو بر روي موش هاي آزمايشگاهي نشان داده كه اين دارو در حمله به تومورها در بيماري هايي از قبيل سرطان سينه، روده، ريه و پروستات بسيار تاثيرگذار بوده است. همچنين اين دارو به شكلي طراحي و ساخته شده كه مي تواند به صورت مستقيم به تومورهاي متراكم حمله كرده و به نسوج سالم آسيبي وارد نمي كند.

به گفته محققان دانشگاه بردفورد، اين دارو در واقع بمبي هوشمند است كه مي تواند مستقيما هر نوع توموري را هدف گرفته و آن را بدون آسيب رساندن به نسوج سالم بدن از بين ببرد.

تاثيرگذاري اين دارو بر روي سيستم خون رساني به تومور نيز از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد اين دارو است زيرا مي تواند تومور را در تنگنا قرار داده و توانايي رشد و گسترده شدن به ديگر نقاط بدن را از بين ببرد.

اين دارو كه به داشتن ويژگي هاي ضد سرطاني شهرت دارد، به صورت عادي براي سلولهاي سالم بدن مي تواند سمي به شمار رود از اين رو در پزشكي كاربردهاي محدودي دارد.

به اين دليل دانشمندان براي ايمن كردن دارو «كولچيسين» را به مولكولي ديگر كه مي تواند دارو را تا زمان رسيدن به نوعي آنزيم به نام «ماتريكس متالوپروتئيناز» غير فعال كند، وصل كردند.

اين آنزيم توسط تومورها براي نفوذ به ميان نسوج سالم بدن مورد استفاده قرار مي گيرند از اين رو حضور آنها در بخشي از بدن مي تواند نشانه حضور تومورها باشد، به اين شكل دارو زماني فعال خواهد شد كه به يك تومور رسيده باشد.

آزمايش اين داروي جديد بر روي موش هاي مبتلا به سرطان هاي انساني نشان مي دهد قدرت درماني اين دارو پس از دريافت يك دوز از دارو 70 درصد است و محققان تاكنون با استفاده از آن چهار نوع مختلف سرطان در ميان موش ها را بدون هيچ عوارض جانبي درمان كرده اند.

مرحله بعدي آغاز فاز اول آزمايش هاي باليني دارو براي آزمودن ايمني اوليه است، اين دور از آزمايش ها براي 18 ماه در دانشگاه- بيمارستان سنت جيمز برگزار خواهند شد.