جمعه 17 مي 2024 - 28 ارديبهشت 1403
10 قانون، براي شروع بارداري
10 قانون، براي شروع بارداري
دوشنبه 21 شهريور 1390 - شما و همسرتان یک باره تصمیم می‌گیرید صاحب فرزند شوید اما بهتر است حداقل 2 تا 3 ماه صبر کنید تا شانس داشتن بارداری آسان و فرزندی سالم را به خود بدهید. با این تصمیم شما وارد دنیایی می‌شوید که با دنیایی که داشتید فاصله زیادی دارد .
شما و همسرتان يك باره تصميم مي‌گيريد صاحب فرزند شويد اما بهتر است حداقل 2 تا 3 ماه صبر كنيد تا شانس داشتن بارداري آسان و فرزندي سالم را به خود بدهيد. با اين تصميم شما وارد دنيايي مي‌شويد كه با دنيايي كه داشتيد فاصله زيادي دارد. از اين پس بايد زندگي و بدن‌تان را براي به دنيا آوردن يك فرزند آماده كنيد. در اين ميان نه تنها رژيم غذايي بلكه بايد سبك زندگي‌تان را هم تغيير دهيد. همه ما شايد عادت‌هاي بدي داشته باشيم كه تركش براي‌مان مشكل باشد اما زماني‌كه تصميم به بچه‌دار شدن مي‌گيريد زمان آن رسيده كه ديگر از شر اين عادت‌هاي بد خلاص شويد و در كنار سلامت خود به سلامت موجود كوچكي فكر كنيد كه قرار است از آن شما باشد چرا كه هر اتفاقي براي بدن شما و سوخت‌وسازش بيفتد، مستقيما بر سلامت جنين و بچه آينده شما هم تاثير خواهد گذاشت. كنار گذاشتن عادت‌هاي بد اولين اقدام براي قدم گذاشتن در جاده مادري است. هر چه زود‌تر شروع كنيد، براي خودتان، بارداري‌تان و فرزندتان بهتر است. پس دست روي دست نگذاريد و ليست زير را مرور كنيد تا ببينيد تا چه حد آماده مادر شدن هستيد.

در مصرف دارو‌ها دقت كنيد

مصرف دارو در دوران بارداري مي‌تواند خطرناك باشد. سازمان غذا و داروي آمريكا، دارو‌ها را از لحاظ عوارض جنيني به پنج گروه X و A، B، C، D  تقسيم مي‌كند. مصرف داروهاي گروه A و B در دوران بارداري مجاز اعلام شده است، داروهاي گروه C به دليل عوارض بايد با احتياط و فقط در صورت ضرورت مصرف شوند، مصرف داروهاي گروه D در دوران بارداري غير مجاز است (مگر در شرايط ويژه و آن هم با حداقل دوز و حداقل دوره مصرف) و داروهاي گروه X به هيچ عنوان نبايد در دوران بارداري مصرف شوند. حالا كه تصميم به مادر شدن گرفته‌ايد ديگر زمان مصرف سرخود دارو به سر رسيده. اگر براي بيماري هر چند خفيف، دارويي از داروخانه گرفتيد به سرعت با پزشك خود مشورت كنيد تا متوجه شويد در كدام دسته قرار دارد. چند ماه قبل از بارداري و با مشورت پزشك مصرف داروهاي گروه D و X را متوقف كنيد و در سه ماهه اول بارداري تا حد امكان داروي شيميايي مصرف نكنيد. مي‌توانيد پيش از بارداري با يك ماما در اين باره مشورت كنيد تا بعد‌ها پشيمان نشويد. اگر مجبور به استفاده از داروهاي گروه C، D و X هستيد، با مشورت و نظر پزشك راه كم خطرتري را در پيش بگيريد تا از سلامت فرزند خود مطمئن شويد. حتي بسته به شرايط‌تان مي‌توانيد از داروهاي گياهي كه اثرات جانبي كمتري دارند، استفاده كنيد.

به دخانيات بگو نه

اگر از آن دسته والديني هستيد كه سيگار مي‌كشيد، بهتر است هرچه زود‌تر اين عادت را ترك كنيد. نيكوتين بر باروري تخمك‌ها و ميزان اسپرم تاثير مي‌گذارد و اين امر تخمك‌گذاري و لقاح را با مشكل روبه‌رو مي‌كند. نيكوتين، مونوكسيدكربن و قطران موجود در سيگار مستقيما بر رشد جنين و ريه‌هاي او اثر مي‌گذارد. همچنين گفته مي‌شود سيگار باعث كاهش ضريب هوشي جنين، زايمان زودرس، تولد بچه‌هاي كم وزن و مشكلات تنفسي در نوزادان مي‌شود. مطالعات نشان داده حتي دود درجه دو هم بر روند بارداري تاثيرگذار است. پس بهتر است هر چه زود‌تر سيگار و مصرف دخانيات را كنار بگذاريد، اما چگونه؟ معمولا جواب درستي براي اين سوال وجود ندارد. هركس بايد با توجه به توانايي‌ها و مقدار مصرف خود به مرور سيگار را كنار بگذارد. اما براي شروع مي‌توانيد زمان‌هايي كه نياز به دود كردن سيگار را احساس مي‌كنيد، خودتان را با كاري ديگر مشغول كنيد. از دوستان و آشنايان سيگاري براي مدتي دوري كرده و در عوض عادت سيگار كشيدن را با سرگرمي ديگري جايگزين كنيد.

يخچال خود را از غذاهاي سالم پر كنيد

با خوردن غذاهاي سالم و مغذي و مواد غذايي تازه، مواد و املاح مورد نياز براي داشتن يك بارداري سالم را در بدن‌تان ذخيره كنيد. غذاهاي آماده، پيتزا، مرغ سوخاري و  غذاهايي از اين دست احتمال تولد نوزاداني چاق و با مشكلات قلبي را افزايش مي‌دهد، پس بهتر است هرچه سريع‌تر مصرف اين غذا‌ها را كنار بگذاريد و در عوض غذاهاي خانگي و سالم بخوريد. سبزيجات و ميوه‌جات، غلات، كلسيم و آهن موادي هستند كه بدن شما براي پرورش يك جنين سالم به آنها نياز دارد، پس اين مواد را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. مصرف ويتامين B به حد مورد نياز باعث مي‌شود جنين در مراحل اوليه رشد از خطرات ناهنجاري‌هاي لوله عصبي، مغز و نخاع در امان بماند. اين مواد در سبزي‌هاي برگ سبز مانند اسفناج و ميوه‌ها به وفور يافت مي‌شود، پس سعي كنيد هر روز حداقل ۲ فنجان ميوه و ۲ فنجان سبزي بخوريد. شير يكي از موادي است كه كلسيم بالايي دارد و بدن شما در دوران بارداري براي استخوان‌بندي جنين به اين ويتامين نياز بيشتري دارد. اگر به لاكتوز شير حساسيت داريد مي‌توانيد كلسيم مورد نياز بدن‌تان را با مواد غذايي حاوي كلسيم همچون كلم بروكلي، سويا و ماهي‌هايي كه جيوه كمتري دارند، تامين كنيد. قرص‌هاي كلسيم و مولتي‌ويتامين‌ها را هم فراموش نكنيد تا مطمئن شويد تمام نيازهاي غذايي به بدن‌تان مي‌رسد. جيوه از آن دسته مواد غذايي است كه بايد از آن پرهيز كنيد. اگرچه مصرف ماهي به دليل امگا ۳ در بارداري بسيار توصيه مي‌شود اما مراقب باشيد چرا كه بسياري از ماهي‌ها مقدار قابل توجهي جيوه دارند؛ ماهي تن، ماهي سالمون و كوسه ماهي از اين دسته‌اند. براي ميان وعده بهتر است مصرف مواد غذايي مانند كيك و شيريني، بستني و چيپس و پفك را كنار بگذاريد. در عوض از مغز‌ها و آجيل، ميوه‌هاي خشك و ديگر تنقلات مغذي استفاده كنيد. تكه‌هاي ميوه و ماست يكي از ميان وعده‌هاي مقوي و خوشمزه‌اي است كه مي‌توانيد به خودتان تقديم كنيد. با تصميم به باردارشدن ديگر وقت آن مي‌رسد كمي حوصله به خرج دهيد و با آشپزي در خانه و مصرف مواد تازه سپري كردن يك بارداري سالم و تولد نوزادي سالم‌تر را تضمين كنيد.

فنجان قهوه را كنار بگذار

شايد از آن دسته آدم‌هايي باشيد كه به نوشيدن قهوه عادت دارند. اگر چنين است بايد به شما بگوييم كه ديگر زمان خداحافظي با قهوه رسيده است.‌ تحقيقات نشان مي‌دهد مصرف زياد كافئين جذب آهن را كاهش داده و احتمال سقط و خطر مرده‌زايي را افزايش مي‌دهد. البته متخصصان در اين باره اختلاف نظر دارند، چون عده‌اي مي‌گويند مصرف روزانه ۲۰۰ گرم قهوه در دوران بارداري مجاز است ولي بيشتر از ۲ ليوان، فقر آهن ايجاد كرده و رشد جنين را مختل مي‌كند و حتي ممكن است باعث زايمان زودرس و تولد نوزادان نارس شود. چاي، شكلات، نوشابه‌هاي گازدار و برخي داروهاي كافئين‌دار هم به همين صورت هستند. ‌بنابراين شما بايد عادت مصرف قهوه، چاي، كوكاكولا و شكلات را از سرتان بيندازيد و ترك كافئين را آغاز كنيد. مي‌توانيد در ابتدا با نوشيدني‌هاي كم كافئين شروع كنيد تا كم‌كم به زندگي بدون قهوه عادت كنيد. چاي‌هاي گياهي و ميوه‌اي هم مي‌توانند گزينه خوبي براي جايگزيني قهوه و كاپوچينو باشند.

اسيد فوليك را جدي بگيريد


حتي با داشتن رژيم غذايي متعادل، دريافت تمام نيازهاي غذايي بدن در بارداري دشوار‌ است و مادران باردار بايد با خوردن مكمل‌هاي غذايي نياز بدن‌شان را تامين كنند. اسيد فوليك يكي از آن موادي است كه شما بايد مصرفش را ۳ ماه پيش از بارداري آغاز كنيد تا دچار كم خوني نشويد. كم‌خوني يكي از مشكلاتي است كه گريبانگير بسياري از زنان در سراسر دنياست و نياز به اين ماده در دوران بارداري دو چندان است چرا كه جنين نيز از آن تغذيه مي‌كند. كمبود اسيد فوليك و آهن در سه ماهه اول و دوم بارداري خطر زايمان زودرس را افزايش مي‌دهد و باعث ناهنجاري‌هاي طناب نخاعي در نوزادان مي‌شود. از سوي ديگر، مطالعات نشان داده مصرف كافي اسيد فوليك و آهن باعث مي‌شود فرزندان باهوش‌تري داشته باشيد، پس معطل نكنيد و مصرف آن را جدي بگيريد. گوشت قرمز حاوي مقادير قابل توجهي آهن و اسيد فوليك است. براي جذب بهتر مي‌توانيد آن را با ويتامين C مصرف كنيد.

استرس را از خود دور كنيد

استرس زياد روند بارداري و رشد جنين را مختل مي‌كند. زناني كه دچار افسردگي و استرس مفرط هستند، دوبرابر بيش از آنهايي كه افسردگي ندارند با مشكل نا‌باروري مواجهند. اگرچه بارداري براي بسياري از مادران با استرس همراه است چرا كه آنها مدام نگران سلامت فرزندشان هستند اما اگر به راستي نگران هستيد بهتر است استرس را از خود دور كنيد. كار و ورزش باعث مي‌شود اين استرس بي‌دليل از شما دور شود. راهي براي ريلكس شدن پيدا كنيد و برنامه‌اي تفريحي و ورزشي براي خود پياده كنيد. يوگا، شنا و پياده‌روي در دوران بارداري از بهترين ورزش‌ها هستند. اگر عادت به ورزش نداريد و فعاليت بدني شما به كارهاي روزانه محدود مي‌شود، اكنون وقت آن رسيده سبك زندگي‌تان را تغيير دهيد. با روزي ۱۰ تا ۲۰ دقيقه پياده‌روي آغاز كنيد و به جاي آسانسور از پله استفاده كنيد. ورزش و فعاليت بدني در دوران بارداري باعث مي‌شود بدني سالم و در نتيجه فرزندي سالم‌تر داشته باشيد و همچنين براي زايمان آماده‌تر خواهيد بود و از اضافه وزن بارداري پس از زايمان زود‌تر خلاص مي‌شويد اما از انجام فعاليت‌هاي سنگين بدني خودداري كنيد و زياد به بدن‌تان فشار نياوريد كه نتيجه عكس خواهد داشت. هر وقت احساس خستگي كرديد با يك استراحت كوتاه شادابي لازم را دوباره به دست خواهيد آورد.

وزن خود را كنترل كنيد

قبل از بارداري سعي كنيد وزن ايده‌آل داشته باشيد. چاقي يا لاغري بيش از حد بارداري شما را با مشكل روبه‌رو مي‌كند چرا كه سلامت جنين با وزن شما رابطه مستقيم دارد و اگر روي وزن سلامت قرار داشته باشيد، گذراندن بارداري براي شما آسان‌تر خواهد بود. با يك تغذيه صحيح و سالم و انجام ورزش‌هاي سبك و منظم قبل و حين بارداري وزن خود را ثابت نگه داريد تا بارداري بي‌خطر و آساني را طي كنيد.

مصرف شكر را كنترل كنيد

در دوران بارداري تمايل بسياري از مادران به خوردن چيزهاي شيرين بيشتر مي‌شود اما بايد از همين امروز اين عادت را هم ترك كنيد چرا كه مصرف بيش از حد شيريني باعث افزايش وزن بيش از حد در دوران بارداري و خطر ابتلا به ديابت مي‌شود. همچنين تحقيقات نشان داده مادراني كه در دوران بارداري گلوكز زيادي در خون‌شان داشتند، فرزنداني با اضافه وزن را به دنيا آوردند كه آنها نيز مستعد بيماري ديابت خفيف هستند. پس بهتر است در اين دوران به جاي ارضاي حس شيريني‌طلبي با شيريني‌هاي خامه‌اي و كيك‌هاي شكلاتي به مصرف ميوه و شربت‌هاي طبيعي روي آوريد و پيش از خوردن يك كاسه بستني وانيلي به ميوه‌هاي آبدار و تازه‌اي فكر كنيد كه گوشه يخچال افتاده‌اند، اين ميوه‌ها جايگزين خوبي براي شيريني هستند و در ضمن باعث مي‌شوند كمتر به سمت هله‌هوله خوردن برويد.

شب زنده‌داري را فراموش كنيد

ديگر زمان شب زنده‌داري و بيدار ماندن به سر رسيده است. تحقيقات نشان داده كمبود خواب روندي منفي بر بارداري شما مي‌گذارد و احساس خستگي مفرط به مادران باردار مي‌دهد. همچنين در زنان بارداري كه كمتر از ۶ ساعت مي‌خوابند احتمال بروز فشار خون بالا و بيماري پره اكلامپسي بيشتر است و اگر اين اتفاق در سه ماهه اول و دوم بارداري رخ دهد، بسيار خطرناك است چرا كه پزشكان راهي جز خاتمه بارداري ندارند، پس بهتر است به جاي بيدار ماندن‌هاي شبانه برنامه‌اي تنظيم كنيد كه ۸ ساعت خواب شبانه در آن باشد و شب بيداري‌ها را براي بعد از تولد فرزندتان نگه داريد كه با قدم گذاشتن اين موجود كوچك به خانه ديگر حتي يك ساعت خوابيدن هم براي‌تان به يك رويا تبديل مي‌شود. يك دوش آب گرم، دما و نور مناسب اتاق خواب به شما كمك مي‌كند خواب بهتري داشته باشيد.

از عفونت اجتناب كنيد

در دوران بارداري و حتي قبل از آن بايد از عفونت پاك باشيد، به خصوص آنهايي كه به سلامت جنين‌تان لطمه مي‌زنند. عفونت‌هاي دستگاه تناسلي، عفونت‌هاي دهان و دندان و ديگر عفونت‌ها براي بارداري شما خطرناك است و ممكن است باعث سقط جنين شود. از تماس با افرادي كه بيماري عفوني دارند بپرهيزيد، به طور مرتب به دندانپزشك مراجعه كنيد تا احتمال وجود عفونت‌هاي دهاني نهفته را چك كند و هرگز مواد غذايي پاستوريزه نشده مانند شير گاو، پنير، ماست، تخم مرغ محلي يا آبميوه‌هاي بيرون را استفاده نكنيد، اين مواد ممكن است حاوي باكتري‌هاي مضري باشند كه سلامت جنين شما را به خطر مي‌اندازند. تاريخ انقضاي مواد را هميشه چك كنيد تا خيال‌تان راحت باشد. اگر حيوان خانگي داريد براي مدتي نگهداري از آن را به شخص ديگري واگذار كنيد. توكسوپلاسموزيس بيماري است كه از حيوانات خانگي به انسان منتقل مي‌شود و اگرچه ممكن است براي شما مضر نباشد اما مي‌تواند براي رشد جنين خطرات جدي ايجاد كند. بهتر است حتي اگر حيوان خانگي هم نداريد از پزشك خود بخواهيد آزمايشي براي چك كردن اين بيماري براي‌تان بنويسد.